Arabische hengst WH Justice-nakomelingen onder het zadel, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Catlady

Arabische hengst WH Justice-nakomelingen onder het zadel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 12:21

Wie heeft hier een nakomeling van de Arabische hengst WH Justice en rijdt hiermee, en wat zijn de ervaringen?
Ik heb het idee dat deze paarden wat schrikkeriger, pittiger en ´gevaarlijker´ kunnen zijn, omdat ik nu een aantal erg heftig onder het zadel heb zien zijn.

-een gaat steeds maar om alles aan de kletter en meerdere ruiters eraf gevallen
-de ander ook en gooit de ruiter er altijd af in de rijbak, buitenritten zouden iets beter gaan
-een ander is verkocht wegens gevaarlijk gedrag en is nu bij een nieuwe eigenaar die dit weet en accepteert.

Zijn er hier meer mensen die dit ook hebben met deze nakomelingen of heb jij er 1 staan die nooit er vandoor gaat en bokt en zo ja hoe oud is jouw paard?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Arabische hengst WH Justice-nakomelingen onder het zadel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:26

Binnen de westernsport zijn er verschillende met Justice in de afstamming ergens. Zoek op facebook even naar de arabier Erogant, die heeft verschillende sport- én showtitels op zijn naam, maar is nu ook familiepaard.

Tuurlijk, er is 'nature', met bloed en afstamming, maar zeker ook 'nurture', dus hoe houd je ze, hoe voedt je ze op, hoe ga je ermee om.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:27

Heb er zelf geen gereden maar heb al eerder gehoord dat deze lijn er om bekend staat ja...

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:34

Rije schreef:
Binnen de westernsport zijn er verschillende met Justice in de afstamming ergens. Zoek op facebook even naar de arabier Erogant, die heeft verschillende sport- én showtitels op zijn naam, maar is nu ook familiepaard.

Tuurlijk, er is 'nature', met bloed en afstamming, maar zeker ook 'nurture', dus hoe houd je ze, hoe voedt je ze op, hoe ga je ermee om.

Erogant heeft tussendoor 2x een aantal maanden bij mij op stal gestaan voor een uitstapje naar de dressuur. Ik vond hem juist heel stabiel, werkwillig en braaf. Kon er zo mijn neefje op zetten voor een rondje.
In 2x 3 maanden met daartussen weer 2 jaar showen en westernrijden is hij netjes M2 met winst geworden.

Ook binnen de dressuur lopen er wat Justices mee, niet raar ook want dat bloed is zoveel gebruikt. Ik heb niet het idee dat zij lastiger, drukker of gevaarlijk zijn, maar soms is het de combinatie van bloedlijnen die niet lekker uitpakt. En dat dan samen met opvoeding, omgang en training.

En even generaliserend, de zwakke plek van veel justice nakomelingen is een minder goede rug. Dat in combinatie met minder goede training kan snel tot pijn leiden bij het paard, wat ook in 'gevaarlijk' of lastig gedrag kan uiten.

Catlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 12:42

BabiiVeeraa schreef:
Rije schreef:

Erogant heeft tussendoor 2x een aantal maanden bij mij op stal gestaan voor een uitstapje naar de dressuur. Ik vond hem juist heel stabiel, werkwillig en braaf. Kon er zo mijn neefje op zetten voor een rondje.
In 2x 3 maanden met daartussen weer 2 jaar showen en westernrijden is hij netjes M2 met winst geworden.

Ook binnen de dressuur lopen er wat Justices mee, niet raar ook want dat bloed is zoveel gebruikt. Ik heb niet het idee dat zij lastiger, drukker of gevaarlijk zijn, maar soms is het de combinatie van bloedlijnen die niet lekker uitpakt. En dat dan samen met opvoeding, omgang en training.

En even generaliserend, de zwakke plek van veel justice nakomelingen is een minder goede rug. Dat in combinatie met minder goede training kan snel tot pijn leiden bij het paard, wat ook in 'gevaarlijk' of lastig gedrag kan uiten.

Dat heb ik ook gehoord, maar wat wordt er dan bedoelt met die minder goede rug? Kissing spines of wat anders?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:01

Ze zijn onderaan de streep natuurlijk gefokt voor de showring, dan wil je dat showknopje er toch op hebben zitten. Maar op zich zat (show)lijnen die scherper staan (al geven oa Ajman Moniscione en Padrons Psyche ze wel notoir scherp, zelfde lijntje natuurlijk).

Bij het gedrag wat je omschrijft echter zou ik eerder/ook denken aan niet passende voeding/management/ongemak. Ook scherpere lijntjes kunnen zich netjes gedragen...