Kleurgenetica vraagje, palomino met veel wit x vos met veel wit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Kleurgenetica vraagje, palomino met veel wit x vos met veel wit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 15:32

Ik heb een 3,5 jarige palomino welsh A met 4 hoge witte benen en een relatief brede bles.
Ze heeft een losse vlek op haar linker achterknie maar ook veel witte haren door heel haar vacht heen.

Moeder is schimmel, vader is palomino.
Moeder fokt wel kleur.

Ze is 100% zeker geen schimmel.

Nu is ze drachtig van een vos hengst die veel wit heeft en waarvan de nakomelingen ook vaak veel wit hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu ben ik heel benieuwd,is ze nou een vorm van sabino met al die witte haren en die vlek?
Ik verwacht haast wel een veulen met heel veel wit.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:47

Ik ben lid van meerdere Facebookgroepen die specifiek om kleurengenetica gaan. Ik heb je daar uitgenodigd.

Splashed white 1 komt vaak voor bij Welsh pony’s, Sabino 1 komt voor in minstens één lijn Welsh Mountain pony’s. Daarnaast zijn er sabino-achtige aftekeningen die (nog) niet te testen zijn.

Haar aftekeningen + de vele witte haren verspreid over haar lichaam kunnen inderdaad op Sabino 1 (te testen) of een sabinovariant (niet te testen) wijzen. Maar Splashed white 1 is voor zowel haar als de hengst ook zeker niet onmogelijk.

Eilinora

Re: Kleurgenetica vraagje, palomino met veel wit x vos met veel wit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:47

Heel interessant, het zou dan via moeder moeten komen al heeft die zelf niet heel veel wit.

In 2018 heeft ze een schimmel hengstveulen gehad met behoorlijk veel wit.
Dezelfde combinatie heb ik nu weer gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:19

Witte aftekeningen worden vaak veroorzaakt door W20, een vorm van dominant white. In homozygote vorm geeft dit meestal meer wit dan in heterozygote vorm. In de volksmond wordt dit vaak sabino genoemd.

Splashed white 1 komt ook voor, maar geeft meestal ook blauwe ogen geeft meer afgeronde aftekeningen.

Sabino1 komt maar weinig voor, dus zou ik niet vanuit gaan.

Als je het zeker wilt weten kun je testen, maar er kan ook niets uitkomen, want niet alle genen zijn bekend.