Inspiratie springhengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

Inspiratie springhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:55

Ik reageer weinig op bokt maar hoop wat inspiratie op te doen. Ik fok al 10 jaar met een merrie dus zoek jaarlijks altijd een zelfde type.
Ik wil volgend jaar met een dochter van haar fokken die helemaal anders is en ik vind het lastig om te vinden wat ik zoek.
De merrie die ik wil laten dekken is 1m78 groot en lang, meteen al mijn grootste aandachtspunt.
Ik fok in principe voor mezelf, ben 1m60 dus zo groot is echt niet nodig en ook gewoon niet zo handig bij elkaar te rijden.
Mijn merrie heeft veel go en bloed maar altijd eerlijk en niet per sé sensibel. Ik zoek geen koude hengst maar ook geen die bekend staat om nog extra bloed te geven, ik heb al genoeg zeg maar :D .
Mijn merrie heeft wat moeite haar achterbeen onder te brengen en echt te gaan zitten. Komt door haar bouw en ik vrees ook dat haar hoog volbloedpercentage daar voor iets tussen zit, dus eigenlijk wil ik wat weg blijven van hengsten met veel volbloed erin.
Mijn merrie is heel voorzichtig, veel vermogen, zou iets meer over de rug mogen springen. Ze liep afgelopen zomer foutloos 1m30 bij de 6 jarige paarden.
Aan welke hengsten denken jullie bij de kenmerken:
- niet te groot
- niet té hoog in bloed (overzicht/rust kunnen bewaren)
- talent om te sluiten
- fijn, makkelijk te rijden
- liefst bewezen hengst, of toch minstens 6 jaar oud
- voorkeur vers sperma maar diepvries kan ook bij gunstige voorwaarden. In principe geen beperking qua dekgeld

Ik had eigenlijk mijn keuze gemaakt voor Darry Lou, voldoet helemaal aan mijn eisenlijstje maar ik ben afgelopen tijd bij 2 vrij grote fokkers gaan kijken naar hun nakomelingen van Darry Lou (nu allemaal 2 jaar) en dat valt toch tegen. 1 knappe gezien, rest zijn dikke pony’s :o , uit grote bloedmerries zoals de mijne. Die fokkers geven ook aan dat ze hem zelf niet meer zullen gebruiken .

En nu weet ik het dus niet meer. Veel kleinere hengsten hebben net veel bloed om hun gestalte wat te compenseren maar dat durf ik niet zo goed aan.

Dacht dan nog aan Tangelo, die voldoet in principe ook aan mijn lijstje maar hoewel hij niet echt bloederig is qua rijderij voert hij natuurlijk wel veel volbloed en ik heb wat schrik voor het model in combi met de mijne en voor het vermogen om te sluiten.

Wie heeft nog een goeie tip?

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... e-reynaert

Afbeelding
Geen flatterende foto maar gewoon snel genomen om een idee te hebben.

Afbeelding

Afbeelding