[KS-MK] 'Oma' wordt echt (en nep) oma in 03&04 '26

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthee_

[KS-MK] 'Oma' wordt echt (en nep) oma in 03&04 '26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 13:04

Welkom allemaal!

Aangezien we de laatste 100 dagen inmiddels al een beetje aan het aftellen zijn vind ik dat het tijd werd voor een topic.

Degene die mij al langer kennen weten dat mijn fokcarriere is begonnen in 2015 met Kriebel en zijn moeder Madammeke, die we uiteindelijk altijd Oma hebben genoemd. Naast Kriebel heeft ze ook Abby gegeven in 2018, welke nu voor het eerst zelf mama mag worden.

Dit was Abby als hummeltje, samen met haar fantastische moeder:

Afbeelding

En wat recenter:

Afbeelding

Abby is een Dallas VDL x Hamilton x Purioso. Ze is drachtig van de Zangersheide hengst Django Z.
Helaas is zij pony gebleven en meet zij 1.55m. Hierdoor is zij nog niet op de keuring geweest.
Abby is uitgerekend op 22 april 2026. Dit maakt haar vandaag 210 dagen drachtig.

Afbeelding

Momenteel is ze al met zwangerschapsverlof want eh:

Afbeelding

Het zadel schuift door haar mooie dikke buik, en motivatie heeft ze ook niet echt meer.

Naast Abby is haar beste vriendin ook weer drachtig.
Illustrade, of Lilly zoals wij haar noemen is een Davino V.O.D. x Jazz van 1.65m.
Zij is op 21 april uitgerekend van Füchtels Floriscount OLD. Vandaag zit zij op dag 236, wat bekend dat we waarschijnlijk met een dag of 100 een veulentje kunnen verwachten.
Lilly heeft eerder veulens gehad en is een fantastische moeder.

Afbeelding

In 2022 is ze bevallen van Spruit (v. Filou) die nog bij mij is, al is hij op zoek naar een nieuw huis:

Afbeelding

In 2023 is ze bevallen van Tamiël (v. Frankie Lee) die is verkocht naar Frankrijk:

Afbeelding

In 2025 is ze bevallen van Verdorie (v. Merlot VDL) die is verkocht naar een fijne amazone 10 minuten bij ons vandaan:

Afbeelding

Recentere foto van Lilly:

Afbeelding

Beide merries doen het nog top en staan er goed bij, ondanks dat Lilly verdacht werd van placentitis en hiervoor een tijd medicatie heeft gehad. Gelukkig is alles goed verklaard nu!

Ik ben erg benieuwd naar wat ze gaan geven en vind het onwijs spannend dat ik een 3e generatie krijg. Ook is het de eerste keer dat ik 2 veulens in hetzelfde jaar verwacht.

Volgen jullie mee? *\o/*

Gloriosa

Re: [KS-MK] 'Oma' wordt echt (en nep) oma in 03&04 '26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 13:27

Ik volg! Ga je de veulens houden,

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 13:38

Wat leuk! Ik volg mee :):)

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 15:24

Jaaa ik volg ook weer mee! :D

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 15:56

Leuk dat jullie komen volgen!

Gloriosa, in principe is het de bedoeling dat ze worden verkocht, maar als we merrieveulens krijgen moeten we nog even extra nadenken ben ik bang.

Lyona, leuk dat je er dit jaar ook weer bij bent :D

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 14:19

De dames hebben even heerlijk gegraasd in de polder.

Zag bovendien een foutje in mijn OP. Lilly is 21 maart uitgerekend, en niet april.

Afbeelding

Afbeelding

La_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 22:53

Mooie merries, ik volg mee!

(En ik ben stiekem wel heel benieuwd naar het verhaal achter de naam van Lilly’s 2025 veulen :D )

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 23:02

Knappe dames !

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 19:23

La_Lune schreef:

(En ik ben stiekem wel heel benieuwd naar het verhaal achter de naam van Lilly’s 2025 veulen :D )

Welkom!

Het verhaal achter de naam Verdorie haha. Ik heb een tijd een pony met ataxie gehad. Zij was ieders beste vriendin in de kudde. Super lieve pony die de naam Doornroosje had. Wij hebben haar Dory genoemd, want er was iets mis mee en Dory van Finding Nemo was ook iets mis mee.

Nu deden haar benen niet helemaal wat de bedoeling was, maar haar hoofd was 110%. Meeen wat kon ze stout zijn. Stiekem ontsnappen, weg rennen, of gewoon weg draven terwijl ze in de hand was. Mensen vonden haar zielig en gingen dus mee rennen ipv corrigeren. Dory werd dus regelmatig 'Potverdorie'.

Verdorie is dus grotendeels vernoemd naar onze Dory, die met 5 helaas op was.

Het andere kleine gedeelte waarom we het passend vonden is omdat we hadden verwacht dat het een merrie zou worden. Hij niet snapte hoe hij moest drinken en voordat ie 12 uur was z'n hoofd al open had gehaald omdat ie tegen de wand aan was gegaloppeerd. 1+1=.. :')

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 19:43

Ik kom ook volgen al ben ik niet echt iemand die vaak reageert. Ik ga dus meelezen

zofia58dk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 11:45

Wat een prachtige merries en mooie verhalen erbij! Ik volg dit topic graag mee en ben benieuwd naar de nieuwe veulens in 2026.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 22:39

Wel fijn om op een wat troosteloze dag (qua weer) uit te zien naar het voorjaar.
Ik volg graag.

La_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 16:17

Myrthee_ schreef:
La_Lune schreef:

Welkom!

Het verhaal achter de naam Verdorie haha. Ik heb een tijd een pony met ataxie gehad. Zij was ieders beste vriendin in de kudde. Super lieve pony die de naam Doornroosje had. Wij hebben haar Dory genoemd, want er was iets mis mee en Dory van Finding Nemo was ook iets mis mee.

Nu deden haar benen niet helemaal wat de bedoeling was, maar haar hoofd was 110%. Meeen wat kon ze stout zijn. Stiekem ontsnappen, weg rennen, of gewoon weg draven terwijl ze in de hand was. Mensen vonden haar zielig en gingen dus mee rennen ipv corrigeren. Dory werd dus regelmatig 'Potverdorie'.

Verdorie is dus grotendeels vernoemd naar onze Dory, die met 5 helaas op was.

Het andere kleine gedeelte waarom we het passend vonden is omdat we hadden verwacht dat het een merrie zou worden. Hij niet snapte hoe hij moest drinken en voordat ie 12 uur was z'n hoofd al open had gehaald omdat ie tegen de wand aan was gegaloppeerd. 1+1=.. :')

Dit verhaal is nog beter dan ik had verwacht! Dank je voor het delen :D

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 11:03

Welkom allemaal!

Nog 101 dagen totdat Abby veilig mag bevallen *\o/*
Tijd vliegt heb ik het idee. Abby is nog altijd blij en had gister samen met haar broer weer een gek kwartiertje. Zo grappig om te zien hoe hetzelfde ze zijn terwijl ze ook zo anders zijn.

Afbeelding

Lilly heeft nog 75 dagen tot ze veilig is. Helaas is ze iets onregelmatig en een beetje dikke pezen. Dus ze staat even op rust en gaat alleen mee stappen aan de hand.

Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-26 07:12

Beste wensen allemaal!

Ik heb momenteel weinig te melden. De dames doen het beide prima en hebben weinig problemen. Lilly houdt wel wat vocht vast, maar dat is alles.
Ook zijn de dames de jaarwisseling rustig door gekomen, dus dat is super fijn. Abby heeft lekker vuurwerk kunnen kijken vanuit haar box, zo staan zij en haar broer het rustigste. Terwijl Lilly en haar kind het liefst binnen staan zonder zicht.
Voor Lilly is het vandaag nog 80 dagen tot ze is uitgerekend.
Voor Abby nog 90 dagen tot ze veilig is (nog 110 tot uitgerekende datum). Voor beide komt het eind dus echt wel in zicht. Hoop ook maar dat Lilly niet over draagt en Abby niet kort draagt _O-

Abby's dikke buik:

Afbeelding

Lilly's dikke buik:

Afbeelding

Dikke billen:

Afbeelding

Ik kan de veulentjes er inmiddels wel uitkijken. Op naar een mooie bruine en een 50/50 kans op vos of bruin veulen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-26 17:29

Dag 275 voor Lilly. Ze is begonnen met het uier. Dat is 5 dagen eerder dan vorige 2 keer. Heb mijn vakantie dus denk ik àlweer verkeerd gepland -O-

Ze is mega dik, pas niet eens meer naast haar samen door de stalling heen. Nog 45 dagen tot veilig *\o/*

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Abby zit op dag 249. Nog iets langer geduld hebben dus. Ze heeft momenteel iets oedeem. Ik probeer haar dus meer te laten bewegen, maar het enige dat ze wilt is knuffelen.
Ook zij is kogelrond en waggelt echt in de rondte.

Afbeelding

Ik ben zoo benieuwd

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:13

Spannend hoor