Een verloren veulen in de bergen. Update: video toegevoegd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Rauka

Een verloren veulen in de bergen. Update: video toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 17:37

Afbeelding
"We zijn Hiru kwijt"

Het eerste wat ik bij het ontbijt hoorde. We logeerde bij de buren, waar ik afgelopen winter een aantal merries beleerd heb. Mijn lieveling, Elur, heeft 3 maanden geleden haar eerste veulen op de wereld gezet. Een prachtig merrieveulen dat ze Hiru genoemd hebben.

"Wat, sinds wanneer, waar?" Al snel krijg ik meer informatie van de jongens die afgelopen avond water gegeven hebben aan de paarden en Elur in paniek aangetroffen hebben. Zonder haar veulen. Tot zonsondergang hebben ze gezocht, maar de wei is groot. 12 hectare hoog op de berg, bos, gras, veel bramen. Geen overzicht. 4x zijn ze het hek langs gegaan. Niks.

Er is al een groep op de berg aan het zoeken.

Ik ben nog steeds aan het revalideren sinds mijn onfortuinlijke ongeluk in februari, toen ik door de vloer van de schuur zakte en 4 meter naar beneden viel. Dit soort terrein doorzoeken met de huidige staat van mijn lijf behoort niet tot de mogelijkheden. Maar ik wil persé naar boven.

Het is ruim 20 minuten met de auto om het betreffende gebied te bereiken en het pad is slecht. Op het laatst laten we de auto midden op het pad staan en gaan we te voet verder.

Bij de ingang van de wei vinden we de eigenaar van de paarden met zij hoofd in zijn handen. "Ze is dood. Ik ben al uren aan het zoeken, niks. Ze moet binnen het hek zijn, maar ze is er niet. Als ze zou leven zou ze haar moeder roepen. Ze is dood."

Toch wil ik persé zoeken. We splitsen, mijn vriendin en ik. Eerst ben ik de merries gedag gaan zeggen. Door mijn ongeluk heb ik ze al maanden niet gezien. Elur staat er met hangend hoofd bij.

Ik loop wat, maar moet al snel zitten om uit te rusten. Het is ondanks het vroege uur enorm war. Gisteren was het 36 graden, vandaag gaat het nog warmer worden.

Ergens voel ik dat ze nog leeft. En als ik heel, heel goed voel, ik haar misschien kan vinden.
Ik besluit langs de bovenrand te gaan om zo beneden de helling af te kunnen kijken, waar mogelijk. Tot ik ineens het gevoel krijg dat ik de andere kant op moet. Ik wilde eigenlijk systematisch het gebied uitkammen, maar besluit mijn gevoel te volgen.

Doelloos loop ik, tot ik een gat in de grond zie. Oh..? Ik kijk, en krijg een hartverzakking als ik een aalstreep zie. Hiru. Zeker dood. Ik tuur het donkere hol in en op 2 meter diepte draait ze haar hoofdje naar me toe. Ik heb haar gevonden!!! En ze lééft!!!!

Afbeelding

Ik gil naar mijn vriendin, die me gelukkig kan horen en aangerend komt. Zo snel ik kan zoek ik mijn mobiel, ik heb gelukkig bereik hier, en bel naar het dorp. "Ik heb haar gevonden!!! Ze leeft!!! Ze zit op twee meter diepte en het gaat moeilijk zijn om haar hieruit te krijgen. Veel mensen, veel touwen!! Snel!!!"

Ik ga op mijn buik liggen, maar zelfs dan kan ik haar niet aanraken. Ik praat zachtjes tegen haar. Haar hinnikje is buiten het hol nauwelijks te horen. Het hol is sowieso onzichtbaar, het is dat ik er op een meter langsgelopen ben anders zie je niks. Hoor je niks. Lieve Hiru toch..

Mijn vriendin is de merrie gaan halen.

Het wachten duur eindeloos, maar na een half uur komen 6 mannen in de zinderende hitte aangerend. Met spanbanden, touwen, vanalles.

Ze zijn sprakeloos. "Ik ben hier 3x langs gelopen! Op 10 meter afstand!" "Wat een mazzel dat ze gevonden is..."

Het was even spannend, hebben we meer mensen nodig, de tractor, maar na 2 intense pogingen was ze boven. Stond ze op en stond ze wankelend op 4 benen. En liep ze richting haar moeder.

Foto's van de reddingspoging

Een van de jongens in het gat, de tweede verleent assitentie vanaf boven
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na poging 1 zakt ze nog dieper weg. Ze houden een van de jongens aan zijn enkels vast terwijl hij probeert een touw om het veulen te bevestigen.
Afbeelding

Poging 2 lukt
Afbeelding

Ik heb een prachtig filmpje van de hereniging van moeder en dochter. Ook een filmpje van reddingspoging 1. Als jullie het leuk vinden kan ik proberen die te uploaden.

Merrie en veulen herenigd. Het veulen loopt niet kreupel en heeft geen wondjes. Het is een wonder. We denken dat ze 24 uur in dat gat gezeten heeft.
Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Firelight op 11-08-25 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek van TS video toegevoegd

Travel_me

Re: Een verloren veulen in de bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 17:40

Wauw wat een verhaal! Wat goed dat je je gevoel gevolgd bent en haar zag!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 17:41

Allemachtig. Wat heeft dat dier een geluk gehad zeg!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 17:49

Zo zie je maar dat gevoel soms belangrijker is om naar te luisteren, als logisch verstand. Gelukkig alles toch goed afgelopen.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:02

Wat een geluk dat ze gevonden is en dat jullie haar uit dat gat hebben kunnen krijgen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:05

oh jeetje dat moet ontzettend stressvol geweest zijn
Wat goed dat ze levend en wel gevonden is en herenigd met haar moeder.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:06

Dat is schrikken!

Maar wat fijn dat jij naar je gevoel geluisterd hebt en haar weer hebt gevonden en dat de reddingsploeg haar weer boven kreeg!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:07

Zo, die heeft even een engeltje op haar schouder gehad zeg! En wat een geluk dat je haar hebt gevonden!
Fijn dat ze gezond en wel herenigd is met mams!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:10

Holy oliebol, wat een mazzel! Zo'n groot gebied, en dan ook nog eens met een niet meewerkend lijf dat veulen vinden!
Jullie zijn allemaal helden!
Hopen dat moeder en kind hier snel weer van bijkomen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:30

Zo wat een geluk dat ze is gevonden en niks mankeert!

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:33

Pffff, dat is mazzel. Zo fijn dat het veulen op tijd gevonden is! En gat nu dicht gegooid hoop ik ............

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:43

zo, wat een avontuur zeg!! wat een geluk dat je net op de juiste plek was. Opluchting lijkt me.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:47

Jeetje dat is een engeltje op haar schouder geweest! Meteen duidelijk waarom het zo verstandig is om elke dag paarden in een groot gebied te checken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:53

Jemig TS wat een verhaal! Wat goed dat je je gevoel hebt gevolgd, je móest haar gewoon vinden. En dan zonder schade haar naar boven kunnen krijgen, een echt wonder.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:06

Wat een geluk dat je haar hebt gevonden en dat jullie haar eruit hebben gekregen. Die heeft een engeltje op haar schouder.

En de filmpjes ben ik wel benieuwd naar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:12

Geluk bij een ongeluk dat ze in dat gat gevallen was. Als ze in de brandende zon gelegen had….

Wat een verhaal!!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:37

Wauw Eline wat een avontuur weer!
En gelukkig met een goede afloop! <3

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:59

Wat een geluk **\O/**
Het verbaast me wel een beetje dat de merrie dan niet in die buurt gebleven is trouwens.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 20:27

Jeetje wat een verhaal! Wat een geluk dat je je intuitie gevolgd bent. Gelukkig een goede afloop

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 20:40

Jeetje dit kan zo in de Penny … wat heftig naar wat geweldig dat het goed kwam

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 20:41

Oh wauw wat een verhaal! Wat heerlijk dat het ook nog eens een happy end heeft <3

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 20:56

Mungbean schreef:
Wat een geluk **\O/**
Het verbaast me wel een beetje dat de merrie dan niet in die buurt gebleven is trouwens.

Als die veulen niet kan zien en mogelijk ook niet horen is dat lastig. Ze weet dan niet waar het veulen is en dan is op 1 plek blijven niet echt logisch. Ik heb wel eens een ooi zo paniek gehad, want ik had lam opgetilt en hoewel ze haar kon horen is omhoog kijken moeilijk. Die wilde eigenlijk ondanks dat ze haar kon horen verder weg gaan zoeken, gewoon vanuit paniek eigenlijk.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 21:18

Waar is dit?
Ben ook heel benieuwd naar de filmpjes

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 22:19

Wat een geluk heeft dit veulen dat het is gevonden maar wat hebben jullie met het gat gedaan? Iets eromheen, dichtgooien?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 22:34

Sooo wat een verhaal.
En wat goed dat je haar hebt gevonden.
Gelukkig weer helemaal oké.