Hackney merrie (misschien) laten dekken (Tuigpaard hengst)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KuilderR

Hackney merrie (misschien) laten dekken (Tuigpaard hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 15:09

Hallo!

Waarschijnlijk wil ik volgend jaar (of het jaar erop) mijn 4 jarige Hackney merrie laten dekken.

Het liefst wil ik haar door een (enigszins) laag verwante tuigpaard hengst laten dekken, of een grote Hackney hengst die goedgekeurd is bij KWPN. Wel een die wat maat doorgeeft, zelf is ze ongeveer 1.55/1.57 (even vlotjes gemeten, stok was eng).

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... -valentina

Ik moet nog standfotos maken, maar heb wel een paar foto's welke misschien kunnen helpen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben erg fan van de Indiana-zoon Macho, maar die is niet bepaald "laagverwant" :')
Verder heb ik Heliotroop en Neon-GSM in mijn achterhoofd, maar heb nog niet echt een hengst kunnen vinden welke ik écht een match vind.

Ze heeft behoorlijk wat temperament, maar een heerlijk karakter.

Mijn eisen:
Geen diepvries!
Tuigpaard (of kwpn goedgekeurde Hackney)
Laag of laag-gemiddeld verwant
Maat toevoegen
Beetje braaf, een bloedkikker die je alleen maar tegenwerkt heeft niemand wat aan.

Bestaat er zo'n hengst? :o

Alvast bedankt!

Maddy_Paola

Re: Hackney merrie (misschien) laten dekken (Tuigpaard hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:21

Kijk eens bij hengstenhouderij landzicht.
Idol zou misschien goed aan kunnen sluiten of vader Dylano

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:16

9 Augustus is de nationale tuigpaarden dag in Lunteren. Misschien zinvol om daar irl te gaan kijken? Zullen veel hengsten zijn.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:54

Sallands long train running misschien? Wel hackney, kwpn ggk & is zelf volgens mij rond de 1.70?
Heb er alleen nog weinig echt goed nakomelingen van gezien (,evenals neon trouwens).
Als je een minder heet karakter wilt zou ik persoonlijk heliotroop uit je lijstje halen :)

Wij hebben zelf onze tuigpaard stermerrie afgelopen 2 jaar onder Oberon gehad.. beide hele grote beren van veulens :)

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 18:58

Maddy_Paola schreef:

Idol vind ik een leuke hengst, maar heeft 12% verwantschap... Moet ik even over nadenken of ik dat OK vind.

Liefst kies ik een hengst met max. 10% verwantschap, maar we zullen zien of dat gaat lukken i.c.m. maat.

Kimley schreef:
Sallands long train running misschien? Wel hackney, kwpn ggk & is zelf volgens mij rond de 1.70?
Heb er alleen nog weinig echt goed nakomelingen van gezien (,evenals neon trouwens).
Als je een minder heet karakter wilt zou ik persoonlijk heliotroop uit je lijstje halen :)

Wij hebben zelf onze tuigpaard stermerrie afgelopen 2 jaar onder Oberon gehad.. beide hele grote beren van veulens :)

Sallands Long Train Running vraag ik mij af of veulen niet té lang zou worden.
Oberon geeft, volgens afstammingsrapportage, wel eens ongelijke voeten...
Heliotroop is inderdaad niet een hele fantastische match (naar mijn mening), maar vind het een gave hengst. Ken er geen nakomelingen van, dus weet niet wat hij qua karakter doorgeeft.

Elisa2 schreef:
9 Augustus is de nationale tuigpaarden dag in Lunteren. Misschien zinvol om daar irl te gaan kijken? Zullen veel hengsten zijn.

Ben van plan om er heen te gaan! Sowieso wel leuk om beetje te kijken wat daar loopt.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:12

Onze beide oberons hebben prima voeten hoor :)
En de gene die ik tot nu gezien heb ook maargoed die is niet persee laag verwant :D

Norbert FS, ook een laag verwante hengst..
Heliotroop is inderdaad een goede hengst maar zeker wel met (pittig) karakter wat hij ook wel doorgeeft aan zijn nakomelingen :o

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 20:03

Zal Oberon wel bij het lijstje zetten, ook 1 om nog even over na te denken...
Norbert is ook wel gaaf! Volgens KWPN alleen 1.61m...

Heb ook even een paar screenshots (wat beetje lijkt op standfotos) gemaakt uit filmpjes wanneer ze stilstaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:04

Maddy_Paola schreef:
....of vader Dylano

Daar dacht ik ook gelijk aan.
Buiten KWPN matched een Welsh Cob ook altijd goed op Hackney, maar ik weet zo geen hengst die echt groot fokt. Je krijgt dan wel meer body.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:12

KuilderR schreef:
Maddy_Paola schreef:

Idol vind ik een leuke hengst, maar heeft 12% verwantschap... Moet ik even over nadenken of ik dat OK vind.

Liefst kies ik een hengst met max. 10% verwantschap, maar we zullen zien of dat gaat lukken i.c.m. maat.

Landzicht heeft nog wel meer hengsten, Mark is wel vrij bewust bezig met de genenpoel.
Zelfde lijn is Onana, die is nog jong dus weinig nafok, maar 9.7 % verwantschap dacht ik.
Hertog jan is bijvoorbeeld ook laag in verwantschap en jesse james ook, maar die fokken minder groot

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 21:18

Onana v. Idol spreekt mij ook wel aan. Maar die is volgensmij niet goedgekeurd? Heb hem al 6x opgezocht, omdat ik hem zo leuk vind :Y)

Marvel bloed vind ikzelf wel leuk, maar zou dat passen?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 22:11

Norbert is inderdaad niet zo groot..

Olympus is ook een goede hengst, maar zelf niet zo heel groot volgens mij en ook niet echt laag verwant :)

Wij twijfelen ook nog waar we haar na volgend jaar onder gaan doen, wij willen juist kleiner fokken :')

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 22:32

Kimley schreef:
Norbert is inderdaad niet zo groot..

Olympus is ook een goede hengst, maar zelf niet zo heel groot volgens mij en ook niet echt laag verwant :)

Wij twijfelen ook nog waar we haar na volgend jaar onder gaan doen, wij willen juist kleiner fokken :')

Haha. Volgend jaar weer de Atleet merrie (Puwandra?) Of andere merrie?
Hoe groot zijn jou merries dan?
Die van mij mag écht wel maat hebben, is net geen paard :o

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 00:45

Ik zou een Gelderse nemen, kun je net wat meer kanten mee op.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 06:54

Ja of het jaar erna, ze gaat nu eerst lekker de sport in. Puwandra is 1.69-1.70 :)
De veulens zijn elk jaar weer zo groot ze komen er elke keer moeilijk af :(:)

We hebben ook nog een martin morero merrie staan maar die word volgend jaar pas 3, die moet eerst even naar de keuring

dierliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:32

Er zijn veel verschillende hengsten die ik zou kunnen aanraden (of juist afraden). De belangrijkste vraag in deze is wat jouw doel is voor het veulen. Wil je een top tuigpaard of juist een paard voor de mensport?

Wat zijn de verbeterpunten van de merrie?

Vanwaar de interesse in dekken met een tuigpaardhengst? En de optie voor een hackneyhengst die bij het KWPN is goedgekeurd, wat is daar de gedachte achter?

En als laatste, hoe belangrijk is een brave hengst als aandachtspunt? Dit kan de keuzes namelijk behoorlijk beperken. Of is het enkel van belang dat het veulen geen heethoofd of enorm sensibel is?

Verder zou het helpen als er een standfoto van de merrie is en een filmpje met beweging, dit kan ook het advies beïnvloeden.

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 20:25

dierliefde schreef:
Er zijn veel verschillende hengsten die ik zou kunnen aanraden (of juist afraden). De belangrijkste vraag in deze is wat jouw doel is voor het veulen. Wil je een top tuigpaard of juist een paard voor de mensport?

Wat zijn de verbeterpunten van de merrie?

Vanwaar de interesse in dekken met een tuigpaardhengst? En de optie voor een hackneyhengst die bij het KWPN is goedgekeurd, wat is daar de gedachte achter?

En als laatste, hoe belangrijk is een brave hengst als aandachtspunt? Dit kan de keuzes namelijk behoorlijk beperken. Of is het enkel van belang dat het veulen geen heethoofd of enorm sensibel is?

Verder zou het helpen als er een standfoto van de merrie is en een filmpje met beweging, dit kan ook het advies beïnvloeden.

Doel is een Tuigpaard fokken, bloedspreiding. Kwaliteit moet dus "kwpn-goed" zijn. Vandaar dat ik ook een Hackney gefokte zou overwegen, als deze bij KWPN goedgekeurd is. Het idee is namelijk om het veulen bij KWPN in te laten schrijven.

Merrie is beetje strak in de lendenen, schoft loopt lang door en ze heeft een (lichte) onderhals. Romprichting zou ik eerder als neerwaarts beschouwen.
Standfotos is heel lastig, mevrouw kan geen seconde normaal stilstaan (laat staan vierkant). Maar ben er mee bezig!

Heet of sensibel vind ik niet erg, als het karakter maar goed is.
(Om beetje duidelijker te maken wat ik hier mee bedoel: Ik ken een Ditisem x Unieko merrie, die staat altijd "aan", is behoorlijk scherp, maar een kind kan haar van het land halen en poetsen. Paard staat te dansen, maar is zich goed bewust van waar je staat. Ken er ook 1 die je wel opzij mept als je in de weg staat :+ )

Afbeelding

Korte video