Stokmaat 2,5 jarige, ervaringen gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky1963

Stokmaat 2,5 jarige, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:21

Hoi bokkers,

Afgelopen zaterdag is onze 2,5 jarige merrie uit de opfok naar huis gekomen.
Ze is heel erg veulenachtig en klein, ongeveer 1.57 m.
Haar moeder is 1.69, haar vader 1.80 m.

Op zich zal zij voor mij groot genoeg zijn, maar het contrast met onze hengst die op 2,5 jarige leeftijd naar huis kwam (uit andere, kleinere ouders) is zo groot! Hij was 1.66 toen en is nu 1.73 m op 4-jarige leeftijd.

Zou zij nog veel groeien? Juist omdat ze nog erg jeugdig is en grote ouders heeft verwacht/hoop ik dat er nog een aantal cm of bijkomt, maar graag hoor ik ervaringen van jullie omtrent de groei en de grootte van de ouders.

Alvast dank voor de reactie.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:25

Ik vind dat altijd erg lastig te zeggen. Je zou het wel verwachten met de stokmaat van de ouders. Maar ze is ook al 2,5. Zou kunnen dat ze een laatbloeier is en nog door gaat groeien tot ze 7 is maar dat is nu nog niet echt te zeggen
Is het de merrie haar eerste veulen? Ze willen wel eens zeggen dat dat de kleinste is. Of het waar is weet ik niet… Het is wat je wel eens hoort
Of heeft ze een achterstand gehad? Mager geweest? Wormbesmetting? Oid? Iets wat de groei heeft kunnen beïnvloeden

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:28

Ja die gaat nog wel groeien. Er zijn zat verhalen te vinden over de groei bij jonge paarden. Zeker als je aangeeft dat ze nog erg jeugdig oogt zal ze vast nog wel groeien. Misschien stond ze in de opfok toch een beetje onderaan de kudde. Ik zou deze nog wel even de tijd geven en vooral goed voeren (en ontwormen) zodat ze haar energie voor de groei kan gebruiken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:31

Ik reed vroeger bij een man paard die paarden zadelmak maakte.
In het voorjaar, dus met 3 jaar, werd er gekeken welke er een beetje uitzagen als een paard ipv jonkie, die werden dan ingereden.
En gingen dan daarna de zomer de wei nog op.
Maar die er te ielig uitzagen die werden zadelmak gemaakt als ze terug kwamen.
En dan was er nog een groep die er ook dan nog te ielig uitzagen en gingen pas onder het zadel in het voorjaar van de 4.

En zo heb ik er 1 gereden van 4 en die 160 was.
Jammer dat die zo klein bleef....
Daarna schreef de nieuwe eigenaar dat ze met 6 jaar165 was.

Dus zou me nog niet teveel zorgen maken als ze er nog jeugdig uitziet.

Equipro

Re: Stokmaat 2,5 jarige, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:37

Mijn 3,5 jarige merrie heeft ouders van 170 en 169, zij is nu ook maar 160… ook ik heb de hoop dat ze nog groeit, maar ze is al we “af”.
Je kan de test doen met een stro touwtje, die is vrij nauwkeurig.

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:18

Equipro schreef:
Mijn 3,5 jarige merrie heeft ouders van 170 en 169, zij is nu ook maar 160… ook ik heb de hoop dat ze nog groeit, maar ze is al we “af”.
Je kan de test doen met een stro touwtje, die is vrij nauwkeurig.

Hoe voer jij die test uit?

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:18

Ik hoop juist dat mijn 2,5 jarige niet te groot wordt. Ze is nu al 1.67. Ze niet naar de opfok gegaan, maar hier in de kudde opgegroeid, dagelijks weidegang, onbeperkt kuil/hooi en goed krachtvoer. Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:37

Desi_2409 schreef:
Ik hoop juist dat mijn 2,5 jarige niet te groot wordt. Ze is nu al 1.67. Ze niet naar de opfok gegaan, maar hier in de kudde opgegroeid, dagelijks weidegang, onbeperkt kuil/hooi en goed krachtvoer. [ Afbeelding ]

Maar 167 is wel wat anders dan 157 als 2,5 jarige :=

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:56

Mijn eigen gefokte veulen was in het voorjaar toen ze 3 werd ook nog heel jeugdig en krapjes aan de maat. Niet gemeten, maar sowieso wel duidelijk kleiner dan haar moeder van 1.64 m. Omdat het toen toch covid was en keuringen en wedstrijden lastig waren, heb ik haar de zomer over weer 24/7 op de wei gezet.
Toen ze in de herfst op stal kwam was ze groter dan haar moeder. Ze is die zomer over nog ca. 5-7 cm gegroeid.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:56

Ik zit in hetzelfde schuitje, zelfde stokmaat op die leeftijd, zelfde stokmaat ouders. Ze is nu 4,5 en 161 ongeveer.. vollop weidegang, onbeperkt ruwvoer en ruim voldoende krachtboer gehad. Ook inrijden had geen groeispurt tot gevolg. Touwtjes methode is voor jaarlingen dacht ik

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:03

Mijn PRE merrie was ook ielig en 1,57 toen ze 2,5 was. Die is echt nog flink gaan groeien, alle kanten uit. Ze is nu 6 en veel zwaarder geworden en 1,64.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:03

Ze kan groeien. Ze kan niet meer groeien. Tijd zal het leren.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:07

Cioccolato schreef:
Ze kan groeien. Ze kan niet meer groeien. Tijd zal het leren.

Ja, zover was ik ook :D
Dat is ook de reden dat ik vraag naar ervaringen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:08

Vaak komen er in het werk wel wat cm bij, paard van vriendin was 163 met 4 en 172 met 7.

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:16

BigOne schreef:
Vaak komen er in het werk wel wat cm bij, paard van vriendin was 163 met 4 en 172 met 7.

Sodeknetter :')

Één merrie van mij is best klein gebleven, ongeveer iets van 150 cm terwijl beide ouders groter waren. Die was ook niet echt gaan groeien nadat ze 2,5 jaar was. Gelukkig ben ik zelf niet groot (160cm) maar had toch wel iets groter gewilt, vooral omdat ze ook een slank model is. Mijn jaarling (zelfde ras, zelfde tante ook!) is nu al groter, wat er dus best grappig uitziet als ze naast elkaar staan. _O-

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:18

Mijn fries was als 3 jarige 163 en nu als 10 jarige nogsteeds :+ Terwijl haar vader bijna 180 is. Dus het zegt niet alles

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:40

Als ze er jeugdig uitziet, kan ze best nog wat groeien.
Mijn eerste paard zag er uit als een jaaring was oca. 1.58m bij 2,5 jaar en was 1.66m bij stamboekopname toen ze 3 was. Ze is uiteindelijk 1.68m geworden.
Geen garantie voor jouw paard natuurlijk, maar het kan wel. De tijd zal het leren, zeggen ze dan..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:04

Na de leeftijd van 3 jaar nog 1-2% groeien is een beetje waar de normaalwaarde-groeicurves van uit gaan.
En die ervaring heb ik ook.

Bij 157 kom je dan op 160 uit bij 2% groei. Veel meer zou ik niet op rekenen. 5% of meer is echt extreem. De groeischijven in de pijpbeenderen sluiten al met 1 jaar en daar komt uiteindelijk de meeste hoogte vandaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:25

Touwtjesmethode kan vanaf jaarling en is altijd heel betrouwbaar.

Ik had er een van 1.55 op 2,5 jarige leeftijd en die werd 1.65cm, mijn ervaring is dat ze nog door kunnen groeien tot hun 7e dus ik zou niet zo snel wanhopen. En als het paard papier heeft dan is het wijs om naar het gemiddelde in de merrielijn te kijken.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28 min geleden

Ibbel schreef:
Na de leeftijd van 3 jaar nog 1-2% groeien is een beetje waar de normaalwaarde-groeicurves van uit gaan.
En die ervaring heb ik ook.

Bij 157 kom je dan op 160 uit bij 2% groei. Veel meer zou ik niet op rekenen. 5% of meer is echt extreem. De groeischijven in de pijpbeenderen sluiten al met 1 jaar en daar komt uiteindelijk de meeste hoogte vandaan.

Mijn hengst (nu ruin) was met 2,5 jaar 1.66 en is nu, 2 jaar later, 1.73 en van hem heb ik het idee dat ie nog steeds niet uitgegroeid is. Hij is dus aanzienlijk veel groter geworden dan de normaalwaarde groeicurves.

Het is voor mij niet zo belangrijk hoe groot ze wordt, 1.60 is een prima maat voor de kleinere amazone en zij heeft heel veel kwaliteit in het lopen.

Maar toch, gezien ze zo 'jaarlingachtig' eruit ziet, ben ik gewoon heel benieuwd :D

Elisa2 schreef:
Touwtjesmethode kan vanaf jaarling en is altijd heel betrouwbaar.

Ik had er een van 1.55 op 2,5 jarige leeftijd en die werd 1.65cm, mijn ervaring is dat ze nog door kunnen groeien tot hun 7e dus ik zou niet zo snel wanhopen. En als het paard papier heeft dan is het wijs om naar het gemiddelde in de merrielijn te kijken.

De merrielijn zit rond de 1.68 en haar nakomelingen (voor zover bekend) zelfs daarboven.