Hengstenkeuze Next Level x Patijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Equipro

Hengstenkeuze Next Level x Patijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 13:17

Ik heb besloten een veulentje te fokken met mijn merrie. Of dat in 2026 of 2027 gaat zijn, staat nog niet vast.

Voor ons beiden zal het de eerste keer zijn, en heb al wel besloten haar weg te brengen voor de bevalling, en te zorgen dat ze samen met andere merries (en later veulens) komt te staan tot de opfokperiode aanbreekt.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... van-hapert

Ik heb geen verstand van de dressuurpaardenfokkerij en aanparingen, en wil hierbij een beroep op jullie kennis doen :o

De merrie is niet groot, dus ik wil graag een veulen met meer maat en front fokken.
Uiteindelijk doel is een goed dressuurpaard te fokken, wat in de subtop mee kan.

Afbeelding

https://youtu.be/NVEsrL-zyHc?si=4W6EmHH-Mne5T1b8

https://youtu.be/Am2ZLjIQ_rw?si=OEEijbB7dqCgnm42

Brand maar los, ik ben oprecht benieuwd naar welke hengsten jullie aanraden en waarom! :j

Earth

Re: Hengstenkeuze Next Level x Patijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:21

Leuke merrie hoor! Ik lees graag mee. Je standfoto is erg klein :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 07:51

Ik denk dat ze nog niet helemaal uitgegroeid is.

Qua lopen denk ik aan een hengst met een goed achterbeen gebruik en iets meer lossigheid/ lichaamsgebruik.Kom er nog op terug.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 08:49

Ik vindt het wel een aansprekende merrie, front vind ik niet veel mis mee. Zodra ze uitgegroeid is trekt ze ook nog wel bij qua stokmaat/ schoft.

Ik heb het filmpje nogmaals bekeken en vindt zelf het achterbeen belangrijker nog dan het lichaamsgebruik. Twee punten die imo verbeterd zouden mogen worden is dat het achterbeen meer onder de massa gezet mag worden en dat ze de rug minder recht/ strak houdt in beweging. Het een kan van invloed zijn op het ander.
Voor de rest vind ik haar prima in elkaar zitten.

Mijn eerste gedachte was Extreme vanwege het lichaamsgebruik en souplesse maar die blinkt nu helaas ook niet heel erg uit qua achterbeen.

Mijn tweede gedachte is Obsession Taonga, dat is zeker een hengst die zelf een heel goed en scherp achterbeen heeft. Het is alleen nog even een beetje afwachten hoe hij vererft.

Een heel ander type en hengst waar ik aan moet denken is MagicmcKee, hopelijk wordt hij nog aangeleverd voor het VO. Dit is een hengst met een zeer goed achterbeengebruik en drie goede gangen, hengst met veel maat, kracht en massa. Deze zal alleen het lichaamsgebruik/ souplesse niet zo verbeteren.

Er zullen nog wel meer passende hengsten zijn, maar deze komen even als eerste in me op.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-25 16:20

Thnx, ik zal deze vast eens bekijken!! Het is natuurlijk fijner als je weet hoe een hengst of merrie vererft, maar soms moet je ook een gokje durven wagen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 17:08

Ik vind het op stand een heel aansprekende merrie, maar in alle drie de gangen (stap, draf én galop) zou het achterbeen meer moeten ondertreden en mag het lichaams/ruggebruik ook beter voor een dressuurpaard. Ik ben het dus behoorlijk met Elisa eens.

En daarbij komt de maat dus (hoe groot is ze nu?), die je groter wilt krijgen.

Extreme vind ik zeker geen verkeerde keuze. Maar ik zou ook eens naar Red Viper kijken of Powerbank. Ook Pitch Perfect zou best wel eens kunnen passen. Eigenlijk kan je met deze merrie best veel verschillende kanten op, maar dat is ook een beetje afhankelijk van wat je zelf wilt.

Ik zou met zo'n merrie niet voor de verkoop gaan fokken, want qua bloed en missen van predicaten is dat niet echt interessant denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 08:45

For Ferrero bloed zat ik ook nog aan te denken inderdaad qua achterbeen en lichaamsgebruik, geloof alleen dat dit niet zo zeer vergroot. Maar de vraag is hoe erg dat is want in de moederlijn van de merrie zit voldoende maat.

Equipro, het is interessant om straks bij de eerste bezichtigingen de nafok van de hengsten te bekijken. Dan zie je verschillende nakomelingen van een bepaalde hengst en dat geeft een goed beeld van hoe deze fokt.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 10:16

Ze is nu 160. Ik had verwacht dat ze groter zou worden met ouders van 169 en 170, maar ik heb het idee dat Next level niet veel maat mee geeft…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 12:56

Ze zal nog wel een stukje groeien denk ik, 1.65cm gaat ze denk ik wel halen.