Zomervacht

Nu

Ik heb even geen duidelijke foto van de zijkant nu, maar volgens mij is het wel te zien.
Of zou ze dan toch geen Roan zijn maar extreem stekelharig of sabino ofzo. Geen idee of dat kan hoor.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Elisa2 schreef:Is dat zo? Want ik ken een heleboel stekelharige paarden maar weinig Roans...Roans hebben namelijk altijd een donker hoofd en benen waarbij het lichaam lichter van kleur is/ wordt en kan veranderen per seizoen qua kleurschakeringen.
[ Afbeelding ]
Dit is een Roan
[ Afbeelding ]
En dit is stekelharig
mooney schreef:Stekelharig en roan is niet hetzelfde, maar de vertaling is wel verwarrend inderdaad. Vroeger werd het door elkaar gebruikt, beetje tijdperk waar we ook isabel voor zowel wildkleur als valk gebruikten.
Roan kunnen we ondertussen (deels) aanwijzen met een gen, dat is de vorm met het donkere hoofd en benen, waarbij het lijf in sommige periodes wittig is en andere momenten bijna effen. Het wisselt behoorlijk in hoeverre dat per seizoen verschilt of dat het alleen met het verharen even vertekend.
Stekelharig is eigenlijk een soort verzamelnaam voor alles met witte haren tussen de gewone vachtkleur. Daar zou je een roan dus in principe onder kunnen scharen, maar dat is overbodig als je weet dat het een roan is. Er zijn heel veel oorzaken voor stekelharigheid waarbij nog niet alles bekend is, dus het is wel een handige term om een uiterlijke eigenschap aan te duiden maar kleurgenetisch gezien kan je weinig met die informatie.
Ik heb bijvoorbeeld een stekelharige merrie (niet zo extreem als die van TS, het beeld is meer zoals we van sabino gewend zijn, buikvlek en dan in de flanken stekelharig, die stekelharigheid valt in sommige seizoenen meer op door de vachtlengte maar wisselt niet qua hoeveelheid). Zij is voor alle testbare genen die wit veroorzaken negatief, dus geen sabino, geen roan, geen andere witgenen. Dus hou je het bij stekelharig in plaats van een specifieke benaming.