Fokken met een bonte hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Svdsport

Fokken met een bonte hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 23:32

Dekseizoen 2026 klinkt nog ver maar toch begin ik alvast met zoeken naar een unieke hengst voor mijn cremello dressuur gefokte merrie v. Orlando vh anserland x Jantar vh anserland x zhivago.

Ik ben opzoek naar een bonte hengst MET kwaliteit en die écht goede resultaten heeft behaald tijdens de hengstenkeuring.
Homozygoot bont heeft de voorkeur, maar naar mijn idee zijn die er niet met dusdanig kwaliteit, dus ik sta ook zeker open voor heterozygoot, omdat mijn merrie toch al kleur doorgeeft

Ik wil graag fokken met kleur, maar wil absoluut niet inleveren op de kwaliteit.

Weten jullie dressuur bonte hengsten met kwaliteit?

Mijn merrie staat nu bij het AES ingeschreven. Verstandiger om haar toch bij het NRPS in te schrijven en mee te laten doen op keuringen? Ik weet zelf even niet waar ik goed aan doe..

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 06:11

Je bent zo te lezen al fokker van bonte paarden, dus je hebt al een lading voorkennis.

Heb je fatsoenlijke foto's van je merrie
Wat wil je bevestigen en wat wil je verbeteren tav je merrie
Welke hengsten heb je ervaring mee en wil je dus niet bij je merrie

Heeft je merrie al predikaten / keuringen gelopen?

Kabayo

Re: Fokken met een bonte hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:25

Wat is er precies belangrijk aan goede resultaten op een hengstenkeuring? Dat een hengst kampioen is betekend nog niet dat hij op je merrie past

Verder ben ik ook wel benieuwd naar goede foto’s :j

Svdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 07:34

Helaas heb ik nog geen fatsoenlijke stand foto's van de merrie. Ze is pas 2/2.5 dus ik wil nog niet vast liggen op een hengst. Momenteel erg in de groei dus de verhoudingen kloppen nog niet helemaal haha.
Het punt is juist dat ik op zoek ben naar een bonte met kwaliteit en die zijn zo lastig te vinden. Ik zoek evt ook voor mijn andere merrie nog een bonte, vandaar dat ik nu nog niet vast lig op een type maar ik kan wel alvast zoeken naar kwaliteit.

Dat een hengst kampioen is zegt vaak niet alles nee maar goede resultaten is wel belangrijk zodat ik weet dat hij mijn merrie(s) verbeterd en niet vermeerderd.
Zijn er bonte dressuurhengsten met goede resultaten?
Wat ik sowieso wil verbeteren bij mijn merries is de draf. Deze mag meer opwaarts, en sterker in het achterbeen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:47

Ik moet denken aan de hengst Night or Day: https://nrps.nl/database/528003201504744-night-or-day

Hengst heeft gewoon drie fijne gangen, misschien niet spectaculair maar wel een goed achterbeen. Ik zou zeker bij het NRPS inschrijven, dat stamboek heeft imo wat meer kwaliteit dan het AES.

Svdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 08:59

Inderdaad een zeer aansprekende hengst! Weet iemand waar hij momenteel ter dekking staat? Ik kan hem op de Nederlandse sites niet zo gauw vinden

De hengsten hoeven niet perse alleen maar in Nederland te staan, maar mag ook België en Duitsland Wat er op de Duitse markt beschikbaar is heb ik momenteel geen flauw idee van

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:45

Pokerface vind ik ook een fijne hengst met een goed karakter.

En in dld Classico Deluxe.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:03

Svdsport schreef:
Inderdaad een zeer aansprekende hengst! Weet iemand waar hij momenteel ter dekking staat? Ik kan hem op de Nederlandse sites niet zo gauw vinden

De hengsten hoeven niet perse alleen maar in Nederland te staan, maar mag ook België en Duitsland Wat er op de Duitse markt beschikbaar is heb ik momenteel geen flauw idee van

Volgens mij bij van Olst.

Edit: toch niet..denk dat hij geëxporteerd is. Zie hem hier staan: Nacht of dag hengst https://share.google/6B1KaSeu7yFiGK7QM

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:42

Ik denk dat Ceasar Dodona ook een leuke hengst is om in de gaten te houden.

Svdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 15:46

Ceasar dodona is inderdaad een leuke hengst. Helaas scoort hij op bijna alle punten niet hoger dan mijn merrie dus gaat dat voor mij niet werken ook qua beweging mag mijn merrie er sterker uit komen en ik denk dat dat met Dodona niet helemaal goed komt..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 16:44

Elisa2 schreef:
Svdsport schreef:

Volgens mij bij van Olst.

Edit: toch niet..denk dat hij geëxporteerd is. Zie hem hier staan: Nacht of dag hengst https://share.google/6B1KaSeu7yFiGK7QM

Denk dat de pagina automatisch vertaald wordt want bij mij staat er gewoon Night or day :+
Maar hij staat idd in de UK

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 17:17

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 17:19

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 10:55