Missvk schreef:De inleiding is misschien wat kort maar de vraag is inderdaad puur of het kan er wie daar ervaring mee heeft. Ik snap dat je een fijn en gangbaar paard zal moeten fokken maar dat is niet wat ik vraag. Ik ben oprecht benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben om zoals zo mooi wordt gezegd, een eigen familie op te bouwen.
1 Hengst en 1 merrie is onnatuurlijk en onverstandig. Ik vermoed dat er daarom onder paardenmensen heel weinig ervaring mee is.
Meerdere merries inscharen bij een hengst om 'vrij' gedekt te worden (Natursprung, zoals de Duitsers dat zo mooi noemen) is/was (?) bij bijvoorbeeld IJslanders wel gebruikelijk. Na de dekking vertrekken die merreis dan ook weer.
Bij (warmbloed) paarden ben ik het nergens tegengekomen. Misschien wordt het in de VS, Polen of Hongarije wel eens gedaan, maar dat weet ik niet. Ik betwijfel of het door bekende/gerenommeerde fokkers van warmbloeden wordt gedaan.
Lang geleden hadden mijn buren een Shetlandhengst samen met één merrie lopen. Dat was een braaf ding, heel correct gebouwd ook, bewoog ook nog eens goed, maar ja, papieren, keuring, wat is dat? Dus Max heeft jarenlang met z'n vaste vriendin op een postzegeltje gestaan met jaarlijks een veulen erbij. Die veulens verdwenen in de salami.
Na een tijd bleef er een merrieveulen bij, en kwamen er geen veulens meer, dus of Max later nog gecastreerd is of er geen zin meer in had, geen idee. Maar toen stonden er dus 3, en na nog een hele tijd is het spul opgedoekt. Ook in de salami verdwenen denk ik.
Kortom, ik heb bij mijn buren gezien dat het kan, met Shetten. Persoonlijk vind ik het een slecht idee.