Hengst in Duitsland waar rekening mee houden ( regels)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snorkel1986

Hengst in Duitsland waar rekening mee houden ( regels)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-25 22:23

Ik vroeg mij af.
Waar moet je rekening mee houden als je met je paard na Duitsland reist om te laten dekken eventueel evennlaten staan voor paar dagen( net over de grens) wat voor regels moet je dan aan denken of kan je gewoon de grens over rijden en nergens rekening mee houden. ( ben aan het bedenken of deze hengst bij mijn merrie past ( merrie heeft geen papier dus gewoon leuk mooi functioneel is het beeld wat niet de top hoeft te kosten. ( eventueel zelf aan houden)

troi

Re: Hengst in Duitsland waar rekening mee houden ( regels)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:58

Formeel moet je aan veel regels voldoen met gezondheidsverklaringen enzo, en dat weten anderen beter dan ik, maar zou het gewoon doen, via de binnenwegen rijden, en bij aanhouden mijn meest onnozele uitdrukking opzetten en iets blaten over buitenritje. Tis anders de moeite misschien niet eens waard

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 11:32

Voor heen-en-weer gelden simpelere regels dan voor export.

Beetje Googlen brengt je bij https://www.nvwa.nl/ en vanaf daar kun je eigenlijk alles wel vinden.

Let er hierbij vooral op dat je als particulier geen algemene (transport)vergunningen nodig hebt, maar wel een registratie van persoon, voertuig en lokaties.

Goed lezen is het devies, op tijd alles regelen is de tip en je houden aan je afspraken is zeer verstandig....
De kosten zitten vooral in de keuringen en Duitsland schijnt wat streng in de leer te zijn qua regels, dus regel het correct.

Alternatief is dat je het door een vervoerder laat regelen. Is wat duurder maar zelf geen rompslomp.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 11:40

In Dld hebben ze vaak een veel ongunstigere gust-regeling. Niet dat je maar een klein deel betaalt als je merrie gust blijft, maar korting bij een dekking volgend jaar.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:57

troi schreef:
Formeel moet je aan veel regels voldoen met gezondheidsverklaringen enzo, en dat weten anderen beter dan ik, maar zou het gewoon doen, via de binnenwegen rijden, en bij aanhouden mijn meest onnozele uitdrukking opzetten en iets blaten over buitenritje. Tis anders de moeite misschien niet eens waard

Overigens staat paard 50m van de grens en piepte ik regelmatig over voor een buitenritje. Nooit overwogen om zaken te regelen

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:29

Vaak hebben de hengsten houders ook nog regels waar je aan moet voldoen, met name als het een natuurlijke dekking betreft. Zoals een swap etc.