Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Voor wat extra groei in de hoogte, moet je castreren voordat de groeischijven van de pijpbeenderen zich sluiten. Want daar zit gewoon de meeste winst qua groei in de hoogte. Die sluiten al rond 1 jaar. Dus je moet echt voor het eerste jaar castreren wil je die extra groei krijgen.
Ik heb mijn laatste hengstje met 9 maanden laten castreren omdat-ie qua gedrag een eikel was - al met 2 maanden was-ie heel lastig. Die is (vermoedelijk) ook echt wel zo'n 5 cm groter geworden dan wanneer ik 'm later had laten castreren.
En vanaf bijna dag 1 na de castratie (en dat was echt niet alleen vanwege de napijn) sloeg hij in gedag als een blad aan een boom om en was hij opeens te hanteren - vooral veel minder dwars en veel meewerkender. Bij sommige zitten echt die hormonen ontzettend in de weg.
Art_Ificious schreef:Mijn huidige paard is 4, gecastreerd net voor hij 3 werd. Hij heeft wel een stevige hals, dominant over mijn jaarling hengst en voelt zich het haantje. Mijn buren hebben merries en hij staat daar altijd naar te kijken met een fiere houding. Als de merries verderop staan en plots dichterbij komen rent mijne ruin in galop naar de omheining.
2 verschillende leeftijden gecastreerd en toch 2 geheel andere karakters.
Ibbel schreef:Ninx schreef:Krijgt hij door het hengst zijn dan wel een zwaardere hals op den duur?
Zolang hij hengst is mogelijk wel. Maar die hals wordt 'gevoerd' door de testosteron. Na castratie verdwijnt die hengstennek dus over het algemeen weer.
En zo fijn is een hengstennek niet met rijden trouwens
Polar schreef:Ik dacht dat het groter worden bij een vroege castratie een fabeltje was van vroeger?
Dacht dat het een hele tijd terug weerlegd was, maar is dat dan terug gedraaid?
Ibbel schreef:Interessant.Polar schreef:Ik dacht dat het groter worden bij een vroege castratie een fabeltje was van vroeger?
Dacht dat het een hele tijd terug weerlegd was, maar is dat dan terug gedraaid?
'Gebrek' aan testosteron maakt gewoon dat de groeischijven later sluiten. Dat is aangetoond.
En de groeischijven van de botten die vooral de hoogte bepalen sluiten gewoon rond 1 jaar. Daarom heeft een paard met 1 jaar ook ongeveer 90% van z'n eindhoogte bereikt.
En nee, het maakt geen 10 centimeter uit. En nee, je kunt het natuurlijk nooit wetenschappelijk bewijzen, want je weet nooit wat de grootte zonder castreren zou zijn geweest. Maar de biochemische basis van het sluiten van de groeischijven is gewoon onderzocht en de rol van testosteron is daarin bekend.
Maar tegenwoordig noemen we vroeg castreren als we dat met 2/2,5 jaar doen, ipv met 6 maanden.
Vroeger (en dan heb ik het over 50 jaar geleden) werd er met afspenen meteen gecastreerd. Want hengstenopfok bestond niet, en 'we willen er een dikke nek op' was nog geen mode![]()
Gemak van veulen moet gewoon weer terug bij de moeder in de wei kunnen was er wél.
Ninx schreef:Ik vroeg me af of er wellicht meer bekend is over een 'goed moment' van ruinen...
Vroeger vertelde men altijd dat ze zo lang mogelijk hengst laten zorgt voor meer bespiering en een dikkere hals, mogelijk ook wel wat meer hengstengedrag na het ruinen.
En dat iets vroeger ruinen zorgt voor nog wat groei in de hoogte.
Wat is hierover bekend? Nu zou ik het paard pas oppakken rond het 5e levensjaar. Dus in dat opzicht is er geen haast.
Maar wat doet het met zijn ontwikkeling? Hij is nu nog wat klein (2 jaar), dus een beetje hoogte zou nog wel fijn zijn.