Niets leukers om de winter te besteden met drachtige merries kijken vind ik zelf. Voor wie het daar mee eens is deel ik graag mijn 5 dikkertjes, volg gezellig mee, hoe meer gezelligheid hoe beter!
Komende lente verwacht ik, net als afgelopen voorjaar, 5 heerlijk verschillende veulens.
Onder elke combinatie zal ik een beetje de gedachte erachter toelichten, voel je niet verplicht alles te lezen. Hengstveulens zijn sowieso voor de verkoop, merrieveulens eigenlijk ook maar ben ik toch wat minder goed in
Maiden merrie Kina trapt af, uitgerekend 30 april.
Kina is mijn net 5 jarige Merens met vleugje Fries (75% Merens, 25% Fries, 145cm)

Papa-to-be is knappe Perry die deze zomer bij mij heeft mogen logeren:

Arabier X Rocky mountain x Paso, ~ 155cm
Kleurkansen zijn:
25% amber champagne
25% silver amber champagne
25% classic champagne
25% silver classic champagne
Kina is bij mij sinds ze 13 maanden oud is. Rastypische Merens maar dankzij haar vleugje Fries is ze iets lichter gebouwd en iets luxere gangen.
Ze heeft een heerlijk karakter, stronteigenwijs, zelfstandig, nuchter en bomproof, allround en heerlijk knuffelig. Een fantastisch buitenrij paard en mijn 'werkpaard' voor klussen op de boerderij en terrein.
Kent wat liberty, kan verrassend genoeg goed springen (120cm met vrijspringen) en ze heeft zelfs cowsense...
Kerngezond en sterk, haar hoeven zijn als steen zo hard, benen fantastisch en super rug, hals, achterhand en 'rest'
Even een heel fijn tegengewicht zo'n gezond en hard paard in de moderne wereld van de peesplessures, erfelijke ziektes (waar ze negatief voor is getest) en alle andere vormen van kwaaltjes die heel veel paarden kennen...Ben al jaren fan van Perry en deze zomer mocht ik hem 3 maanden hier in de tuin hebben staan
Een fantastische kans en een geweldige zomer gehad met hem, heel gaaf om mee te maken en een hele fijne hengst om te leren kennen en mee te werken. Dankzij Perry's gangenpaarden kant heeft hij uitmuntend beenwerk, goede hoeven en geweldige rug, bouw en verhoudingen. Het Arabieren stukje maakt hem wat lichter, wakkerder (kan Kina soms wel goed gebruiken..) en fijn werkwillig.
De hoop uit deze combinatie is 'het ideale recreatiepaard' met karakter en gezondheid als leidende factoren en verder (hopelijk) heel allround inzetbaar. Niet te groot maar toch een paard geschikt voor volwassenen en geschikt voor eigenlijk elke discipline, van mennen tot WE tot western tot dressuur tot endurance tot wat je ook maar kunt bedenken. Met de geweldige gezondheid van beide ouders en een heel fijn, zelfdenkend, werkwillig& mensgericht, relaxed en dapper karakter.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volgende is Fenja, een maandje later uitgerekend op 4 mei (heeft nu een prachtig hengstje aan de voet, geboren met 339 dagen)

IJslander merrie, 9 jaar, 135cm, goede IJslandse bloedlijnen (kleindochter van Alfur fra Selfossi)
Ze is drachtig van Perry

Kleurkansen zijn:
25% amber champagne
25% silver amber champagne
25% classic champagne
25% silver classic champagne
Ondanks dat Fenja er niet heel opvallend uitziet laat ze op alles en iedereen een sterke indruk achter. Jaren later krijg ik toch van mensen die haar 1x hebben gezien de vraag hoe het met 'die lieve vos' gaat, ze is de leider van mijn kudde en heeft geen enkel probleem met 17 paarden onder de duim houden. Haar karakter zie je op 100 meter afstand al, in de positieve zin. Wat een merrie, zo wijs, zelfstandig, dapper, slim en vriendelijk. En ook een zeer correcte, goede leider en soms stronteigenwijs naar mij.
Ze is het meest in haar element in haar kudderol en als ze met veulens bezig mag zijn, het liefst haar eigen.
Ze heeft tot nu toe twee knappe getalenteerde IJslander hengsten gegeven.
Mijn hoop voor dit veulen komt overeen met het fokdoel van Kina's veulen, een heel veelzeidig recreatiepaard met karakter en gezondheid op nummer 1 en een fijne maat. Voor alles inzetbaar met als bonus een extra gang.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De 3e is Ice, eigenlijk als laatste uitgerekend 10 juni maar bevalt meestal rond de 325 dagen, wat haar eigen uitgerekende datum 26 mei maakt.

Quarter horse, reining gefokt, 11 jaar, volledige naam Be Dunit Cold Ice, amber creme dun champagne
Drachtig van deze knapperd

Champagne To Cash, 6 jaar, reining gefokt, grullo champagne
Ice is al bewezen fokmerrie met 7 nakomelingen waaronder 3 succesvolle dekhengsten en 2 fokmerries. Ze geeft telkens haar goede karakter, reining potentieel en goede bouw door.
Spoiler:
6 vd 7 veulens, de 7e is Lily, loopt nog aan de voet mee

6 vd 7 veulens, de 7e is Lily, loopt nog aan de voet mee

Ze is kleindochter van de legende Hollywood Dun It, een van de bekendste reining hengsten in de geschiedenis. 7 panel n/n. Haar hele leven fokmerrie en dat is ook echt 'haar ding'. Leeg is ze niet happy en fysiek lastig goed te houden.
Ze bevalt eigenlijk altijd rond de 325 dagen, afgelopen jaar een uitschieter met 314. De score is hengst - hengst - merrie - merrie - hengst - hengst - merrie, ben erg benieuwd of ze dit jaar weer een merrie doet
Vader to be is 'Jackson', een jonge US geimporteerde hengst met oude, sterke reining bloedlijnen. Goede bouw en heel makkelijk karakter. Helaas niets gedaan nog in de sport, hij is recent verkocht en nu met zijn nieuwe baasje weer wat in training. Niet live ontmoet maar hij komt over als een rustig stabiel paard wat Ice soms wat mist
Fokdoel is hopelijk weer een toekomstige topper voor de reining en of fokkerij met oude reining bloedlijnen, top karakter en goede gezondheid. Merrie sluit ik niet bij uit dat die blijft...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De 4rde is Svala, uitgerekend 27 mei van haar eerste veulen.

Voluit Svala frá Stað, geboren 2020
Vader is Herkúles frá Ragnheiðarstöðum, een van de beste hengsten met een mooie eerste prijs voor nakomelingen en op de keuring een score van 8.47 total als 4 ganger.
Moeder komt uit een erg goed sportlijntje.
Drachtig van Þröstur frá Kolsholti 2

IS2014187695, uitmuntende stamboom vol toppaarden.
Hij heeft uitzonderlijke resultaten gelopen op de keuring, met oa 9,5 voor tolt, draf en spirit, als 5 jarige.
Kleurkansen:
75% vosbont
25% vos
Verwachte BLUB score uit deze twee: 116 (total zonder telgang)
Svala is een ontzettend lieve merrie, zooo mensgericht, makkelijk en vriendelijk. Niet overdreven heet maar wel IJslands vuur. En ontzettend fijn om mee te werken.
Ze is groot, denk 143-145cm, zoals bijna alle nakomelingen van Herkules heeft ze een fantastische bouw en heel veel potentieel. Ze is 4 ganger, nog weinig getraind. In de toekomst hoop ik samen wat wedstrijden te kunnen rijden en wie weet zelfs klaar te worden voor FIZO keuring. Vooral lekker genieten samen, dat is het belangrijkste.
Þröstur heeft ook een heel fijn karakter en al zijn kwaliteiten bewezen. Nog relatief jonge nakomelingen die pas net verschijnen op keuringen, wat er al gekeurd is laat geweldige kwaliteit zien.
Uit deze combinatie hoop ik een top wedstrijdpaard te fokken of een toekomstig dekhengst/fokmerrie. Met een fantastisch karakter wat ik toch echt 1 van de belangrijkste dingen vind naast gezondheid. Ik kijk erg uit naar deze combinatie, grote dromen
Hoop op een hengstje, dan maakt die nog kans om verkocht te worden
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Als laatste is Jona uitgerekend op 29 mei van haar 2de veulen.

Jona is de kleinste maar met groots karakter
Drachtig van de jonge hengst Váli från Vinkärgård

2018, BLUB 123 zonder telgang, 142cm
Kleurkansen:
12.50% vos
12.50% zilvervos
12.50% zilver vos dun
12.50% vos dun
6.25% bruin
6.25% bruin dun
6.25% zwart
6.25% grullo
6.25% zilverbruin
6.25% zilverbruin dun
6.25% zilverzwart
6.25% zilver grullo
Jona is op bokt bij vele wel bekend, niet altijd in de positieve zin. Er is ondertussen weinig meer over van de oude Jona op af en toe wat spanning bij vreemden na. Ze is heerlijk te rijden, na een jaar pauze was het opstappen en wegrijden, in de omgang is ze een van de makkelijkere paarden. 2de in rang en meest geliefde merrie bij veulens. Ze vindt het heerlijk en mag komend jaar weer lekker moeder worden.
Ze is 5 ganger met goede tolt en draf, galop is wat slechter. Ze is weinig getraind, voor mij toch wat te klein en ze mag voornamelijk lekker paard en moeder zijn in de kudde. Ze is kerngezond en ijzersterk, harde droge benen en super hoefjes. Een van de sterkere paarden die ik ken.
Vali is een ontzettend knappe jonge hengst met top resultaten in de keuring en op zijn eerste wedstrijden. 9 voor tolt, galop, handgalop, karakter, algemene indruk, proporties en hals/schouder. In zijn eerste wedstrijd seizoen direct top scores en mocht hij mee naar de Zweedse kampioenschappen. Niet slecht voor een 7 jarige hengst...
Hij is onzettend makkelijk in de omgang en in training, ongecompliceerd en vriendelijk.
Ik hoop een geweldig sportveulen uit deze twee te mogen fokken. Met een heel fijn karakter en Jona's superkracht.
Wie volgt er mee met de groeiende buikjes, lange nachten en daarna hopelijk eindeloos schattige veulens? En natuurlijk niet heel verkeerde natuur hier in Zweden.
Hoe meer hoe gezelliger en gokjes zijn helemaal leuk natuurlijk