Hengst 170 samen met merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Missvk

Hengst 170 samen met merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 21:31

Ik ben heel erg benieuwd of er mensen zijn die een merrie en hengst samen laten leven... Dus als koppel met misschien elk jaar een veulen samen... Is dat mogelijk? Ik heb een hectare land en een schat van een hengst. Ik ben vooral opzoek naar mensen die ervaring hebben

troi

Re: Hengst 170 samen met merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 21:47

Wordt bij bijv tinkers wel gedaan. Kan prima mits beide dieren sociaal zijn.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 23:06

Fokken om te vermeerderen dus?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 23:13

Jolynne schreef:
Fokken om te vermeerderen dus?

J
Tja waar fok je anders voor.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 23:17

Niet om zomaar je hengst een vriendinnetje te gunnen in ieder geval, dan is die beter af zonder ballen (of samen zetten met een ruin).

Tenzij beide ouderdieren ggk zijn en iets toevoegen voor het stamboek/sport.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 23:17

Fokken is maar een woord. Je kunt ook zeggen een familie laten ontstaan. Dieren hebben een eigen, intrinsieke waarde natuurlijk. Ja, ik heb dat met shetlanders gedaan. Nu heb ik een moeder, vader en 2 zoons. Daarna toch laten castreren, maar het is erg mooi om ze te zien zo als familie.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 23:24

Ik denk niet dat het 'misschien' elk jaar een veulen wordt, maar gewoon vrijwel elk jaar een veulen. Wat wil je met deze veulens doen? Ook houden of verkopen? Als dat laatste het geval is lijkt het me wel handig dat het verbeteren wordt en niet vermeerderen.

Wat voor paarden zijn het? Is de hengst ook goedgekeurd en getest?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 00:30

Mijn hengst leeft momenteel samen met 2 merries. Hij is volledig goedgekeurd, en de merries zijn van externe eigenaren. Ik heb zelf ook 4 merries, maar daar zit familie tussen, en ik wil geen veulens meer voor mezelf. In het verleden heb ik wel een andere hengst bij mijn toenmalige 3 merries gehad. Ook die hengst had een deklicentie bij het stamboek.

Het samen leven gaat prima, hengsten zijn vaak wat minder moeilijk/complex en socialer dan merries. Ik vind het zelf wel prettig als de merrie de leider is, dan helpt ze vaak een beetje mee de hengst zo leuk en lief houden als hij is, zonder teveel 'matcho gedrag'.

Maar je moet wel nadenken dat elk jaar een veulen veel vraagt van een merrie, en omdat de draagtijd 11 maanden is, het veulen ook elk jaar vroeger in het seizoen geboren wordt, als beiden goed vruchtbaar zijn. En wat ga je doen als de merrie een keer niet dragend raakt, de vrucht verliest of wat dan ook? Persoonlijk zou ik ook selectief zijn wat voor merrie. Niet alleen qua sociaal gedrag naar de hengst, gezondheid en gedrag naar de mens, maar ook een dier wat zorgt voor goed verkoopbare veulens, dus correcte bouw, beweging en maat, en wellicht een extra kleurtje wat matcht met de kleur van jouw hengst.

Het is in mijn ogen een heel stuk eenvoudiger om een hengst te koppelen aan een ander mannelijk dier. Scheelt een boel gedoe met dracht en veulens, en hormonen. Dit is wel wat moeilijker koppelen, maar het kan zeker.

Eventueel kan je ook kiezen om een merrie te matchen en dan indien hengstveulen, het veulen bij de vader te houden, en de merrie te verkopen na 1 of een aantal jaar.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 05:36

Geen ervaring hoor maar zo klink jij ook niet dus mogelijk hebben wij even veel ervaring.
Waarom perce een merrie bij een hengst zetten? 1 hectare is overigens niet veel vind ik om 2 paarden op te houden plus veulen op te laten groeien. Daarnaast gebeurd drachtig worden vast en zeker zonder hulp. Echter rondom de bevalling en de periode er na moet je mogelijk veel hulp bieden en sowieso veel waken want stel er zijn complicaties bij de geboorte. Wat doe je idd als de merrie verwerpt en daardoor heel laat opnieuw drachtig wordt en je een winter veulen krijgt?

Er zijn zoveel haken en ogen aan en jou begin bericht is erg kort door de bocht dus ik zou er totaal niet aan beginnen. 2 hengsten of 2 ruinen samen zijn overigens geweldig! Wij hebben 2 ruinen sinds 3 jaar en nog nooit zoveel spelende paarden gezien. Ze ravotten de hele dag door en de weides liggen vol speelgoed. Echt geweldig

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 07:04

De inleiding is misschien wat kort maar de vraag is inderdaad puur of het kan er wie daar ervaring mee heeft. Ik snap dat je een fijn en gangbaar paard zal moeten fokken maar dat is niet wat ik vraag. Ik ben oprecht benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben om zoals zo mooi wordt gezegd, een eigen familie op te bouwen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 07:12

Het kan, maar wat doe je met de veulens?
Hengstveulens zullen, eenmaal geslachtsrijp, ook de merrie (willen) dekken en de merrieveulens zullen, eenmaal geslachtsrijp, door de hengst gedekt worden als ze in de groep blijven.
Ik denk dat je vraag niet zozeer moet zijn "kan het?", maar meer "wat ga ik verder doen?".

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 07:53

Sluit me aan bij different1, plus vraag je ook af of je hengst zo makkelijk blijft als hij eenmaal de smaak van het dekken te pakken heeft. Niet elke hengst blijft zo braaf.
Hoeveel paarden wil je gaan houden op de 1 ha? Hoe ga je ze houden? Het lijkt veel 1 ha maar met meerdere paarden is dat zo leeg gegeten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:08

Als de hengst eenmaal de smaak heeft wil die misschien ook dekken als de merrie nog niet goed hengstig is.
De merrie kan hierdoor uw hengst kreupel stampen of zelfs doodstampen als die tegen het hoofd van de hengst stampt. (filmpje op YouTube al gezien waar merrie een dekhengst doodslaat?)

Ik snap ook niet goed waarom je de stokmaat(?) in de titel zet?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:21

Ik ben met (zeker met grote) paarden niet zo enthousiast over natuurlijk dekken. Daar kan ook een hoop mis gaan, met vallen, elkaar verwonden en erger. Vaak gaat natuurlijk dekken (voor zover dat nog gedaan wordt) uit de hand en niet “wild”. Zowel voor de hengst als voor de merrie, lijkt me dat een lastige situatie. Je moet echt wel 2 dieren hebben met een heel fijn karakter dan.

Als je eerste veulentje een merrie is, wat ga je daar dan mee doen? Want dan gaat vader na 2 jaar zijn dochter ook willen dekken. En als het een hengstje is, dan gaat die met 2 jaar de strijd ook aan met vader.
Plus als je alles in de kudde laat staan, blijft veulen vaak lang drinken bij de merrie, maar is ze ook alweer drachtig van de volgende, dat vraagt echt veel van zo’n merrie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:27

Missvk schreef:
Ik ben heel erg benieuwd of er mensen zijn die een merrie en hengst samen laten leven... Dus als koppel met misschien elk jaar een veulen samen... Is dat mogelijk? Ik heb een hectare land en een schat van een hengst. Ik ben vooral opzoek naar mensen die ervaring hebben

Alles kan, maar wil je dit een merrie aan doen? Ieder jaar een veulen..nooit rust, regelmatig gedekt worden met alle risico's van dien. (beschadigingen van binnen en buiten, geslachtsziekten, vuile baarmoeder etc.)
En zoals al terecht opgemerkt wordt kan de hengst door het dekken ook flink veranderen qua gedrag.

En wat is de drijfveer? Een romantisch idee van een partner hebben zoals dat bij mensen werkt? Want zo werkt dat bij paarden niet.

Ik heb niks tegen een hengst die natuurlijk bij merries leeft, maar dan wel in een groot (natuur)gebied in een kudde waar meerdere merries zijn die elkaar kunnen beschermen en zodat een hengst niet de hele tijd op alleen die ene springt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:43

Missvk schreef:
De inleiding is misschien wat kort maar de vraag is inderdaad puur of het kan er wie daar ervaring mee heeft. Ik snap dat je een fijn en gangbaar paard zal moeten fokken maar dat is niet wat ik vraag. Ik ben oprecht benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben om zoals zo mooi wordt gezegd, een eigen familie op te bouwen.

1 Hengst en 1 merrie is onnatuurlijk en onverstandig. Ik vermoed dat er daarom onder paardenmensen heel weinig ervaring mee is.

Meerdere merries inscharen bij een hengst om 'vrij' gedekt te worden (Natursprung, zoals de Duitsers dat zo mooi noemen) is/was (?) bij bijvoorbeeld IJslanders wel gebruikelijk. Na de dekking vertrekken die merreis dan ook weer.
Bij (warmbloed) paarden ben ik het nergens tegengekomen. Misschien wordt het in de VS, Polen of Hongarije wel eens gedaan, maar dat weet ik niet. Ik betwijfel of het door bekende/gerenommeerde fokkers van warmbloeden wordt gedaan.

Lang geleden hadden mijn buren een Shetlandhengst samen met één merrie lopen. Dat was een braaf ding, heel correct gebouwd ook, bewoog ook nog eens goed, maar ja, papieren, keuring, wat is dat? Dus Max heeft jarenlang met z'n vaste vriendin op een postzegeltje gestaan met jaarlijks een veulen erbij. Die veulens verdwenen in de salami.
Na een tijd bleef er een merrieveulen bij, en kwamen er geen veulens meer, dus of Max later nog gecastreerd is of er geen zin meer in had, geen idee. Maar toen stonden er dus 3, en na nog een hele tijd is het spul opgedoekt. Ook in de salami verdwenen denk ik.

Kortom, ik heb bij mijn buren gezien dat het kan, met Shetten. Persoonlijk vind ik het een slecht idee.

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:58

Mijn ervaring is dat het beter is als de hengst meerdere merries heeft.
Met 1 merrie blijft hij proberen te dekken ook als ze niet hengstig is.
Nu moet ik wel zeggen dat ik een jonge (goedgekeurde) hengst heb staan die echt last heeft van teveel hormonen.
Bij mij staat hij inmiddels weer apart, het was geen succes.

En iedere keer als je met de merrie of hengst iets wilt gaan doen en ze daarna weer bij elkaar zet reageert de hengst weer alsof het de eerste keer is dat hij de merrie ziet.
Dit kan een merrie heel onzeker maken en angstig.

Ik zeg dus in een grotere groep kan het prima. Maar met 1 merrie is het lastig.
En natuurlijk zal het ook per hengst verschillen, een oudere hengst zal misschien iets gemakkelijker met zijn hormonen kunnen omgaan.
En het geeft meer rust als je de paarden verder niet gebruikt voor het werk. Dus dat je er niet 1 uit hoeft te halen die vervolgens na een uurtje er weer bij ingezet wordt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:14

Hier dekken de hengsten echt niet als de merries daar niet aan toe zijn. Gebeurt zelfs dat merries erom vragen en de hengst ze compleet negeert op dat vlak. Ook 1 op 1 gaat dat prima. Effect is ook niet anders, want merries zijn niet tegelijk hengstig. Dat gaat op volgorde van rangorde.

Ik werk ook gewoon met mijn paarden, zowel merries als hengsten. Nooit problemen met erin/eruit halen. Of explosief gedrag daarvoor of daarna.

In principe “weten” dieren van elkaar als ze directe familie zijn, en dekken ze dat niet. Nu durf ik hier absoluut niet op te vertrouwen. Maar weet wel bij een collega fokker die jarenlang een merrie bij haar vader heeft laten lopen, dochter was ook in zijn bijzijn geboren. Én toeval of niet, mijn hengst reageert wel op mijn hengstige merries, maar niet op z’n hengstige halfzus. Echt heel apart, ze zijn niet samen opgegroeid.

Maar uiteraard zou ik dit in praktijk niet zo durven proberen. Een hengst leeft in de natuur niet bij z’n familie kudde, maar wisselt elke keer.

Om de hengstigheid van een merrie te onderdrukken kan je regumate geven. Maar dat is heftig spul en bovendien niet goedkoop…