Afmetingen bevallingsstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skyla

Afmetingen bevallingsstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:51

Volgend jaar gaan wij voor de grote paarden nieuwe stallen zetten. Omdat we naar de toekomst toe ieder jaar 1 of misschien 2 veulentjes willen gaan fokken wil ik ook goede bevallingsstallen hebben. Groot genoeg voor zowel de bevalling als nadien merrie en veulen iedere nacht in te laten overnachten.

Mijn grootste vraag vooral is hoe groot is een bevallingsstal het beste? Of wat is het minimum om alles veilig te laten verlopen?
Dit voor stevige merries tussen 1m45-1m60.
We gingen eerst zelf een stal zetten maar twijfelen nu om een bouwpakket te kopen maar velen bieden maar stallen van 3 max 4 meter diep aan en ik twijfel wat of dit genoeg is.

Ik weet nu al dat er reacties zullen zijn van hoe groter hoe liever maar daar ben ik niets mee. En ja ik weet ook dat zelfs in giga stallen merries nog steeds met hun kont tegen de muur kunnen gaan liggen.

_Zsazsa_

Re: Afmetingen bevallingsstal

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:01

3 x 4 vind ik echt te klein, spreek uit ervaring.

4 x 5 moet echt een minimum zijn vind ik. Nu zijn jou paarden wat kleiner maar je zal de eerste niet zijn waarbij de merrie op het veulen gaat staan omdat ze er niet omheen kan.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:02

Wij hebben ook systeemstallen. De grootste maat die wij destijds konden krijgen was 3.5 x 3.5 m en dat vind ik een doodgewone stal, geen merriestal. Toch kreeg onze merrie er ook een veulen in. Niet ideaal, maar het ging. Ik durf je niet te zeggen hoeveel meer risico je loopt in zo'n kleine stal. Bij ons kwam het slechts 1x voor en dat was met een ervaren merrie.

Afbeelding
(Veulen is hier al wat ouder)

De fokkers waar ik paarden van op stal kreeg hielden minimaal 4x6 meter aan.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op Gisteren, 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:03

Bevallingsstal die ik weet is ergens tussen 5x5 en 6x6.
Maar goed dat kwam zo uit wegens bestaande indeling (was vermoed ik inloopstal oid eerst).

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:31

Is het niet mogelijk om te kijken naar 1 of 2 dubbele boxen? Dus met een tussenwand wanneer er geen veulen in de maak is, en waar je de tussenwand uithaalt of wegdraait wanneer je er een drachtige merrie in zet? Ik heb dit wel eens op een stal gezien en vond het echt een super handig systeem. Op die manier zou je grotendeels wel met een bouwpakket uit de voeten kunnen.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:45

Lara schreef:
Is het niet mogelijk om te kijken naar 1 of 2 dubbele boxen? Dus met een tussenwand wanneer er geen veulen in de maak is, en waar je de tussenwand uithaalt of wegdraait wanneer je er een drachtige merrie in zet? Ik heb dit wel eens op een stal gezien en vond het echt een super handig systeem. Op die manier zou je grotendeels wel met een bouwpakket uit de voeten kunnen.

Ja waren we van plan, lengte is dan ook geen probleem en kunnen we zo lang maken als we willen maar het is de diepte die ze maar in 3m tot max (maar niet alle modellen) 4m hebben.

4x5 bv is dus geen probleem. Maar is dat voldoende?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:00

Die paarden bevallen toch bijna altijd in de hoek, of je stal nou 15x15 is of 3x3 :+
Hier stallen van 3,5 x 4,5. Bevalt ( :Y) ) erg goed!
Ruimte genoeg :j
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:33

Ik heb stallen van 3.5x3m en daar hebben 2 merries hun veulen in gekregen. Wel pony’s (1.20m en 1.46m) maar het paste goed. Als je speciale merriestallen wil bouwen, zou ik iets groter gaan inderdaad, hoewel dubbel zo groot wel heel groot is. 3.5 x 4.5 à 5 lijkt me prima hoor.

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:18

Hier een draaiwand tussen 2 stallen waardoor er een kraamstal van 3.5 x 7 gemaakt kan worden. Ik vind het ideaal zijn al verschillende merries in bevallen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:20

4 x 5 lijkt me inderdaad voldoende.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:24

Onze boxen zijn 3,5 m diep en 3m breed. Ongeveer 10 weken voor de uitgerekende datum halen we de tussenwand er tussenuit. We hebben een lasser een speciaal profiel laten lassen, waardoor de voorwand stevig blijft. Door het verwijderen van de tussenwand zou hij anders instabiel worden. Hierdoor hebben we ook twee toegangsdeuren tot de box, wat ook heel fijn is.
Let op dat je voor veulentralies gaat. Veel veiliger dan de normale tralies.
Onze merries zijn nogal fel op buurman/buurvrouw na de bevalling, waardoor ze onbewust het veulen kunnen bezeren. De helft van onze wand, dus de achterste twee meter, is dicht. Direct na de bevalling maken we ook de voorste anderhalve meter dicht. Geeft veel meer rust.

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:30

Die twee toegangsdeuren die ontstaan door van 2 boxen 1 kraamstal te maken, vinden wij ook idd heel fijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:45

Een paard bevalt wanneer het tijd is. Mijn merrie van 1.72 deed het in een stal van 2.5 bij 3.20m. Plan was haar voor het moment een grotere stal te geven (ze kan niet alleen staan, dus een grotere stal geeft stress). Maar ze bedacht dat het dus maar gewoon in haar eigen stalletje moest. Alles is goed gegaan en heeft dus ook in die stal met veulen gestaan.

Als je nog gaat bouwen zou ik 3.5 bij 3.5 plaatsen of 3 bij 4. En als je wel bij 3 bij 3 blijft een stal waar een tussenwand uit kan. Dan heb je op dat moment 3 bij 6. Die verwijderbare tussenwanden zijn wel handig. Maar dan moet je er op dat moment geen ander paard in hebben staan natuurlijk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:51

Wij hadden de tussenwand eruit gehaald waardoor ze een box van 3.5x6 had. Prima voor een merrie van 150

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:28

Bij ons zijn de merriestallen 4x3.5 en 4x4 past allemaal prima, merrie en veulen staan daarin tot afspenen.
Tja en "vroeger" kregen de kWPN- ners gewoon hun baby in een 3x3, ging ook prima, al vinden we dat nu klein. Maar vroeger was alles "gewoon" wat betreft welzijn, terwijl we nu gewoon beter weten.....

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:41

Als 4x5 mogelijk is, lijkt me dat prima.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:43

ElCamino schreef:
Bij ons zijn de merriestallen 4x3.5 en 4x4 past allemaal prima, merrie en veulen staan daarin tot afspenen.
Tja en "vroeger" kregen de kWPN- ners gewoon hun baby in een 3x3, ging ook prima, al vinden we dat nu klein. Maar vroeger was alles "gewoon" wat betreft welzijn, terwijl we nu gewoon beter weten.....

Nou, van "vroeger" weet ik dat een kraamstal gewoon twee boxen was met de tussenwand er tussenuit.
Dus zo gewoon was een kleine box nou ook weer niet.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:05

Als je die ruimte niet hebt, in een rij vaste stallen gebeurde een bevalling gewoon in een 3x3 stal hoor. Niet overal kan de tussenwand tussenuit, maar wat maakt dat uit voor de vraag van TS nu?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:32

Dat maakt zeker niets uit. Net zoals jouw opmerking dat "vroeger" KWPNers gewoon hun baby in een 3 x 3 box kregen. Daar reageerde ik dus op.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:36

Mijn ervaring is hoe groot je het hebt of hoe goed je het voor elkaar hebt die paarden toch het meest ongunstigste uitzoeken. Een vriendin had een uitloop van stal (dikke laag stro) naar paddock en dan nog gedeelte weiland. Waar gaat de merrie bevallen? Op de verharding…
Zoals ik al zei, al is je stal 15x15, de kans is groot dat ze bevalt in een hoek. Qua er omheen lopen moet prima kunnen in een 3x4 stal. Ik heb meer dan genoeg ruimte met een merrie van 163 in m’n stal
Onze muren zijn gemetseld dus kan er niet even een wand uithalen