informatie gezocht mogelijke risico's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RVAnne

informatie gezocht mogelijke risico's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-25 11:32

Goedemorgen,

Graag zou ik meer informatie willen over het volgende:
We zijn op zoek naar een merrie om te laten dekken door onze eigen hengst, nu zijn we een merrie tegen gekomen maar ze heeft afgelopen jaar een embryo verworpen. hierna is ze niet gespoeld oid. nu zijn we benieuwd naar wat de kans is dat dit zich herhaald. de merrie is 17 en heeft in 2022 een gezond veulen gehad.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:37

RVAnne schreef:
Goedemorgen,

Graag zou ik meer informatie willen over het volgende:
We zijn op zoek naar een merrie om te laten dekken door onze eigen hengst, nu zijn we een merrie tegen gekomen maar ze heeft afgelopen jaar een embryo verworpen. hierna is ze niet gespoeld oid. nu zijn we benieuwd naar wat de kans is dat dit zich herhaald. de merrie is 17 en heeft in 2022 een gezond veulen gehad.

Jeetje dat is lastig. Niet te voorspellen natuurlijk. Verwerpen kan gebeuren, dat kan vele oorzaken hebben. Ik vind het feit dat de merrie 17 is en al 3-4 jaar geen veulen heeft gehad wat zorgwekkender. Iets oudere merries kan je het beste elk jaar laten dekken want anders wordt het een stuk moeilijker om ze drachtig te krijgen.
Is het een genetisch hele interessante merrie om te laten dekken met jullie hengst? Of gewoon een merrie? Als het een superinteressante merrie is dan kan je de gok wagen. Als het gewoon een merrie is dan zou ik het niet doen. Risico is zeker wel aanwezig dat je haar niet meer drachtig krijgt.
Sowieso swab laten nemen om te kijken of ze schoon is, en laten scannen op cystes.

Elisa2

Re: informatie gezocht mogelijke risico's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:39

Eens met Suzanne, 17 en drie jaar geleden voor het laatst een veulen gehad. Als het je eigen hengst is en het weinig kost zou je het risico kunnen nemen. Maar ik zou zo'n merrie dan wel eerst spoelen.

RVAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-25 14:53

foktechnisch is het best een interessante combinatie met veel bewezen dressuurbloed en een frisse bloedspreiding. dat maakt ook dat we overwegen deze merrie in te zetten... we vinden het moeilijk omdat ze inderdaad al een paar jaar geen veulen heeft gehad en de laatste dracht afgebroken heeft...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 15:19

Ik begrijp eigenlijk niet waarom de merrie niet gespoeld is na verwerpen... maar dat is een andere discussie.
Ik zou voordat je iets gaat ondernemen wel even een swab / onderzoek laat uitvoeren of alles in orde is, puur om risico's te vermijden en je gelijk goed kunt beginnen. Dan ku je al eea uitsluiten nl mocht het niet lukken.
En gaat het natuurlijk of KI? Anders is er wellicht ook nog een risico voor de hengst wanneer de merrie vuil is.

RVAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-25 16:19

ElCamino schreef:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom de merrie niet gespoeld is na verwerpen... maar dat is een andere discussie.
Ik zou voordat je iets gaat ondernemen wel even een swab / onderzoek laat uitvoeren of alles in orde is, puur om risico's te vermijden en je gelijk goed kunt beginnen. Dan ku je al eea uitsluiten nl mocht het niet lukken.
En gaat het natuurlijk of KI? Anders is er wellicht ook nog een risico voor de hengst wanneer de merrie vuil is.

Klopt, ik snap dat ook niet helemaal.
bedankt voor het advies, ik ga overleggen wat mogelijk is!
dekken gebeurd sowieso via KI.

Cioccolato

Re: informatie gezocht mogelijke risico's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 17:47

En is de hengst goed gekeurd? Met bijbehorende onderzoeken. Denk aan kwaliteit sperma.. je wil goede kwaliteit bij een oudere merrie.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 17:54

Hoe is de conditie nu van de merrie, weet u hoe de laatste bevalling is verlopen, zwaar of makkelijk
is de reden van verwerpen van de embryo bekent?
veterinair goed laten begeleiden, wat overigens ook geen 100% garantie geeft.

RVAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-25 21:24

Ja de hengst is goedgekeurd.
de merrie is in top conditie. ik weet niet hoe de vorige bevalling is verlopen, kan ik naar informeren. reden van verwerpen heb ik naar gevraagd en schijnt pure pech te zijn geweest.