Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maar als er met zo'n hengst gefokt wordt dan is het wel verstandig om er iets over te zeggen. Hoe lastig ook...
). Bij nadere analyse in betreffend onderzoek bleken er 66 genen met een opmerkelijke variatie ("genes with a selection signature") te zijn in paarden met DSLD die de paarden in de controlegroep (gezonde individuen) niet hadden.
)! Jet schreef:Als die pezen hyperflexibel zijn, zakken de kogels ook door. Het wordt dan geen DSLD genoemd, ik vermoed omdat het geen probleem lijkt te zijn van de tussenpees.
Elisa2 schreef:Als de ziekte in een wat verder stadium is dan is het meestal echt vrij duidelijk te zien aan de achterbeenstand. Beervoetig/ doorzakken in de kogels etc.
Jet schreef:Elisa2 schreef:Als de ziekte in een wat verder stadium is dan is het meestal echt vrij duidelijk te zien aan de achterbeenstand. Beervoetig/ doorzakken in de kogels etc.
Dat tonen Friezen dus ook, maar daar is het geen DSLD. Die collageenverandering vindt ook plaats o.a. in de slokdarm en dat is bij DSLD niet het geval.
Ibbel, ik weet dat DSLD an sich geen tussenpeesprobleem is, maar het komt wel vaker voor bij paarden met DSLD. En dus niet bij de collageenaandoening bij Friezen zo te lezen.

Kabayo schreef:Bedankt voor alle informatie tot zover. Erg interessant ook. Ik ben alleen een beetje bang dat ik er wat van zeg ik de boeman ben die nergens verstand van heeft want hun parel mankeert niks. En het is wel ‘ons kent ons’ in het wereldje. Ik vind het lastig.
Kan ik dan mijn merrie hierop laten testen oid? Het is niet de vader of moeder die ik verdenk, maar de lijn daarna
Ibbel schreef:Hoe ver weg zit die hengst in de afstamming van jouw paard?
Anders gezegd, hoe staan de vader en moeder van jouw paard erbij? Als die goed staan, zou ik me niet echt druk maken...