Voorbereiding veulenkeuring

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MD6400

Voorbereiding veulenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 21:19

Hoi allemaal,

Binnenkort ga ik voor het eerst met een veulen naar de veulenkeuring. Echter ben ik nog nooit op een keuring geweest. Daarom mijn vraag, waar moet ik om denken bij de keuring en wie heeft goede tips?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 22:15

Van welk ras is de keuring? Het verschilt per ras wat ze van een veulen willen zien.

MD6400

Re: Voorbereiding veulenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 22:29

Gaat om een kwpn-keuring

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 22:52

Dan zou ik het veulen goed schoon presenteren, niet geschoren, wel netjes ingeknot. Zorgen dat ze goed bij de merrie blijft met het voorstappen en voordraven. En laat het over aan professionele voordravers, kijk eventueel als dat kan van te voren of je er eentje kan boeken. Dat kost wel iets meer geld, maar zij weten precies wat er verwacht wordt. Als je de kans hebt om voor die tijd nog bij een andere regionale keuring te gaan kijken zou ik dat zeker doen, dan zie je nog beter wat ze verwachten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 23:01

DRS --> FA

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:54

Ik zou even een paar keer oefenen met merrie en veulen met voorbrengen en opstellen, daarnaast inderdaad een voorbrenger inhuren daar en zorgen dat merrie en veulen er goed voor staan. Ook niet te vroeg komen op de keuring of eventueel een box huren zodat het veulen niet te snel de pijp leeg heeft.

MD6400

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 15:50

Ik heb een voorbrenger geregeld. Maar qua wassen en knotten, wat is daar de beste manier voor? Zodat het bij het veulen goed blijft zitten

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 17:07

En leer ze inderdaad netjes ernaast lopen (ik oefende altijd vast aan een longeersingel waar ze moesten lopen) en zich ook weer laten pakken. Wel geen kwpn maar dat leerde ik ze wel vantevoren om geen jacht achter een veulen aan te krijgen zeker als ze al wat ouder en zelfstandiger zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 17:23

Oefen in ieder geval voor opstellen.
Zoals butengeweun het netjes ernaast lopen oefent deed ik dat ook, aan longeersingel vastknopen. Maar mijn ervaring is dat in een vreemde omgeving de veulens doorgaans goed bij de moeder blijven.

Qua knotten, vlechten deed ik altijd 's avonds met touwtjes, het opknotten 's morgens voor we vertrokken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 17:47

MD6400 schreef:
Ik heb een voorbrenger geregeld. Maar qua wassen en knotten, wat is daar de beste manier voor? Zodat het bij het veulen goed blijft zitten

Ja vlechten met naald en draad bij veulens de dag er voor is het beste. Wassen zou ik alleen de benen doen als ze wit hebben en de hoeven even netjes invetten daarna.
Gezicht kun je met wat babyolie doen en de knieën en hakken voor meer glans.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 21:19

Ik doe veulens altijd op de dag zelf en met elastiekjes, dan is de kans op uitschuren het kleinst. Mer naald en draad moeten ze wel soort van stil staan om het netjes te krijgen en dat kan best een uitdaging zijn. Elastiek is dan sneller en ook mooier vind ik als ze zo weinig manen nog hebben.

Afbeelding

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 22:41

Neonlight schreef:
Oefen in ieder geval voor opstellen.
Zoals butengeweun het netjes ernaast lopen oefent deed ik dat ook, aan longeersingel vastknopen. Maar mijn ervaring is dat in een vreemde omgeving de veulens doorgaans goed bij de moeder blijven.

Qua knotten, vlechten deed ik altijd 's avonds met touwtjes, het opknotten 's morgens voor we vertrokken.

Worden de veulens dan niet los in de baan gelaten bij de moeders?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 23:28

Jawel, maar leren om naast de moeder te lopen is lastig als ze wel los lopen en alle kanten op kunnen, dan leer je ze juist met oefenen om overal naar toe te racen.

Ik vlecht met draad maar zonder naald. :)) Vlechten worden opgeknoopt en zijn heel stevig. Eruit halen is ook lastiger dan erin doen. :') Bij de hackneys hadden we ooit 4 wedstrijden in een week, werden ze maar 1 keer opnieuw ingevlochten, bleef supergoed zitten. Als ze geen gareeltuig om hoefden voor tweespan of damesnummer was opnieuw vlechten niet eens nodig. Zijn ook kleine knotjes, geen dressuurknotten.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 08:09

Zonder naald? Hoe dan? Gebruik je dan het touw zoals ik de elastiekjes gebruik? Eruithalen met touw gevlochten is altijd lastig, daarom doe ik mijn veulens met elastiek. De jaarlingen moeten straks ook, ik ben nog aaan het denken of ze met naald en draad mogen of met elastiek haha.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 10:27

Ik vlecht touw mee in de vlecht, aan de bovenkant een cm of 10 eruit laten. Onderaan de vlecht slaan we het touwtje eromheen en daar zetten we een knoopje in zodat de vlecht vast zit.
Dan pakken we de vlecht en maken een knoop van de vlecht op de manenkam, strak erop. Wat er nog over is van de vlecht draaien we onder de knoop eromheen, en met de 2 uiteinden van het touw knopen we het vast.

Om het eruit te halen moet je een tornmesje gebruiken. :))