Gangenpaarden dekhengsten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_1

Gangenpaarden dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 20:52

Hoi! Ik hoop dat dit hier op de goede plaats staat, zo niet, dan pas ik het graag aan..

Komend seizoen wil ik mijn partbred Tennessee Walking Horse merrie voor het eerst laten dekken en ik ben me daarvoor aan het oriënteren op passende gangenpaarden dekhengsten. Ik zoek niet specifiek binnen de Tennessee Walkers, ik vind Rocky Mountains en IJslanders bijvoorbeeld ook leuk, maar het moet qua type natuurlijk wel goed passen. Mijn merrie is een TWH x partbred New Forest en 145 groot. Hoewel ze in aanleg een mooie viertakt kan lopen, mag deze nog wel iets verbeterd worden, even als haat galop. Ik zoek dan ook een hengst die goed zijn (viertakt) gang vererft. Het veulentje dat ik wil fokken moet mn geschikt zijn voor heerlijke lange buitenritten, endurance, TREC, western en veel plezier :)

Wie o wie heeft of kent er een leuke hengst? KI is een optie, maar liever laat ik haar natuurlijk dekken en dan is het fijn als het niet verder is dan een uur of drie rijden vanaf Nijmegen. België en een deel van Duitsland zijn dus zeker ook opties.

Ik ben heel benieuwd!
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 16:05

Laura_1

Re: Gangenpaarden dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 15:10

Ha Elisa2,

Ik ken ze inderdaad. Heb jij ervaring met (een van) deze hengsten?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 17:20

In Duitsland, Vogelstockerhof. Weet niet of je het in 3 uur vanaf Nijmegen redt, maar het zijn heel aardige en bovendien echt kundige mensen op het gebied van gangenpaarden en ze hebben meerdere hengsten.

https://www.vogelstockerhof.com/vogelstockerhof

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 18:17

je kan ook contact opnemen met Felicitas Band van BlueGrass Walkers, die weet veel van Tennessee Walkers in Nederland en Duitsland. Ik weet niet hoeveel ze van andere gangenpaardenrassen afweet.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 19:55

Leuke merrie!!
Ik heb ervaringen met dekkingen van gangenpaarden Reestdal. Eigenaresse denkt met je mee, het contact is goed en de hengsten zijn fijne paarden. Ik heb er drie ontzettend fijne veulens aan overgehouden.
Voor meer info mag je pben. De veulens zijn niet meer van mij.

Ik heb geprobeerd om contact te leggen met fokkers buiten Nederland, maar dat lukte mij niet gemakkelijk. Vaak geen reactie, of na 1 bericht nooit meer wat gehoord. Mede daarom toen ook gekozen voor gangenpaarden Reestdal.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 19:59

https://eenigenburgerpaard.nl/
Hun fokken ook gangenpaarden, vaak ook gekruist met Rocky mountain, IJslanders, american saddle horses etc
Je zou eens een berichtje kunnen sturen. Ze dekken natuurlijk, in noord Holland

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 20:47

Wauw, wat mooi die Eenigenburgers.
Volgens mij zou jou toekomstige veulen binnen dat ras kunnen vallen TS.

Zelf had ik nog de gedachte dat je als vaderdier een Akhal Teke hengst zou kunnen overwegen.
Krijg je misschien net wat meer lengte bot en uithoudingsvermogen, en kans op gangen. Zal dan wel KI worden.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 21:11

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 09:05

Laura_1 schreef:
Ha Elisa2,

Ik ken ze inderdaad. Heb jij ervaring met (een van) deze hengsten?

Nee geen ervaring mee, maar als ik jou was zou ik een beetje bij hetzelfde type blijven. De paard types en niet de pony types. Zoals zo'n Paso Fino is een heel ander type met een ander soort gang. Dat schrijf je ook, lees ik. :+

En bij gangenpaard is het ook niet onbelangrijk om extra goed te kijken naar gezondheid, hardheid, hoe oud een ras meestal wordt, erfelijke gebreken etc. De meeste kans om echt te verbeteren op je wensen krijg je door terug te fokken op hetzelfde type/ genenpoel. Zou dan dus eerder voor een RMH gaan dan voor een Ijslander.

mayuan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 07:59

Marigold schreef:
Wauw, wat mooi die Eenigenburgers.
Volgens mij zou jou toekomstige veulen binnen dat ras kunnen vallen TS.

Zelf had ik nog de gedachte dat je als vaderdier een Akhal Teke hengst zou kunnen overwegen.
Krijg je misschien net wat meer lengte bot en uithoudingsvermogen, en kans op gangen. Zal dan wel KI worden.

Hé Marigold voor jouw informatie we hebben in Nederland een paar Akhal Teke hengsten die natuurlijk dekken. Zie Akhalteke.nl