Wie herkent deze spanjaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Madelon29

Wie herkent deze spanjaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 11:16

Hi allemaal,

Ik ben opzoek naar meer informatie over mijn Spanjaard. In 2022 heb ik mijn eerste paard gekocht. Een Spanjaard. Na de aankoop bleek het paspoort vervalst te zijn en kon de dierenarts geen chip vinden. Ik heb verder geen röntgen foto laten maken om te checken of er een chip in zat want ik vond dat ik er niks aan had. De verwachte leeftijd is tussen 15-20 jaar. Het paspoort boekje was een oud PRE boekje. Ik heb vrij weinig informatie over hem. Het is een speld in een hooiberg maar ik hoop stiekem dat iemand toch iets weet. Ik zal hieronder wat informatie opschrijven wat in het oude paspoort staat.

In het oude paspoort staat het volgende in:
Name : graviet
Caballo
Geslacht: macho
Eduaro - Sevilla la spanja - 1900008678
16-11-2013
Esbarreglera

(Korte toelichting: Het was voor mij de eerste keer dat ik een paard aanschafte. Ik had een osteopaat in opleiding bij me met de bezichtiging. De koop moest snel gebeuren (zoals bij elke handelaar). Ze deden zich voor dat ze geen handelaren waren, ik wil verder niet op ingaan over de handelaar. Ik ben verliefd op het paard geworden, hierdoor zat ik op een roze wolk en ben hierin meegegaan. Ik ga liever niet in op reacties dat ik het anders had moeten aanpakken. Ik wil puur meer over mijn paard weten)

Afbeelding

anjali

Re: Wie herkent deze spanjaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 11:21

Mooi beestje! Ik snap dat je daar verliefd op werd. Er wordt geregeld geknoeid met papieren, als het paard je verder bevalt en je er niet mee wilt of kunt fokken is het niet zo erg.

Madelon29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 11:23

anjali schreef:
Mooi beestje! Ik snap dat je daar verliefd op werd. Er wordt geregeld geknoeid met papieren, als het paard je verder bevalt en je er niet mee wilt of kunt fokken is het niet zo erg.

Nee zeker niet! Het is een schat, voor geen goud van de wereld dat hij ooit weg gaat maar ik ben wel benieuwd hoe en wat…

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 11:24

Ik gok dat het geslacht ruin is? :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 11:32

Staat er iets bij de entingen van locaties?
Zo heb ik een merrie terug gevonden incl wat foto’s van haar in Spanje.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 11:33

Heeft hij een brandmerk?

Madelon29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 12:45

Ayasha schreef:
Staat er iets bij de entingen van locaties?
Zo heb ik een merrie terug gevonden incl wat foto’s van haar in Spanje.

nee niks, volgens het oud paspoort heeft hij geneens entingen gehad..

Madelon29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 12:45

Floko schreef:
Heeft hij een brandmerk?

nee (gelukkig) heeft hij die niet

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 13:11

Als het paspoort vervalst is, heb je niets aan die gegevens.

Madelon29 schreef:
Floko schreef:
Heeft hij een brandmerk?

nee (gelukkig) heeft hij die niet

Nou, dat is in dit geval een groot nadeel. De brandmerken zitten in Spanje en Portugal namelijk aan fokkers vast, niet aan een stamboek. Met een brandmerk was het wellicht mogelijk de fokker te achterhalen.

Geen brandmerk betekent waarschijnlijk dat hij niet van een fokker komt maar van een particulier die zijn/haar merrie heeft laten dekken.

Het grootste deel van de Spaanse paarden is schimmel, de helft is manlijk, dus de enige hoop die je kunt hebben is als bv de importeur zich meldt, maar gezien het valse paspoort en geen geschiedenis van inentingen ook niet echt waarschijnlijk, want dan ook illegaal vervoerd. Met schimmels zie je wel vaker dat ze 1 paspoort gebruiken voor alle schimmels die ze vervoeren. Hoewel met internationaal vervoer dit tegenwoordig onmogelijk is omdat de chip gecheckt wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:50

Staan er in het PRE boekje geen gegevens?
Of is het geen stamboom boekje/ papier?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:26

Heeft hij verder nog opvallende kenmerken? Bijvoorbeeld kruinen op vremde plekken, of meerdere bij elkaar?
En in welke plaats/regio heb je hem gekocht?