Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Rije schreef:Binnen de westernsport zijn er verschillende met Justice in de afstamming ergens. Zoek op facebook even naar de arabier Erogant, die heeft verschillende sport- én showtitels op zijn naam, maar is nu ook familiepaard.
Tuurlijk, er is 'nature', met bloed en afstamming, maar zeker ook 'nurture', dus hoe houd je ze, hoe voedt je ze op, hoe ga je ermee om.
BabiiVeeraa schreef:Rije schreef:Binnen de westernsport zijn er verschillende met Justice in de afstamming ergens. Zoek op facebook even naar de arabier Erogant, die heeft verschillende sport- én showtitels op zijn naam, maar is nu ook familiepaard.
Tuurlijk, er is 'nature', met bloed en afstamming, maar zeker ook 'nurture', dus hoe houd je ze, hoe voedt je ze op, hoe ga je ermee om.
Erogant heeft tussendoor 2x een aantal maanden bij mij op stal gestaan voor een uitstapje naar de dressuur. Ik vond hem juist heel stabiel, werkwillig en braaf. Kon er zo mijn neefje op zetten voor een rondje.
In 2x 3 maanden met daartussen weer 2 jaar showen en westernrijden is hij netjes M2 met winst geworden.
Ook binnen de dressuur lopen er wat Justices mee, niet raar ook want dat bloed is zoveel gebruikt. Ik heb niet het idee dat zij lastiger, drukker of gevaarlijk zijn, maar soms is het de combinatie van bloedlijnen die niet lekker uitpakt. En dat dan samen met opvoeding, omgang en training.
En even generaliserend, de zwakke plek van veel justice nakomelingen is een minder goede rug. Dat in combinatie met minder goede training kan snel tot pijn leiden bij het paard, wat ook in 'gevaarlijk' of lastig gedrag kan uiten.