Wanneer ruinen en welke consequenties?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Wanneer ruinen en welke consequenties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:44

Ik vroeg me af of er wellicht meer bekend is over een 'goed moment' van ruinen...

Vroeger vertelde men altijd dat ze zo lang mogelijk hengst laten zorgt voor meer bespiering en een dikkere hals, mogelijk ook wel wat meer hengstengedrag na het ruinen.

En dat iets vroeger ruinen zorgt voor nog wat groei in de hoogte.

Wat is hierover bekend? Nu zou ik het paard pas oppakken rond het 5e levensjaar. Dus in dat opzicht is er geen haast.
Maar wat doet het met zijn ontwikkeling? Hij is nu nog wat klein (2 jaar), dus een beetje hoogte zou nog wel fijn zijn.

Dees

Re: Wanneer ruinen en welke consequenties?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:47

Jong castreren geeft wel grotere kans op wat meer groei.

Dat van die bespiering geloof ik niet zo in. Er zijn ook hengsten die een sprietig halsje hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:52

Dees schreef:
Jong castreren geeft wel grotere kans op wat meer groei.

Dat van die bespiering geloof ik niet zo in. Er zijn ook hengsten die een sprietig halsje hebben.

En wat is dan jong? Voor het eerste levensjaar of later?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:53

Dat langer wachten en daardoor nog hengstengedrag behouden is puur paard afhankelijk.
Ik heb er 1 gehad die 3,5 was bij castratie en als 2 jarige echt interesse had in merries. Na castratie nooit interesse gehad in merries of dominant gedrag vertoond naar andere ruinen als er merries waren.

Mijn huidige paard is 4, gecastreerd net voor hij 3 werd. Hij heeft wel een stevige hals, dominant over mijn jaarling hengst en voelt zich het haantje. Mijn buren hebben merries en hij staat daar altijd naar te kijken met een fiere houding. Als de merries verderop staan en plots dichterbij komen rent mijne ruin in galop naar de omheining.

2 verschillende leeftijden gecastreerd en toch 2 geheel andere karakters.

Ik heb nog een jaarling hengst, die wordt dit najaar gecastreerd omdat ik gewoon geen hengstengedrag wil of kans op uitbreken omdat er dus merries naast staan.

De ene zegt dat ze langer groeien als ze gecastreerd zijn, en iemand anders zegt net omgekeerd. Maar ik heb wel altijd gelezen op internet dat bij castratie ze langer doorgroeien. Mijn dierenarts gaf dit ook aan omdat de groeischijven onder invloed van testosteron sneller sluiten. Een ruin groeit dus wat langer door.

Edit:
Nog een ervaring. Mijn allereerste pony op 1,5 gecastreerd. Is echter niet groter geworden dan 1m42 terwijl zijn moeder 1m47 was en de vader ook een grote D pony zou zijn.

Een andere ook op diezelfde leeftijd gecastreerd, die groeide ineens wel door na castratie en zou nu als volwassene 1m55 zijn. Welsh x connemara.

Beide waren even groot als jaarling.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:11

Voor wat extra groei in de hoogte, moet je castreren voordat de groeischijven van de pijpbeenderen zich sluiten. Want daar zit gewoon de meeste winst qua groei in de hoogte. Die sluiten al rond 1 jaar. Dus je moet echt voor het eerste jaar castreren wil je die extra groei krijgen.
Ik heb mijn laatste hengstje met 9 maanden laten castreren omdat-ie qua gedrag een eikel was - al met 2 maanden was-ie heel lastig. Die is (vermoedelijk) ook echt wel zo'n 5 cm groter geworden dan wanneer ik 'm later had laten castreren.

En vanaf bijna dag 1 na de castratie (en dat was echt niet alleen vanwege de napijn) sloeg hij in gedag als een blad aan een boom om en was hij opeens te hanteren - vooral veel minder dwars en veel meewerkender. Bij sommige zitten echt die hormonen ontzettend in de weg.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:19

Ibbel schreef:
Voor wat extra groei in de hoogte, moet je castreren voordat de groeischijven van de pijpbeenderen zich sluiten. Want daar zit gewoon de meeste winst qua groei in de hoogte. Die sluiten al rond 1 jaar. Dus je moet echt voor het eerste jaar castreren wil je die extra groei krijgen.
Ik heb mijn laatste hengstje met 9 maanden laten castreren omdat-ie qua gedrag een eikel was - al met 2 maanden was-ie heel lastig. Die is (vermoedelijk) ook echt wel zo'n 5 cm groter geworden dan wanneer ik 'm later had laten castreren.

En vanaf bijna dag 1 na de castratie (en dat was echt niet alleen vanwege de napijn) sloeg hij in gedag als een blad aan een boom om en was hij opeens te hanteren - vooral veel minder dwars en veel meewerkender. Bij sommige zitten echt die hormonen ontzettend in de weg.

Mmm, deze is al 2.... dus dat heeft dan eigenlijk geen zin meer? Althans, uiteindelijk wel natuurlijk... maar waar het gaat om groei beïnvloeden?
Krijgt hij door het hengst zijn dan wel een zwaardere hals op den duur?

Hij loopt naast merries, en is vriendelijk met ruinen en andere hengsten.... dus qua gedrag super.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:27

Gedrag en hengstenhals zijn geen garanties.
Gedrag kan zo maar omslaan, ook na jaren kunnen ze alsnog interesse krijgen in merries (heb er één gezien die pas met 7/8 interesse kreeg). En sommigen blijven hun hele leven braaf.
En genoeg hengsten gezien zonder hengstenhals, ondanks dat ze echt niet heel jong meer waren (5-10 jaar oud).
En dit alles gezien op een plek waar ze geen hengsten castreren, en zo'n 10-20 hengsten rond hadden lopen, met dezelfde opvoeding, houding (buiten in een groep), voeding en beweging.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:48

Ninx schreef:

Zolang hij hengst is mogelijk wel. Maar die hals wordt 'gevoerd' door de testosteron. Na castratie verdwijnt die hengstennek dus over het algemeen weer.
En zo fijn is een hengstennek niet met rijden trouwens :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:51

Wij hebben nu een aantal jonge paarden gehad die op verschillende leeftijden zijn gecastreerd, eentje met 1,5, eentje met 2 jaar en eentje die bijna 3 was.
Ik zie geen duidelijke verschillen qua ontwikkeling eigenlijk.

grappig is ook wel dat onze fries die nog maar kort geleden gecastreerd is geen enkele interesse in merries heeft, en mijn 12 jarige lipizzaner ruin die waarschijnlijk rond zijn 4e jaar gecastreerd is heel veel interesse in merries blijft houden terwijl hij nu al jaren ruin is…

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:56

Die van mij is met 4 gecastreerd. Hij had echt een mega hals, ook nog in de eerste maanden na castratie. Dat is wel genormaliseerd. Hij heeft een brede hals maar dat is ook grotendeels bouw.
Zijn mega manen zijn ook over de jaren genormaliseerd. Hengstengedrag heeft hij nooit gehad. Als er een merrie in de groep hengstig is staat hij het liefst aan de andere kant van de track :+

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:00

Onze Schwarzwalder is gecastreerd met 2 jaar. Daarna nog een keer opnieuw gecastreerd wegens ontsteking zaadstreng. Meneer was een hele hengst, inclusief overmatig bijten.

We zijn nu 2 jaar later. Het bijten is over, de hengsthals zit er nog steeds. Hij is trouwens amper nog gegroeid.

Mijn warmbloeden liet ik altijd castreren rond 2-3 jaar. Maar ik heb nog nooit een zgn henstenhals hier gehad, ook niet toen ze nog hengst waren.
Plus: een goed getraind paard heeft ook een mooi bespierde hals. Je kunt dus prima trainen en dan alsnog zon mooi booghals bereiken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:08

Ik dacht dat het groter worden bij een vroege castratie een fabeltje was van vroeger?
Dacht dat het een hele tijd terug weerlegd was, maar is dat dan terug gedraaid?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:10

Art_Ificious schreef:
Mijn huidige paard is 4, gecastreerd net voor hij 3 werd. Hij heeft wel een stevige hals, dominant over mijn jaarling hengst en voelt zich het haantje. Mijn buren hebben merries en hij staat daar altijd naar te kijken met een fiere houding. Als de merries verderop staan en plots dichterbij komen rent mijne ruin in galop naar de omheining.

2 verschillende leeftijden gecastreerd en toch 2 geheel andere karakters.

Maar wat je beschrijft is gewoon normaal paarden gedrag en karakter en heeft weinig met hengst of niet te maken. Dat jaarling onder een ouder dier staat is echt normaal, de andere dingen die je noemt doen merries of ruinen die met 1 gecastreerd zijn net zo goed als ze dat in hun karakter hebben zitten. Dat heeft dus niks met vroeg of laat castreren of überhaupt castratie te maken.

Ts, het groeien is ook lastig in te schatten. Mijn vorige 2 zijn beide iets 'later' gecastreerd. De ene toen hij al 3 of ouder was. Die is qua maat precies geworden wat je had kunnen verwachten van zijn moeder en vader. Die hengstenhals die hij had was verdwenen, hij kon wel enorm bespierd worden in training, maar dat was dus geen hengstenhals en echt een goede bespiering door training. Qua gedrag was er niks hengst meer.
De ander ergens tussen 2,5 en 3 gecastreerd, omdat hij te klein bleef voor hengstenkeuring. Ik kocht hem met 3 en hij had geen hengstenhals meer en was net 1,64. Half jaar later was hij 1,67 en al stuk breder weer. Hij heeft wel hengstengedrag gehouden de rest van zijn leven. Kon niet in gemengde kuddes staan, want hij dekte de merries (en die lieten het allemaal toe, hij was nog extreem beleefd tegen ze ook) en joeg de ruinen allemaal weg bij zijn kudde. Op die stal waren gemengde kuddes en moesten hem dus alleen zetten. Verhuisd naar stal met aparte merrie en ruinen kuddes en dat ging veel beter. Hij was erg zelfverzekerd in de kudde en als het merrieland grensde aan de ruinen(paar weken per jaar, anders zat er altijd ruimte tussen) dan ging hij wel bij het hek plakken. Die kon op vreemd terrein of bij vreemde paarden echt wel opblazen en flink laten weten dat hij er was.

En dan hebben we er 1 van een stalgenootje die nu 18 is en met 1 of jonger gecastreerd is. Die is net zo groot als zijn broertjes en zusjes. Maar die heeft ook hengstengedrag, of in ieder geval enorm gefocust op de merries. Ook al zit er meters tussen zijn ruinenkudde en de 1e merriekudde, zodra hij een merrie hoort gillen komt hij aangevlogen, slaat draden kapot met hoop gebrul en kan niet in een paddock naast merries want dan gaat hij de ruinen waar hij mee samen staat opjagen en in elkaar meppen. Die mogen niet eens in de buurt van het hek komen richting de merries. Als er geen merries in de buurt zijn kan die wel samen staan.

Het is dus gewoon enorm afhankelijk van allerlei factoren en je kan eigenlijk weinig zeggen. Enige is dat wanneer ze echt gedekt hebben ze vaker wel meer gedrag blijven houden en hoe ouder daarbij hoe minder gedragsverandering je kan verwachten.

Ook logisch, want eigenlijk castreren we paarden terwijl ze nog niet volwassen zijn en dus ook qua karakter nog niet. Dus dat er dingen veranderen hoeft niet van de castratie te zijn, kan ook gewoon het karakter ontwikkelen zijn wat sowieso gebeurd was. En sommige blijven toch wat meer hormonaal gedrag tonen dan anderne.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:12

Bespiering valt na castreren weer terug. Wij hebben een machtig mooie hengst met beste hengstenbespiering op 8 jarige leeftijd gecastreerd (werd tijdens wedstrijden toch teveel hengst). Half jaar later was de bespiering compleet weg.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:16

Ibbel schreef:
Ninx schreef:

Zolang hij hengst is mogelijk wel. Maar die hals wordt 'gevoerd' door de testosteron. Na castratie verdwijnt die hengstennek dus over het algemeen weer.
En zo fijn is een hengstennek niet met rijden trouwens :+

Nee, ik wilde dus eigenlijk die zware hals wat ‘voorkomen’ wanneer mogelijk :Y) -O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:30

Polar schreef:
Ik dacht dat het groter worden bij een vroege castratie een fabeltje was van vroeger?

'Gebrek' aan testosteron maakt gewoon dat de groeischijven later sluiten. Dat is aangetoond.
En de groeischijven van de botten die vooral de hoogte bepalen sluiten gewoon rond 1 jaar. Daarom heeft een paard met 1 jaar ook ongeveer 90% van z'n eindhoogte bereikt.
En nee, het maakt geen 10 centimeter uit. En nee, je kunt het natuurlijk nooit wetenschappelijk bewijzen, want je weet nooit wat de grootte zonder castreren zou zijn geweest. Maar de biochemische basis van het sluiten van de groeischijven is gewoon onderzocht en de rol van testosteron is daarin bekend.

Maar tegenwoordig noemen we vroeg castreren als we dat met 2/2,5 jaar doen, ipv met 6 maanden.

Vroeger (en dan heb ik het over 50 jaar geleden) werd er met afspenen meteen gecastreerd. Want hengstenopfok bestond niet, en 'we willen er een dikke nek op' was nog geen mode :D
Gemak van veulen moet gewoon weer terug bij de moeder in de wei kunnen was er wél.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:34

Ik heb er 1 laten castreren in april, die werd in juli 1.
Maar kan niet zeggen dat die zoveel groter is geworden van verwacht.
Namelijk 172 net zo groot als zijn vader.
En is een heel mooi paard geworden.

En 1 met de 1 jaar, dat was echt een onopgevoede etter kwal. Die zich al de hele dag stond te swaffelen tegen zijn buik aan.
Die is daar echt veel braver van geworden.
En ook gewoon netjes uitgegroeid, ouders niet bekend, dus wat dat betreft geen idee betreft stokmaat.

Waar ik vroeger paardreed werden alle paarden in de lente met of net voordat ze 1 werden gecastreerd.
Allemaal tegelijk liggend in de wei.
Makkelijk met inscharen. Geen gedoe met uitbreken om nar merries te gaan.
Sterker nog ze stonden in een gemende groep van alles van gespeend tot de 4 jaar.
En nooit geen nadelige dingen van die paarden gezien.

Dierenarts hier was zelf voorstander van met de 1 castreren.
Minder kans op complicaties bij de castratie zelf en hoe vaak hij toch weer niet naar een paard moest met weer een draadwond oid omdat die uit was gebroken.
Of dat hij zag dat de eigenaren helemaal niet met een 3 jarige hengst overweg konden.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op Gisteren, 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:35

Ibbel schreef:
Polar schreef:

'Gebrek' aan testosteron maakt gewoon dat de groeischijven later sluiten. Dat is aangetoond.
En de groeischijven van de botten die vooral de hoogte bepalen sluiten gewoon rond 1 jaar. Daarom heeft een paard met 1 jaar ook ongeveer 90% van z'n eindhoogte bereikt.
En nee, het maakt geen 10 centimeter uit. En nee, je kunt het natuurlijk nooit wetenschappelijk bewijzen, want je weet nooit wat de grootte zonder castreren zou zijn geweest. Maar de biochemische basis van het sluiten van de groeischijven is gewoon onderzocht en de rol van testosteron is daarin bekend.

Maar tegenwoordig noemen we vroeg castreren als we dat met 2/2,5 jaar doen, ipv met 6 maanden.

Vroeger (en dan heb ik het over 50 jaar geleden) werd er met afspenen meteen gecastreerd. Want hengstenopfok bestond niet, en 'we willen er een dikke nek op' was nog geen mode :D
Gemak van veulen moet gewoon weer terug bij de moeder in de wei kunnen was er wél.
Interessant. :j Bedankt voor de informatie!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:31

Ik heb verschillende hengsten met 1,5, 2 jaar, 2,5 en 3 laten castreren.
Maar kwa ontwikkeling geen verschil. Was net hoe het uit kwam, waren er nog keurings ambities mochten ze langer hengst blijven, gingen ze zeker niet naar de keuring werden ze gecastreerd zodra alles ingedaald was.

En eentje heb ik als 13 jarige laten castreren, kwa karakter altijd een lief doetje geweest en gebleven. Bespiering is minder geworden, is iets voorwaartser geworden in het werk (was altijd een hele flegmatieke).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:37

Ik heb de mijne met 7 gecastreerd. Was nooit per se heel 'hengst' qua uiterlijk of gedrag. Heb hem gecastreerd ivm verhuizing en ik was het zat om consessies te doen. Hij is qua gedrag weinig veranderd, al is hij misschien naar andere paarden wat minder macho en hij heeft minder de behoefte om in mijn schouders te bijten. :')

Qua uiterlijk ziet hij er nu een stuk beter uit, ook omdat hij nu weer op gras staat en het hooi hier goede kwaliteit is, maar hij was binnen twee weken spekkie wat ik er als hengst niet op kreeg.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:52

Ik zou vooral ook naar de omstandigheden kijken. Het liefst in het voor- of najaar castreren zodat ze veel kunnen bewegen en er minder vliegen zijn.
Hier een kwpn'er gecastreerd met 1,5 jaar en daar geen spijt van. Is echt groot geworden in vergelijking met de moeder maar valt dus niet te bewijzen waar dat vandaan komt.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:43

Het lastige van dit onderwerp is dat er veel beredeneerd kan worden, maar dat het lastig echt te onderzoeken is. Uit eigen ervaring kan je ook wel spreken, maar je weet natuurlijk nooit wat je pony of paard had gedaan qua ontwikkeling als je hem later of vroeger had gecastreerd.

Het enige wat ik heb kunnen vinden is dit onderzoek met Welsh pony's, waarin ze de helft van de hengstjes op 3 dagen hebben gecastreerd en de andere helft op 1,5 jaar. Tussen die twee groepen was er geen significant verschil in fysieke ontwikkeling (oa hoogte en gewicht) op de leeftijd van 3 jaar waar te nemen.
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /evj.13580

Natuurlijk is castreren bij bijvoorbeeld 2 of 3 jaar dan niet meegenomen. Maar met 1,5 heb je wel de grootste groeipieken gehad, dus ik vraag me af of dat dan wel verschil zou maken.
Spiermassa zie je sowieso vaak afnemen op het moment dat ze gecastreerd zijn/worden, dus daar zou ik ze geen hengst voor laten.

EDIT: dat groeischrijven later sluiten is wel aangetoond inderdaad. Al sluiten de groeischrijven van ruinen ook later dan die van merries, dus of dat puur testosteron is?
Wat het niet wil zeggen is dat ze daarom ook groter worden. Je kan natuurlijk ook hebben dat ze langer doen over het groeien, maar dat de groeisnelheid gewoon lager is en je dus op dezelfde maat uitkomt maar dan over een langere tijd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:08

Maar mooney, het lastige van dat onderzoek is ook wel dat ze dus maar op 3 jarige leeftijd kijken. Even kijkend naar de warmbloeden die ik heb gehad en meegemaakt, die waren op 3 echt nog lange na niet uitgegroeid. Pas met 8 waren ze zowel in de hoogte (oké, dat ook vaker al met 6,niet altijd maar hoogte wel eerder) als de breedte echt klaar en echt volwassen. Dan mis je bij zo'n onderzoek, ook al gaat het over pony's maar ook daar zie je echt nog flinke ontwikkelingen na 3, echt een heel groot deel van de fysieke ontwikkeling?

Naast dat het idd altijd lastig blijft om te onderzoeken. Je hebt altijd te maken met ouderdieren en wat zij vererven, je weet niet wat de uitkomst anders was geweest. 1e veulen van merrie kan regelmatig kleiner blijven en noem alles factoren maar op.

Wel reuze boeiend altijd

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:04

Dat onderzoek is fijn. Maar idd zoals hierboven gezegd wordt ze groeien vaak nog wel door tot hun 6de sommigen nog tot hun 8ste jaar.

Heb wel 1 gehad die op 4 echt uitgegroeid was (de kleine D pony, is achteraf nog officieel gemeten voor de sport en dus tussen 4 en 5 niks gegroeid geweest).

Maar er is van sommige rassen en afstammelingen ook bekend dat ze langer doorgroeien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:21

Ninx schreef:
Ik vroeg me af of er wellicht meer bekend is over een 'goed moment' van ruinen...

Vroeger vertelde men altijd dat ze zo lang mogelijk hengst laten zorgt voor meer bespiering en een dikkere hals, mogelijk ook wel wat meer hengstengedrag na het ruinen.

En dat iets vroeger ruinen zorgt voor nog wat groei in de hoogte.

Wat is hierover bekend? Nu zou ik het paard pas oppakken rond het 5e levensjaar. Dus in dat opzicht is er geen haast.
Maar wat doet het met zijn ontwikkeling? Hij is nu nog wat klein (2 jaar), dus een beetje hoogte zou nog wel fijn zijn.

Het is wel zo dat er meer energie naar de groei gaat zolang dat niet gaat naar het "hengst zijn". Aan de andere kant is niet iedere hengst evenveel hengst.

Ik zou ruinen zo rond 2.5, dat lijkt me een prima leeftijd er voor en gebeurd ook vaak als ze uit de opfok komen en geselecteerd worden rond die leeftijd.