Afspenen veulen op de zelfde plek.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laylah2002

Afspenen veulen op de zelfde plek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:07

Hallo,
Ik heb een veulen van eind april, over een poosje wil ik ze afspenen.
Maar ik heb een eigen weide van 6000m².
Nu ben ik benieuwd hoe ik het veulen het beste af kan spenen bij de merrie dat ze niet meer drinkt, het bij elkaar staan is niet zo'n probleem denk ik.
Ik heb niet de mogelijkheid om haar te verplaatsen, beter de natuur zijn gang laten gaan of hoe kan ik het het beste doen?

Elisa2

Re: Afspenen veulen op de zelfde plek.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:02

Heb je maar 1 weiland of kun je meerdere weilanden maken? Heb je een stal? En zijn er andere veulens waar het veulen eventueel mee kan staan?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:03

Heb je alleen veulen en merrie? Of meer paarden?

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 32 min geleden

Ik heb 3 moeder, veulen en een ruin.
Oudere merrie word ingeslapen helaas.
Heb eventueel de keuze om ze op te splitsen in weide.
Het is een schuilstal, en heb 1 stalletje erbij als er eens wat is.
Geen andere veulens, wil volgendjaar wel de merrie weer dekken denk ik.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28 min geleden

Als de merrie er verder niet onder lijdt kun je ze gewoon laten lopen en de natuur zijn gang laten gaan. Ik heb ook een eigen stuk van 5000 m2. 2 fokmerries met allebei een veulen. Ene veulen is van april en de andere van eind mei. Dus de jongste moet er nog even bij. De ene merrie is de andere niet. De merrie met het oudste veulen is makkelijk op gewicht te houden en de andere gaat een silo voer in, maar die gaat dat echt niet tot in den treure trekken. Dus zodra de jongste van mama af mag gaan ze samen apart maar naast de merries. Uiteindelijk als het uier droog is dan kijk ik of ze weer bij elkaar kunnen , soms duiken ze er weer onder, soms niet. ik smeer dan wat mosterd op het uier. Dan houdt het snel op.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15 min geleden

Waarom zou je willen afspenen, kan de merrie het niet meer aan? Als ze er goed uitziet dan gewoon bij elkaar laten lopen. Op een gegeven moment zal ze hem steeds minder laten drinken.