Dekhengsten gezocht (natuurlijke dekking)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MukiwaCobs

Dekhengsten gezocht (natuurlijke dekking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 14:35

Weet niet of het hier goed staat..

Ik ben voor volgend jaar opzoek naar hengsten die natuurlijk dekken.
Het is voor mijn 13 jarige tinker (heeft meerdere veulens gehad) volledig getest op kleur en ziektes
En mijn 5 jarige (maiden) merrie, ook volledig getest.

Ik ben voor hun opzoek naar koudbloed hengsten.
Mogen een kleurtje hebben maar geen must!
Tussen de 1.40 en de 1.50.
Pssm1 en FIS vrij.
En natuurlijk een fantastisch karakter.

Liefst een beetje rondom limburg/brabant.

Mijn 13 jarige
Afbeelding

Mijn 5 jarige (foto van 1 jaar geleden)
Afbeelding

Hier links op de foto (recent)
Afbeelding

koend

Re: Dekhengsten gezocht (natuurlijke dekking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 22:22

Waarom wil je een natuurlijke dekking?
De prijs, de romantiek of heb je nog een andere reden?

Wil je een natuurlijke dek uit de hand ( voor de paarden 3cht niet zo romantisch hoor) of wil je ze gewoon samen op de weide?

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 14:21

Even een upje :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:04

koend schreef:
Waarom wil je een natuurlijke dekking?
De prijs, de romantiek of heb je nog een andere reden?

Wil je een natuurlijke dek uit de hand ( voor de paarden 3cht niet zo romantisch hoor) of wil je ze gewoon samen op de weide?

Ik ben ,zowel voor dier als mens, tegen kunstmatig gedoe met de voortplanting, tenzij er een dringende medische reden voor is. Vanuit mijn geloof in God de Schepper van de natuur. Hengsten die niet in staat zijn om op een merrievriendelijke en liefdevolle manier te dekken (dat wordt wel eens als reden gegeven om niet natuurlijk te laten dekken) daar zou ik geen veulen van willen want karakter is erfelijk. De enige reden dat ik voor k.i. zou gaan is als de gewenste hengst al overleden zou zijn .Dan kan het niet anders meer. :+ Maar goed, ieder zijn \haar paard, en ieders vrije beslissing. Dat gedoe met embryotransplantaties, klonen enzo dat vind ik helemaal vreselijk. In het geval van ts zal dat hopenlijk ook niet aan de orde zijn want bij Tinkers zal men toch nog niet zo ver zijn afgedwaald ,want de financiele belangen waar het allemaal om draait zijn daar voor zover ik weet niet zo buiten proporties dat dat zou gaan opleveren. Dus er is vast en zeker ergens een merrievriendelijke natuurlijk dekkende hengst beschikbaar.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:35

Toch kan juist inseminatie heel goed zijn. Veiliger voor beide dieren.
Stel de merrie schopt de hengst ongelukkig. Of overdraagbare ziektes..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 16:18

Avelienvd schreef:
Toch kan juist inseminatie heel goed zijn. Veiliger voor beide dieren.
Stel de merrie schopt de hengst ongelukkig. Of overdraagbare ziektes..

Bij medische reden kan k.i. de enige juiste optie zijn . Schoppende merries? "Vroeger" werden die gekluisterd voor een (natuurlijke) dekking.In mijn idealistische gedachten kan dat natuurlijk ook niet want de merrie moet ook willen...Anders is ze toch ook niet voldoende hengstig.

nivonne1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 22:58

Kijk is op de site van het NSVT. Zijn een aantal hengsten die natuurlijk dekken.

nivonne1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 22:59

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 23:35

Ik heb mijn Fjord ook 'natuurlijk' laten dekken. Oké merrie stond wel vast maar ze kunnen dan alleen gedekt worden als ze echt hengstig zijn en iemand die de hengst vast heeft moet wel goed op signalen letten van zowel de hengst en merrie voor het geval het fout gaat.

Nog nooit een negatieve ervaring mee gehad. Beide keren waren mijn merries snel drachtig.

Ki bij de Fjorden begint ook nu pas sinds een paar jaar meer op gang te komen. Veel fokkers kiezen toch nog steeds liever vanuit de hand en of natuurlijk. Maar nadat er een aantal hengsten naar Amerika zijn vertrokken, is het zeker een goed idee om KI hier in Nederland nog wat te houden.

Ze samen in een weiland gooien zou ik niet aandurven. Kans op verwondingen of een hengst die het niet kan na vertellen zijn dan wel een stuk groter.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 00:31

Mijn Tinkerhengst dekt gewoon natuurlijk, en luistert tijdens het dekken ook gewoon als ik wat van hem wil. Hij heeft zelfs zo’n enorme “Will to please” dat hij de hengstige merrie compleet vergeet als ik z’n aandacht vraag dmv grondwerk. Zo leer ik hem dus wachten, en ook van de merrie weg lopen (voordat hij gedekt heeft) zonder gedoe.

Momenteel staat hij 24/7 samen met een van de gastmerries. Uiteraard met instemming van de merriehouder. Dat gaat gewoon prima en met wederzijds respect.

Overigens voor TS wat ver weg. Deaglan staat dichterbij en is persoonlijk een van mijn favoriete hengsten.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 06:50

Wij hebben een connemara hengst gebruikt dit jaar! Het natuurlijk dekken ging heel rustig, wij zijn in Luttenberg geweest bij blue jeans 14. Maar die vrouw heeft meer hengsten, ook niet perlino (ook nog een valk en een hele knappe bruine).

Hele lieve vrouw en je pony kan daar ook overnachten.

https://www.celticstableconnemaras.com/contact/

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 20:10

Ik wil eens voor iets anders gaan ipv een tinker.
Teveel gedoe gehad…

Aan ki wil ik liever (nog) niet beginnen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 21:01

anjali schreef:
Hengsten die niet in staat zijn om op een merrievriendelijke en liefdevolle manier te dekken (dat wordt wel eens als reden gegeven om niet natuurlijk te laten dekken) daar zou ik geen veulen van willen want karakter is erfelijk.

Geldt dat dan ook voor mannen?

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 21:18

Als je dan toch buiten het stamboek wil gaan... Zoals iemand al aangaf heeft Celtic Stable Connemara meerdere ggk connemara hengsten die natuurlijk dekken EN een heel fijn karakter hebben. Niet in Brabant, maar ook niet het einde van de wereld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 21:31

Brainless schreef:
anjali schreef:
Hengsten die niet in staat zijn om op een merrievriendelijke en liefdevolle manier te dekken (dat wordt wel eens als reden gegeven om niet natuurlijk te laten dekken) daar zou ik geen veulen van willen want karakter is erfelijk.

Zeker :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:31

Brainless schreef:
anjali schreef:

Zeker ja!! Ook voor mensen is partnerkeuze heel erg belangrijk- dat weet iedereen hier wel. Gelukkig hebben wij als mens iets meer mogelijkheden om een goede uit te zoeken dan dat paarden dat hebben.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 20:10

anjali schreef:
Brainless schreef:

Zeker ja!! Ook voor mensen is partnerkeuze heel erg belangrijk- dat weet iedereen hier wel. Gelukkig hebben wij als mens iets meer mogelijkheden om een goede uit te zoeken dan dat paarden dat hebben.[/quote]

Maar dat weet je dus niet zeker als je volgens het geloof geen seks voor het huwelijk mag hebben.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-25 23:05

Sorry maar kunnen we on-topic blijven ?