Aggressieve merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StormyQueen

Aggressieve merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:00

Mijn merrie was de weken voor de geboorte van haar veulen extra knuffelig. Kwam steeds bij je staan, vragen om aandacht. Nu heeft ze voor de tweede keer een veulen en is ze veranderd in een totaal aggressief monster! Bij haar eerste veulen was ze al wat beschermend, maar het bleef bij dreigen en wij lieten haar met rust. Je kon wel haar halster omdoen en naar buiten en binnen brengen. Dit keer is ze echt heel aggressief… Ik stond in de stalopening, veulen stond helemaal achterin. Ik dacht juist al wat vertrouwen terug te kunnen winnen door het veulen geen aandacht te geven, geen druk op de merrie uit te oefenen, maar wel in de buurt te zijn. Als een bliksemschicht vloog ze met ontblote tanden op me af, greep me vol in mijn bovenarm en sleurde me mee de stal in! Liet ook niet direct los! Tandafdrukken in mijn bovenarm en blauw tot onder mijn elleboog. Nu meer dan een week later nog behoorlijk pijnlijk en helemaal hard geworden. Sindsdien heeft ze haar halster 24/7 om en heeft mijn man haar binnen en buiten gezet. Ze leek al wat rustiger weer te worden. Tot 2 dagen terug… Ze is nu 2 keer ook zo uitgevallen naar mijn man! We laten haar zelf komen, gaan niet op haar af, maar zodra je haar halster vast wil pakken flipt ze… Mijn man heeft mazzel gehad. Ging net goed. Nu hebben we haar gisteravond en vanmorgen zelf van stal naar de wei en terug laten lopen, maar ik weet me niet echt raad hiermee… Het zijn duidelijk de hormonen die in de weg zitten. Ik hoop dat het snel beter wordt, maar in geval van nood moet ik haar toch vast kunnen pakken? Ik denk nu aan een vangstok of zoiets? Zodat we niet eerst met onze handen het halster vast hoeven te pakken? Heb zelfs al gedacht aan een muilkorf… Ik wil haar best zo veel mogelijk met rust laten, maar dit is echt ronduit gevaarlijk zo… Iemand tips? Kent iemand een soort vangstok waarmee je het halster kunt vastpakken?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:13

Aan de ene kant zeg ik: doe haar een graasmasker om, dan kan ze niet bijten, maar nog wel buiten eten en binnen haar hooi eten, aan de andere kant kan je een stuk touw aan haar halster doen van zo'n 40-50 cm. Dan is ze net wat makkelijker te pakken dan zonder halster of direct aan het halster en wie weet lukt dat ook.

Wel heel lastig dat ze zo beschermend is naar haar veulen toe, dat maakt ook gelijk dat je dat veulen niet makkelijk mak kan maken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:36

Poe is ze zonder veulen echt respectvol en beleefd?
Anders zou ik, als het veulen ouder is natuurlijk, echt goed bezig gaan met manieren, volgen en respect. Hopelijk gaan bij het volgende veulen de scherpste kantjes dan eraf.

Overigens zou ik ook nu met veulen wel grenzen stellen. Een dier dat mij zo grijpt krijgt echt een flinke knal voor zijn kanis. Hormonen of geen hormonen. Dreigen, van haar stuk zijn is prima. Ik dring me ook zeker niet op, geef veel ruimte, heb geduld, blijf van veulen af etc. Maar wat jij beschrijft is echt niet ok.

Captain

Re: Aggressieve merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:38

Ik zou hier ook vooral niet mee fokken want als ze dit doorgeeft.. :o

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:59

Wij hadden vroeger ook zo'n merrie, je kon haar niet pakken als ze een veulen had. Die mepte gericht naar je, zodra je haar halster vast had was het goed. Wij gebruikten een wandelstok en dan met het gebogen gedeelte om het halster doen (wat ze dus voortdurend om had) en zo naar je toe trekken. Is ze als jullie haar eenmaal te pakken hebben ook nog agressief? In dat geval wordt het lastiger en zou ik het gedrag ook zeker niet pikken. Als je wat van haar moet zou je een graasmasker om kunnen doen. Niet in de wei, met een zogend veulen moet ze wel genoeg kunnen eten, maar alleen als jullie bij haar of haar veulen in de buurt moeten zijn.