Het WFFS (en andere genafwijkingen) discussie topic 2.0

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Het WFFS (en andere genafwijkingen) discussie topic 2.0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:51

Naar aanleiding van de discussie die in dit dit topic voort vloeide, heb ik dit topic aangemaakt om verder te discussiëren over het fokken met WFFS dragers en paarden met andere genafwijkingen.

2.0 omdat er eerder al een topic over WFFS was :D

Brand los!
Laatst bijgewerkt door Firelight op Gisteren, 19:24, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Link op verzoek aangepast.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:22

Dan zal ik hier even verder antwoorden. :)

oji schreef:
Elisa2 schreef:
Verder onderzoek doen is natuurlijk altijd goed. Hoe meer onderzoek, hoe meer zekerheden. En het staat iedereen vrij qua fokkerij om te doen wat hem/ haar het beste lijkt wat betreft WFFS.

Nou het stamboek bepaalt welke hengsten worden goedgekeurd ook aan de hand van genetisch onderzoek. Dus het stamboek heeft hier een duidelijke rol in te spelen en dient het beleid uit te stippelen. Daarom vind ik het best raar dat er zo streng geselecteerd wordt op OC waarvan de erfelijkheid lang niet zo zwart/wit is en er zo weinig wordt gekeken naar iets wat juist wel zo zwart/wit een erfelijk defect is. Maar dat is mijn mening. Ik vermoed dat hier voornamelijk commerciele belangen onder liggen, omdat een aantal hele commerciële en populaire hengsten WFFS positief bleken te zijn toen de test eenmaal daar was, en dat ze niet de ballen hadden om die uit het aanbod te halen.

Elisa2 schreef:
Ik zou me zelf meer zorgen maken om andere aandoeningen. EVCM bijvoorbeeld, want dat geeft bewezen ongezonde paarden met grote problematiek.

Juist over EVCM zijn de meningen onder dierenartsen heel erg verdeeld wat daar de klinische relevantie van is, of dat de klinische klachten eigenlijk door verkeerde training worden veroorzaakt. Maar dat het niet goed is om met EVCM door te fokken daar ben ik het mee eens. Maar ook daarvan denk ik, is het niet zo dat EVCM juist nu zo vaak naar voren komt, omdat er is geselecteerd door andere, juist gunstige, prestatiekenmerken die gekoppeld zijn aan genen die EVCM veroorzaken. Kan me bv iets voorstellen als een lange gewelfde hals dat daar vaker EVCM bij voorkomt, of een hele verticale hals?

Over dat eerste denk ik dus omdat een drager van WFFS geen probleem is, dat veroorzaakt geen gezondheidsproblemen verder. Terwijl OCD wel voor gezondheidsproblemen zorgt. Gewrichten kunnen aangetast worden en paarden kreupel.

Volgens mij (maar weet ik niet helemaal zeker) komt EVCM van de Engelse volbloeden. Dus juist geen gewelfde halzen maar horizontale halzen die diep uit de borst komen. EVCM blijkt ook zeker een genetisch gen defect te zijn.
Ik denk zelf alleen dat misschien niet ieder paard met die malformatie daar ook last van heeft/ zal krijgen? En daarom is verder onderzoek doen gewenst.

Edit: inderdaad veel bij volbloeden:
ECVM: 'Wegblijven bij meningen en polarisatie' - Horses https://share.google/cfVf68614o8MqB22V

different1

Re: Het WFFS (en andere genafwijkingen) discussie topic 2.0

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:06

Ik heb ooit ergens gelezen dat Wffs dragers duidelijk ruimer waren in hun beweging, met meer lossigheid.
(Wat mij ook bij veel wffs hengsten is opgevallen, ze zijn echt een stuk meer hypermobiel om te zien)
Of het leid tot snellere blessures durf ik niet te zeggen, de hengsten worden natuurlijk wel top gemanaged...

Evcm is ook een probleem, maar waar ecvm eigenlijk om de laatste 2 wervels draait(en eventuele eerste rib) zijn er meer erfelijke halsproblemen, hoger in de hals waar soms ecvm word genoemd maar dat feitelijk niet is.

Moeten we alles willen weten? En moeten we alles willen kunnen behandelen?
Of zou er, voor een beter/gezonder paardenbestand niet toch wat meer boerenverstand nodig zijn?
De slechte paarden uit het bestand halen dus (iig niet mee fokken, maar ook inslapen/afmaken) wat vroeger veel sneller werd gedaan bij een "moeilijk" tot zelfs "onhandelbaar" paard.

Mijn mening is dat er veel te veel gefokt wordt met dieren die erfelijke problemen kunnen doorgeven (halsproblemen, rugproblemen, si problemen, stofwisselingsproblemen, spieraandoeningen), meestal onder het mom van "gelukkig is het een merrie, niet meer bruikbaar maar kan er toch een veulen in"...