Wie weet meer over Qandide, cremello dekhengst uit Duitsland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Wie weet meer over Qandide, cremello dekhengst uit Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 15:56

Misschien wil ik mijn merrie volgend jaar laten dekken, dus ben ik alvast wat aan het snuffelen op het internet.
Zo kwam ik gisteren op het internet 2 interessante hengsten tegen, in Duitsland.

Qandide en Qaside MD. Beide van dezelfde vader Quasi Gold MD, uit 2 verschillende moeders.

Qandide is PSSM vrij; Qaside is homozygoot voor PSSM2 Px.. dus eigenlijk valt deze sowieso af.
Bovendien komt Qandide uit een dressuurgefokte moederlijn, wat ik interessanter vind.

Meer informatie is hier te vinden:
Qandide: https://hengste-rohmann.de/qandide
Qaside MD is daar ook te vinden.

Nu vroeg ik me af of iemand ervaringen heeft met deze hengst, en evt nakomelingen.

Afbeelding

Alle info is welkom :o

BusyMissy

Re: Wie weet meer over Qandide, cremello dekhengst uit Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 15:58

Ik volg even, wil volgend jaar mijn merrie misschien ook met Candide dekken

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 16:28

Ik vraag me eigenlijk af waarom ze een hengst goedkeuren als die homozygoot is voor pssm2?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 16:32

Dus één van de hengsten geeft 100% Pssm2 door? Of begrijp ik dat verkeerd? Dan echt dezelfde vraag als hierboven; waarom wordt zo'n paard goedgekeurd?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 17:08

Misschien is hij goedgekeurd voordat dit boven water kwam..?

Het staat ook gewoon op de website..
https://hengste-rohmann.de/qaside-md en dan bij 'CAG Testergebnis' de balk aanklikken.. dus een geheim is het niet.. :n

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 17:15

Polar schreef:
Dus één van de hengsten geeft 100% Pssm2 door? Of begrijp ik dat verkeerd? Dan echt dezelfde vraag als hierboven; waarom wordt zo'n paard goedgekeurd?

Pssm2 is vooralsnog slecht gevalideerd. Niet ieder dier met die gen combi heeft de klachten en niet ieder paard met dergelijke klachten heeft die genen. Dus zeggen best wat mensen dat het dus niks inhoudt.

Ik denk altijd maar, bij twijfel niet inhalen..

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 17:18

Ik zou echt iedereen met een beetje gevoel en liefde voor z'n dieren afraden om met een paard met PSSM te fokken.
De pijn die erbij komt kijken voor zowel mens als dier...

Maar volgens mij is die hengst bij ts gelukkig om die reden al afgevallen.
Het is meer mijn verbazing... hoezo staat zo'n hengst ter dekking.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 17:31

Geen ervaring. Zou je deze hengst ook gebruiken wanneer hij gewoon bruin was geweest?

Ik vind de hengst persoonlijk niet zo mooi gebouwd. Neerwaarts, kort in het lijf, dikke nek, de bovenlijn vind ik niet zo, hij lijkt wat overbouwd en kon imo beter op de benen staan (beide kunnen ook aan de foto liggen). Beweegt wel goed, al vind ik hem achter niet overtuigen. Maar het filmpje is wel al ouder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 18:19

Ben het met San eens, goede vragen. Vind hem qua beweging ook niet overtuigen trouwens.

Zou dan eerder naar White Dream kijken, daar is ook meer over bekend hoe hij fokt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 18:23

Elisa2 schreef:
Ben het met San eens, goede vragen. Vind hem qua beweging ook niet overtuigen trouwens.

Zou dan eerder naar White Dream kijken, daar is ook meer over bekend hoe hij fokt.

Oh, die vind ik dan weer niet per sr beter dan deze. De paar veulens die ik heb gezien, kwamen allemaal uit (hele) goede moeders.

Geen idee over de merrie van TS, verder. Maar als dat ook een heel goed fokkende merrie is kun je wat makkelijker een gokje wagen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 18:34

Hij heeft bij het NRPS al een paar keer de kampioen en reserve kampioen gegeven. Vind zijn veulens heel aansprekend maar goed, moet zeggen dat ik niet zo op de merries heb gelet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 18:39

Elisa2 schreef:
Hij heeft bij het NRPS al een paar keer de kampioen en reserve kampioen gegeven. Vind zijn veulens heel aansprekend maar goed, moet zeggen dat ik niet zo op de merries heb gelet.

Ja wie weet is het wel een geweldige vererver, who knows, ik volg 'm verder niet echt. Al zou je denken dat een hengst met veel kwaliteit dan wel voor een van de grotere stamboeken ggk zou zijn?

Quandide is iig Hannover en Westfalen goedgekeurd.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 18:48

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Ja wie weet is het wel een geweldige vererver, who knows, ik volg 'm verder niet echt. Al zou je denken dat een hengst met veel kwaliteit dan wel voor een van de grotere stamboeken ggk zou zijn?

Daarom vind ik deze ook interessant. Omdat je dan bij t KWPN een register A papier krijgt.

En natuurlijk blijft het een gok, zeker bij een maiden, want je weet ook niet wat zij door geeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 18:51

Casarell schreef:
_San87_ schreef:

Daarom vind ik deze ook interessant. Omdat je dan bij t KWPN een register A papier krijgt.

En natuurlijk blijft het een gok, zeker bij een maiden, want je weet ook niet wat zij door geeft.

Blijft mijn andere vraag wel staan; zou je hem ook kiezen als hij bruin was? Want hij heeft vanaf deze foto nog wel wat dingetjes.

Wat heb je voor merrie?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 19:13

Bij White Dream krijg je ook een A register.

Het is niet alsof Hannover of Westfalen nu kwalitatief de hoogst aangeschreven stamboeken zijn.

Maar goed, TS moet natuurlijk een hengst zoeken die zij passend vindt. Wilde hem alleen meegeven als tip omdat zijn nafok me positief op is gevallen. :-)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 19:26

Sinds wanneer Elisa?

Zijn eigenaresse vertelde me destijds dat het veulen een B registratie krijgt.
Ook in de KWPN database staan alleen B geregistreerde nakomelingen.

Wellicht heb ik iets gemist?
Laatst bijgewerkt door Casarell op 26-06-25 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 19:40

_San87_ schreef:
Casarell schreef:

Blijft mijn andere vraag wel staan; zou je hem ook kiezen als hij bruin was? Want hij heeft vanaf deze foto nog wel wat dingetjes.

Wat heb je voor merrie?

Als ik naar een bruine had gekeken had ik deze ook niet tegen gekomen. Daar is keuze genoeg in.
Wat voor merrie ik heb, is helemaal niet relevant voor deze vraag.
Ik weet ook nog helemaal niet of ik deze ga gebruiken.. ik wil sowieso eerst meer informatie inwinnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 20:06

Nou ja, op zich is dat wel relevant ivm bouw van je merrie, beweging, bloedvoering e.d.. Afhankelijk daarvan kan deze hengst een goede of een slechte keuze zijn.

Nu weet ik toevallig wat voor merrie je hebt, want ik heb een poos meegelezen in de kletstopic veulens, en ik vraag me af of je daar überhaupt mee moet fokken, maar goed, dat is jouw keuze en dan zou ik deze hengst nog niet misschien overwegen en eerst maar eens goed uitpluizen hoe de moederlijn van de merrie vererft of dat de jouwe net pech heeft met haar rug.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 20:23

Casarell schreef:
Sinds wanneer Elisa?

Registratieschema https://share.google/NPjnQZmFKD6vBPFOX

Kijk bij verruiming extra stamboeken. NRPS staat op deze lijst. Of is hij niet NRPS goedgekeurd? (nu begin ik ook te twijfelen)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 20:26

Elisa2 schreef:
Casarell schreef:
Sinds wanneer Elisa?

Kijk bij verruiming extra stamboeken. NRPS staat op deze lijst. Of is hij niet NRPS goedgekeurd? (nu begin ik ook te twijfelen)

White Dream is niet NRPS goedgekeurd.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 20:44

_San87_ schreef:
Nou ja, op zich is dat wel relevant ivm bouw van je merrie, beweging, bloedvoering e.d.. Afhankelijk daarvan kan deze hengst een goede of een slechte keuze zijn.

Nu weet ik toevallig wat voor merrie je hebt, want ik heb een poos meegelezen in de kletstopic veulens, en ik vraag me af of je daar überhaupt mee moet fokken, maar goed, dat is jouw keuze en dan zou ik deze hengst nog niet misschien overwegen en eerst maar eens goed uitpluizen hoe de moederlijn van de merrie vererft of dat de jouwe net pech heeft met haar rug.

Volgens mij vroeg ik informatie over een bepaalde hengst.. >;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 20:51

Nja misschien juist geen slecht gedachtegang van San... Weet je hoeveel extra gewicht die rug krijgt te verduren bij een dracht? Als ze nu al geen sterke rug heeft zal een dracht dat echt niet gaan verbeteren. En het kan erfelijk zijn zoals bij friezen. Je wil toch geen veulens met zwakke ruggen fokken?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 20:57

Art_Ificious schreef:
Nja misschien juist geen slecht gedachtegang van San... Weet je hoeveel extra gewicht die rug krijgt te verduren bij een dracht? Als ze nu al geen sterke rug heeft zal een dracht dat echt niet gaan verbeteren. En het kan erfelijk zijn zoals bij friezen. Je wil toch geen veulens met zwakke ruggen fokken?

Wie zegt dat het over dit paard gaat?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 21:02

Elisa2 schreef:
Casarell schreef:
Sinds wanneer Elisa?

Hij is toch Royal Belgian Palomino?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 21:28

Dat klopt Janderegelaar, White Dream GF is RBP ggk, en is en omdat deze niet erkend is bij het KWPN (en ook niet bij het WBSFH) krijg je dus een register B registratie.

Een nakomeling van Qandide zou wel register A krijgen.