Muildier fokken wat moet ik weten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponyonly

Muildier fokken wat moet ik weten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 18:42

Hallo ik wil beginnen met het feit dat ik al wel ervaring heb met muildieren.

Ik heb een leuke lieve merrie en ik zal van de lente het leuk vinden om haar te dekken met een ezel om een leuk muildier veulen te fokken. Nou is het zo dat ik over het fokken niks weet en hoe dat precies werkt m’n merrie is 150 en ik wil graag niet dat het veulen groter word als 160. Ook lijkt het me leuk om een bont muildier te fokken.

Zijn er mensen die me hier mee kunnen helpen en meer weten?

Even een foto van mn merrie❤️
Afbeelding

KimD

Re: Muildier fokken wat moet ik weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:43

Ik ben vooral benieuwd waarom je dat graag wilt. Oprechte vraag overigens!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:45

Super leuk ! Misschien kan stichting de ezels hoeve je verder helpen ?

ponyonly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 18:58

KimD schreef:
Ik ben vooral benieuwd waarom je dat graag wilt. Oprechte vraag overigens!

Ik ben groot fan van muildieren en wil graag veulen fokken en ben me nu dus aan het oriënteren of ik niet een muildier kan fokken

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:31

Wat leuk zeg!
Je zegt het muildier mag max 1.60 worden, maar ezelhengsten zijn toch niet zo groot?
Wat wil je er mee gaan doen? Ik zit even wat te lezen, zijn wel bijzondere dieren volgens mij. Beresterk! En ze worden oud!!

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:46

Lijkt mij ook hartstikke leuk! Heb er geen verstand van maar ga wel even mee volgen <3

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:50

Dan moet je op zoek naar een grote maat gezonde ezelhengst, want die mini huisdier balkjes komen er niet bij.
Zoveel grotere poitou? ras dacht ik zijn er niet in NL.
Kans dat je muil groter wordt dan je merrie is klein, zo groot zijn ook de zgn. reuze-ezels niet.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 14:53

Wat grote hengsten betreft, de Pyreneese ezel is een flink aan de maat. Misschien even iets verder kijken, Vlaanderen misschien?

Voor het overige ben ik gecharmeerd van gaited mules, als het om het fokken van een rijdier gaat, met de kwaliteiten van een muildier.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 15:07

Stiekem ook een droom van mij om ooit te doen dus ik volg even O:)
Voor zover ik weet valt een muildier altijd kleiner uit dan het gemiddelde van de ouders (ooit eens ergens gelezen, pin me er niet op vast). Zou het mogelijk zijn om rietjes uit Amerika te bestellen? Daar hebben ze grotere ezelrassen dan in Europa en waarschijnlijk ook wat meer keuze, misschien is daar ook iemand te vinden die advies kan geven over wat bij je merrie past?

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 15:20

beestenfreak schreef:
Stiekem ook een droom van mij om ooit te doen dus ik volg even O:)
Voor zover ik weet valt een muildier altijd kleiner uit dan het gemiddelde van de ouders (ooit eens ergens gelezen, pin me er niet op vast). Zou het mogelijk zijn om rietjes uit Amerika te bestellen? Daar hebben ze grotere ezelrassen dan in Europa en waarschijnlijk ook wat meer keuze, misschien is daar ook iemand te vinden die advies kan geven over wat bij je merrie past?

Dat is inderdaad een goed, en verantwoord idee! Ik blijf dit ook volgen, want ze zijn zo aantrekkelijk, die muildieren onder het zadel!

Ik ga er even vanuit dat TS voor zichzelf een veulen wil fokken, eentje op zelf te houden.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 15:38

Wat ontzettend leuk, muildieren zijn niet zo heel veel voorkomend in Nederland maar andere streken van de wereld razend populair. In Spanje worden ze oa heel veel gefokt. En Amerika natuurlijk.
Rietjes uit de VS bestellen is heel erg duur.

Duitsland is misschien handiger of Spanje, als je met inseminatie wilt.
Zelf geen verstand van muildieren, ken toevallig dit station, zij bieden aan van een ezel hengst, 154cm.
https://www.hengste-steinsberg.de/tuareg-ym/

Maar er is vast wel een passende ezel te vinden in Nederland of Belgie lijkt me, met natuurlijke dekking.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 17:20

Voor een echt grote ezel, dus als je meer richting paard dan ponymaat muildier wilt zul je waarschijnlijk uitkomen op de Spaanse ezels, vooral de Catalaanse of Andalusische ezels. Die zijn echt flink aan de maat en kunnen rond de 1.60 zijn. Bij de andere ‘grote’ ezelrassen zoals diverse Franse ezels moet je meer denken aan 1.30-1.45 stokmaat, alleen Poitou ezels zijn vaak groter (maar ook daar is 1.50+ een uitzondering).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 17:23

Geen idee of hij geschikt is maar de Pega donkey is super gaaf!

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 18:24

Bellatrix schreef:
Geen idee of hij geschikt is maar de Pega donkey is super gaaf!

Helemaal *\%/*

Even youtube afstruinen...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:44

Ga eens op instagram kijken, er zijn fokkers van zulke gave muildieren, sterk en gezond en prima aan de maat om er een rijdier aan te hebben. Je kan er beter je vragen gaan stellen om zo aan je droom te komen. Ze hebben er verstand van en kunnen je beter adviseren denk ik.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:16

Oh ja geweldig. Ik volg je keuze en de uitkomst graag!

ponyonly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 22:05

Ik heb me altijd af gevraagd hoe er een muil dier zo groot als een trek paard kan komen ik ken er een daar is alleen de vader niet van bekend gemaakt want als die kleiner ui vallen dan heb je al gay dat ze geen 180/185 kunnen worden lijkt me? Ik zou wel contact willen opnemen met fokkers van muildieren maar vind ze altijd lastig te benaderen.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 00:09

Nederland heeft echt totaal geen historie met grote muildierfokkerij zoals je dat wel hebt in Frankrijk en Spanje. Grote muilen in NL zijn altijd import zover ik gezien heb. Er zijn ook maar heel weinig grote ezelhengsten en die staan zelden openbaar ter dekking.
Mijn Poitou hengst wordt deze week ruin dus kan je ook niet helpen :D .
Catalaanse ezel, Andalusische ezel en Mammoth jack zijn het grootste.
Er komen twee Mammoth jack hengsten naar NL eind van het jaar vanuit Noorwegen waarvan 1 bonte, maar nog heel jong, en denk ook niet dat die hengst blijven.

Op deze pagina staan altijd wel wat Poitevain muilezels te koop, in Frankrijk. Zijn Frans trekpaard x Poitou https://www.racesmulassieresdupoitou.co ... -a-vendre/ . Die zijn ook wel heel stoer.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 00:18

Leuk! Ik ga dit volgen!

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 00:29

Dat bestaat dus echt, om een beetje schofthoogte te krijgen, Franse ezels kruisen met Franse trekpaarden.

Weer wat geleerd.

Weet jij misschien ook hoe de Fransen tegen het verschil tussen muildieren en muilezels aankijken? Qua te bereiken schofthoogte lijkt me dat duidelijk, maar qua karakter, en kwaliteiten als gebruiksdier.
(sorry, ik kom je hier als kenner tegen en vraag maar raak meteen...ik heb altijd een zwak voor ezels, muildieren en muilezels gehad. Die oren....en het geluid!)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:01

Heb je er goed over nagedacht? Is er vraag naar muildieren mocht je de nakomeling onverwacht moeten verkopen? Of eindigt zo'n beestje dan bij de slager?

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:06

Naar grote muildieren is best wel vraag. De kleintjes niet.Maar rijdbare wel.Ze zijn koppig,maar eenmaal voor je gewonnen wel heerlijke buitenrij dieren oersterk,alleen het juiste tuig vinden is soms een probleem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:10

Oke, dat zijn belangrijke zaken om te weten..niet te klein fokken dus.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:46

Muilezels fokken ze eigenlijk haast niet, het zijn zo goed als altijd paard-moeders dus muildieren.
Muildieren zijn makkelijker succesvol te fokken, ook door de grootte van de paardmerrie en haar vruchtbaarheid. Dekkingen van paard op ezel zijn minder vaak succesvol.
Muildieren matchen dan vaak ook het best met paarden en andere muildieren, minder met ezels, omdat ze opgroeien met een paard en vaak niet eens ezels zien.

Naar muildieren met maat is meer vraag dan aanbod, vandaar dat de grote muilen die je in NL ziet vaak geimporteerd zijn.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 13:40

Karina schreef:
Muilezels fokken ze eigenlijk haast niet, het zijn zo goed als altijd paard-moeders dus muildieren.
Muildieren zijn makkelijker succesvol te fokken, ook door de grootte van de paardmerrie en haar vruchtbaarheid. Dekkingen van paard op ezel zijn minder vaak succesvol.
Muildieren matchen dan vaak ook het best met paarden en andere muildieren, minder met ezels, omdat ze opgroeien met een paard en vaak niet eens ezels zien.

Naar muildieren met maat is meer vraag dan aanbod, vandaar dat de grote muilen die je in NL ziet vaak geimporteerd zijn.

Deze kende je dan nog wel? Een muildiermerrie die met ezels op de wei liep.

https://www.horseandman.com/horse-stories/colorados-miracle-mule-foal-born-mule/08/06/2017/