welke KWPN hengst voor mij Lusitano merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faya_barock

welke KWPN hengst voor mij Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:01

Sinds 3 weken eigenaar van een prachtige perlino kleurige Lusitano merrie van 2 jaar.
Zij heeft geweldig makkelijk karakter, kan al geweldig gaan zitten in vrijheid, laat al makkelijk een levade zien, is 1.56 momenteel.
Denk dat je in combinatie met KWPN hengst een droomveulen kan krijgen, met fijn karakter, beweging, makkelijk verzamelen, mooie uitstraling in valk/palomino kleur.

Ik zou volgend jaar of het jaar erop haar wel willen laten dekken door een KWPN hengst, het veulen krijgt dan A register.

Voorkeur hengst:
- dressuur / allrounder
- braaf karakter
- lange hals, aangezien merrie forse hals heeft
- bruin, mijn voorkeur gaat uit naar valk kleur fokken, met bruin grootste kans
- fijn hoofd, aangezien mijn merrie licht convext hoofd heeft

Ik ben benieuwd welke KWPN hengsten jullie voor haar zouden weten?
Alvast bedankt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:16

Heeft ze PSL papieren?

En heb je een standfoto?

Bij een Lusitano zijn de stap en de galop vaak niet de sterkste gangen. Dus zou sowieso kijken naar een hengst met een goede stap en galop.

fokfanaat

Re: welke KWPN hengst voor mij Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:37

mclaren, goed karakter, prachtig hoofd en hals

Faya_barock

Re: welke KWPN hengst voor mij Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:45

Ja PSL papier, beweging vind ik nog moeilijk te beoordelen aangezien ze er nog zo kort is. Maar vind dat alle bewegingen bij de meeste PSL/PRE paarden wel iets beter kunnen.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:46

fokfanaat schreef:

Geeft hij dit al bewezen aan nakomelingen door?
Zie dat hij een lichte dish in zijn hoofd heeft, dat zou fijn zijn, krijgt een nakomeling met mijn merrie haar wat confex hoofd vast een mooi recht hoofd :o (ja in de ideale wereld, maar zeker 1 om te onthouden)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:47

Ik ben niet thuis in het KWPN, maar wat betreft de kleur zou het eigenlijk handig zijn om te weten of ze homozygoot is voor agouti en of ze een vosgen draagt. Draagt ze geen vosgen en is ze homozygoot krijg je er eigenlijk altijd een valk uit zelfs als je een voshengst kiest.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 35 min geleden

Faya_barock schreef:
fokfanaat schreef:

Geeft hij dit al bewezen aan nakomelingen door?
Zie dat hij een lichte dish in zijn hoofd heeft, dat zou fijn zijn, krijgt een nakomeling met mijn merrie haar wat confex hoofd vast een mooi recht hoofd :o (ja in de ideale wereld, maar zeker 1 om te onthouden)

McLaren is wel echt een stempelhengst, verbeterd vaak op de merrie qua beweging en body en geeft inderdaad ook vaak zijn eigen mooie hoofd door.
Ken veel mcLaren nakomelingen en ze hebben eigenlijk op 1 na allemaal echt zijn hoofd. Die ene wat minder, maar is wel knapper dan de moeder. :')
Qua beweging zit je bij hem ook wel goed.
Lengte en vorm in de hals heeft hij, maar ligt natuurlijk ook een beetje hoe fors/kort je merrie is in hoeverre het kan verbeteren.
En met alle punten geldt natuurlijk ook dat ze de kant van de moeder op kunnen gaan. Maar denk dat McLaren wel echt een hengst is die zijn stempel sterk op de veulens drukt in vergelijking met andere hengsten.

McLaren is volgens mij niet vos factor vrij btw.
Met een zwarte zonder vosfactor zit je dan helemaal safe.

Edit, wat Janderegelaa zegt idd :+
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 31 min geleden, in het totaal 3 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 35 min geleden

CrazyCat schreef:
Ik ben niet thuis in het KWPN, maar wat betreft de kleur zou het eigenlijk handig zijn om te weten of ze homozygoot is voor agouti en of ze een vosgen draagt. Draagt ze geen vosgen en is ze homozygoot krijg je er eigenlijk altijd een valk uit zelfs als je een voshengst kiest.

Gewoon een hengst nemen zonder vosfactor. Krijg je altijd een valk op een perlino of een cremello. Het doet er dan niet toe of de merrie homozygoot is voor agouti of niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10 min geleden

janderegelaa schreef:
Gewoon een hengst nemen zonder vosfactor. Krijg je altijd een valk op een perlino of een cremello. Het doet er dan niet toe of de merrie homozygoot is voor agouti of niet.

Tuurlijk maakt dat wel uit. Als de merrie homozygoot is voor agouti en de hengst ook kun je toch ook een smoky krijgen.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 6 min geleden

Koper schreef:
janderegelaa schreef:

Tuurlijk maakt dat wel uit. Als de merrie homozygoot is voor agouti en de hengst ook kun je toch ook een smoky krijgen.

Ja dacht ik ook, ik zal haar sowieso laten testen, geen interesse om smokey black te fokken.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 0 min geleden

Koper schreef:
janderegelaa schreef:

Precies! En hoewel de kleur natuurlijk minder belangrijk is zit je als je graag een valk krijgt niet te wachten op smokey black. :o

En als je merrie geen vosgen draagt hoef je er dus bij een hengst niet op te letten of hij die wel heeft