Even een kleur vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Even een kleur vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 17:49

Ik heb een merrie die vos roan is. Maar ze verkleurt eigenlijk nauwelijks in haar zomer en winter vacht. Ik dacht altijd dat een Roan heel donker wordt in de winter en licht in de zomer (of was het andersom).

Zomervacht
Afbeelding

Nu
Afbeelding

Ik heb even geen duidelijke foto van de zijkant nu, maar volgens mij is het wel te zien.
Of zou ze dan toch geen Roan zijn maar extreem stekelharig of sabino ofzo. Geen idee of dat kan hoor.

DubbelFun

Re: Even een kleur vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:17

Jammer dat haar hoofd niet duidelijk zichtbaar is.
Bij een Roan is het hoofd altijd duidelijk donkerder dan de rest van het lichaam. Overigens is Roan de engelse benaming voor stekelharig.

Als het hoofd niet duidelijk egaler/donkerder is, maar meer als de rest van het lichaam zou ze ook Sabino kunnen zijn.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:19

Weet je de ouders toevallig? Niet stiekem een vos Roan schimmel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:25

Die kleurenkombi komt - volgens mij- niet heel vaak voor, maar niet onmogelijk dacht ik.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 18:26

Dit is haar hoofdAfbeelding

Afbeelding

Haar hoofd is wel donkerder.

Ik weet helemaal niets van haar ouders. Ze is ruim 3 jaar geleden uit Spanje gekomen. Ze is al 18 jaar.
Laatst bijgewerkt door TinkerTreas op 21-10-25 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:30

Daar zie ik toch wel een hoop 'witte' haren zitten voor een Roan.
Er is tegenwoordig te testen op Roan en op Sabino. En meteen de optie van Kabayo meenemen :)
Dus als je het zeker wilt weten...

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 18:34

Ze heeft inderdaad op haar hoofd ook wel veel witte haren.
Maar ze is ook al 18. Geen idee of dat laat is om nog te gaan schimmelen. Of misschien heeft ze grijze haren :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:34

Ik zie geen Roan, eerder sabino kleurig of gewoon bont.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 19:12

18 is wel erg oud om nu nog te gaan schimmelen, maar het zouden wel grijze haren kunnen zijn door de leeftijd. Dus zowel Sabino als Roan zijn nog in de picture :)

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:02

Zoals ik het zie,is dit geen roan hoor

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 23:56

tyleysmiley schreef:

En die witte haren in haar voskleur?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 23:58

Ik zit te twijfelen of ik haar op kleur laat testen. Want dat is dan alleen omdat ik wel wil weten wat ze precies is. Ik heb geen fok plannen ofzo.
Maar ik ben stiekem wel benieuwd eigenlijk :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 00:04

TinkerTreas schreef:
tyleysmiley schreef:

En die witte haren in haar voskleur?

Is ze niet extreem stekelharig?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 00:15

c_alsemgeest schreef:
Is ze niet extreem stekelharig?

Dat zou natuurlijk best kunnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 09:11

En zoals eerder al gezegd ... stekelharig is de NL naam voor Roan!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 09:24

Is dat zo? Want ik ken een heleboel stekelharige paarden maar weinig Roans...Roans hebben namelijk altijd een donker hoofd en benen waarbij het lichaam lichter van kleur is/ wordt en kan veranderen per seizoen qua kleurschakeringen.

Afbeelding
Dit is een Roan

Afbeelding
En dit is stekelharig

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 10:21

Mijn gok zou zijn Dubbel W20 in dit geval :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 10:26

Elisa2 schreef:
Is dat zo? Want ik ken een heleboel stekelharige paarden maar weinig Roans...Roans hebben namelijk altijd een donker hoofd en benen waarbij het lichaam lichter van kleur is/ wordt en kan veranderen per seizoen qua kleurschakeringen.

[ Afbeelding ]
Dit is een Roan

[ Afbeelding ]
En dit is stekelharig

Zo ken ik ook Roan en stekelharig inderdaad. Maar ik ben geen kleuren kenner.
Maar ik vind het stiekem wel interessant. Bij verkoop werd gezegd dat ze Roan bont is, vandaar dat ik dat zo heb overgenomen. Maar ik geloof niet dat ze Roan is eerlijk gezegd.

Ik ga nog even nadenken of ik haar laat testen, puur vanwege mijn nieuwsgierigheid :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 10:31

Stekelharig en roan is niet hetzelfde, maar de vertaling is wel verwarrend inderdaad. Vroeger werd het door elkaar gebruikt, beetje tijdperk waar we ook isabel voor zowel wildkleur als valk gebruikten.

Roan kunnen we ondertussen (deels) aanwijzen met een gen, dat is de vorm met het donkere hoofd en benen, waarbij het lijf in sommige periodes wittig is en andere momenten bijna effen. Het wisselt behoorlijk in hoeverre dat per seizoen verschilt of dat het alleen met het verharen even vertekend.

Stekelharig is eigenlijk een soort verzamelnaam voor alles met witte haren tussen de gewone vachtkleur. Daar zou je een roan dus in principe onder kunnen scharen, maar dat is overbodig als je weet dat het een roan is. Er zijn heel veel oorzaken voor stekelharigheid waarbij nog niet alles bekend is, dus het is wel een handige term om een uiterlijke eigenschap aan te duiden maar kleurgenetisch gezien kan je weinig met die informatie.

Ik heb bijvoorbeeld een stekelharige merrie (niet zo extreem als die van TS, het beeld is meer zoals we van sabino gewend zijn, buikvlek en dan in de flanken stekelharig, die stekelharigheid valt in sommige seizoenen meer op door de vachtlengte maar wisselt niet qua hoeveelheid). Zij is voor alle testbare genen die wit veroorzaken negatief, dus geen sabino, geen roan, geen andere witgenen. Dus hou je het bij stekelharig in plaats van een specifieke benaming.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 10:34

mooney schreef:
Stekelharig en roan is niet hetzelfde, maar de vertaling is wel verwarrend inderdaad. Vroeger werd het door elkaar gebruikt, beetje tijdperk waar we ook isabel voor zowel wildkleur als valk gebruikten.

Roan kunnen we ondertussen (deels) aanwijzen met een gen, dat is de vorm met het donkere hoofd en benen, waarbij het lijf in sommige periodes wittig is en andere momenten bijna effen. Het wisselt behoorlijk in hoeverre dat per seizoen verschilt of dat het alleen met het verharen even vertekend.

Stekelharig is eigenlijk een soort verzamelnaam voor alles met witte haren tussen de gewone vachtkleur. Daar zou je een roan dus in principe onder kunnen scharen, maar dat is overbodig als je weet dat het een roan is. Er zijn heel veel oorzaken voor stekelharigheid waarbij nog niet alles bekend is, dus het is wel een handige term om een uiterlijke eigenschap aan te duiden maar kleurgenetisch gezien kan je weinig met die informatie.

Ik heb bijvoorbeeld een stekelharige merrie (niet zo extreem als die van TS, het beeld is meer zoals we van sabino gewend zijn, buikvlek en dan in de flanken stekelharig, die stekelharigheid valt in sommige seizoenen meer op door de vachtlengte maar wisselt niet qua hoeveelheid). Zij is voor alle testbare genen die wit veroorzaken negatief, dus geen sabino, geen roan, geen andere witgenen. Dus hou je het bij stekelharig in plaats van een specifieke benaming.

Bedankt voor je uitleg

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 10:39

Het feit dat in Engelstalige landen 'roaning' de vertaling is voor stekelharigheid, maakt niet dat beide kleureffecten door hetzelfde gen zouden worden veroorzaakt.

Roan is een kleur, waar het gen niet eens precies van bekend is, alleen de chromosomale regio, maar waar wel op getest kan worden. Een roan heeft ongeveer evenveel witte als gekleurde haren, waarbij benen en hoofd egaal zijn, en varieert in kleur tussen zomer- en wintervacht.

Stekelharigheid is in principe geen kleur maar een 'aftekening', heeft vaak veel minder witte haren dan gekleurde, en concentreert zich vaak in de liezen en oksels. Het gen hiervan is niet bekend. Er is ook geen variatie tussen zomer- en wintervacht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 10:41

Elisa2 schreef:
[ Afbeelding ]
En dit is stekelharig

Ik zou dit een Rabicano noemen :)

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 12:23

Gezien haar verdere uiterlijk en dat ze uit Spanje komt, gok ik dat ze een locaal trekpaard of vleespaard (kruising) is. Bij die rassen komt roan aardig veel voor dus zou niet raar zijn.
Ze lijkt wel donkere benen te hebben, ik zou roan gokken zelf, misschien in combinatie met een ander gen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 12:51

DubbelFun schreef:
En zoals eerder al gezegd ... stekelharig is de NL naam voor Roan!!

Nee hoor, mijn vos was stekelharig, zeker geen roan.

Wilde een hele tekst gaan typen maar Mooney heeft het al gedaan :+

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:48

Ik zie hier wel een roan in eigenlijk. Het hoofd is duidelijk donkerder. Misschien krijgt ze niet zoveel wintervacht waardoor er niet veel kleur verschil zit tussen winter en zomer? Of is ze geschoren?

Poosje81 schreef:
Mijn gok zou zijn Dubbel W20 in dit geval :)

Ze is ook al tobiano, dus dat kan niet.