Onze Ijslandse en Nordic veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aricia

Onze Ijslandse en Nordic veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-25 12:37

Heel erg blij zijn we al met de vier mooie aanwinsten die dit jaar geboren zijn.
Wij fokken Ijslandse veulens en Nordic veulens.Nordic is niet een erkend ras maar een kruising van een Noordzweedspaard (Nordsvensk) Zemaituca of Highlandpony met een IJslands paard (Icelandic) die we zo genoemd hebben, met als doel en wat groter en krachtiger in het Ijslandertype staand paard te fokken met het behoud van de gangen en het fijne voorwaartste en meewerkende karakter.

Tot nu toe geboren zijn IJslander merrie veulen Sunna.Zij is een zilvervalk net als haar moeder.

Nordic's Hliv, een lichte valk merrie veulen.

Een zilverzwart wildkleur ijslands hengstveulen Glaesir.
En Nordics zwart merrieveulen Fröa.
Glaesir en Fröa zijn afgelopen zaterdagnacht met een uur ertussen na elkaar geboren.
Nog drie te gaan dit jaar
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door aricia op 03-06-25 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Re: Onze Ijslandse en Nordic veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 12:47

Awhh ik vind het echt heel leuke paarden <3 wat een schattige veulentjes... Nu wil ik bij mijn nord svensk merrie ook een veulen _O-

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 12:48

Ijsjes <3 Ik vind ze fantastisch! Zeker na een rit op IJsland, dat heeft het voor mij meer bevestigd; als ik later tijd en geld heb, komt er een IJslander. Voor nu genieten van fotos en je topic haha!

Ik had nog nooit gehoord van dit 'ras'. Erg interessant!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:05

Ooh, wat leuk!
Hier in Zweden is het bijna taboe om Noord-Zweedse paarden te kruisen met een ander ras, maar ik zou willen dat het veel meer voor kwam. :j
Volgens mij kun je zo een supersterk en veelzijdig paard fokken.

Kunnen de kruisingen ook tölten? Of weet je dat nog niet?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:36

Je fokt echt zulke leukerds elk jaar weer <3

Nog altijd zó enorm blij met mijn lieve pluis van jou. Drie jaar geleden echt een bolletje wol
Afbeelding

En nu als 3-jarige echt al een hele verschijning (en nog flink in de groei)

Afbeelding

Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 14:37

Polar schreef:
Ooh, wat leuk!
Hier in Zweden is het bijna taboe om Noord-Zweedse paarden te kruisen met een ander ras, maar ik zou willen dat het veel meer voor kwam. :j

Heel interessant idd! Ben ook benieuwd of de gangen goed bewaard blijven

wendy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 18:49

Wat een schatjes! <3

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 19:31

Interessant!
Heb je misschien ook een foto van twee volwassen paarden naast elkaar? Een Nordic naast een IJslander. Dan heb ik er wat meer een beeld bij.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 20:44

Wat leuk! Ik heb zelf een zemaituka ruin, kan dus niet fokken (gelukkig haha). Ik ga je volgen!

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-25 21:39

Polar schreef:
Ooh, wat leuk!

De gangen worden 50% kans om door gegeven.
Wij fokken met 5 gangers daardoor ligt de kans wel hoger dat ze lateraal zijn aangelegd.
Beide ,nu jaarlingen,laten geregeld tölt zien

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-25 21:40

MarliesR schreef:
Je fokt echt zulke leukerds elk jaar weer <3

Nog altijd zó enorm blij met mijn lieve pluis van jou. Drie jaar geleden echt een bolletje wol
[ Afbeelding ]

En nu als 3-jarige echt al een hele verschijning (en nog flink in de groei)

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hij groeit zo mooi uit! <3

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 21:41

Polar schreef:
Ooh, wat leuk!

Zelfde als Ijslanders die eigenlijk niet veel worden gekruisd!

Erg leuke paarden TS :D

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 22:27

Wat een toffe kruising! Ik ben echt gek op de IJslanders maar helaas zijn ze voor mij echt wat aan de kleine kant. Als ik later rijk ben vind ik zo’n kruising wel echt tof!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 07:15

Hele schattige veulenbeertjes!

Zoeken jullie de paarden speciaal bij elkaar uit qua type en match? Ik zie zelf de overlap in IJslanders en Noord Zweden niet zo, zowel in karakter (onder het zadel) als in bouw vind ik degenen die ik ken erg verschillend.
Nu heb ik maar ervaring met 2 noord zweden, wel wat meer ijslanders. In het werk vind ik het 'IJslandse vuur' wat stabieler, terwijl de Noordzweden die ik ken meer een beetje Haflinger trekjes (niet precies zo, maar het eerste wat algemenere ras wat ik me op komt) hebben, over het algemeen kalmer maar met wat gekke uitspattingen zo nu en dan. Komt natuurlijk overeen met het oorspronkelijke gebruiksdoel: IJslanders die lang door moeten kunnen gaan en de trekpaard noordzweden die even een krachtexplosie moeten geven om de boom in beweging te krijgen en hem dan het bos uit te trekken.
Wat is jullie visie daarop en wat laten de kruisingen tot nu toe zien qua aanleg en karakter?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 07:34

Wat een leuke veulens zeg! <3

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:10

Wat een leuke veulens, volgens mij zit je aardig bij mij in de buurt? Grens overijssel, Friesland?

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:32

Wat een leuke paardjes! Mooie types om te zien <3

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:27

Mooney, ik ken opzich maar 1 Noord Zweed dus ik kan geen algemene conclusies trekken. Maar zij heeft niet veel Haflinger trekjes, ze is een ideaal beginners paard voor mijn vriend omdat ze bijvoorbeeld 300 rondjes over de hoefslag draven enig vind en zich daar de volle 100% voor inzet.

De haflingers die ik ken zouden al heel snel leuke grapjes hebben verzonnen uit pure verveling :') het enige dat ze wel heeft is het eten en soms bij mijn vriend lostrekken- richting eten

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 11:28

mooney schreef:
Hele schattige veulenbeertjes!

Zoeken jullie de paarden speciaal bij elkaar uit qua type en match? Ik zie zelf de overlap in IJslanders en Noord Zweden niet zo, zowel in karakter (onder het zadel) als in bouw vind ik degenen die ik ken erg verschillend.
Nu heb ik maar ervaring met 2 noord zweden, wel wat meer ijslanders. In het werk vind ik het 'IJslandse vuur' wat stabieler, terwijl de Noordzweden die ik ken meer een beetje Haflinger trekjes (niet precies zo, maar het eerste wat algemenere ras wat ik me op komt) hebben, over het algemeen kalmer maar met wat gekke uitspattingen zo nu en dan. Komt natuurlijk overeen met het oorspronkelijke gebruiksdoel: IJslanders die lang door moeten kunnen gaan en de trekpaard noordzweden die even een krachtexplosie moeten geven om de boom in beweging te krijgen en hem dan het bos uit te trekken.
Wat is jullie visie daarop en wat laten de kruisingen tot nu toe zien qua aanleg en karakter?

Ik heb verschillende Haflingers gehad vroeger en die verschilden toch echt enorm met de Noordzweden :) .
Ik deel je ervaring dus niet dat Haflingers en Noordzweden overeen zouden komen.
Kwa rijden zijn de Noordzweden niet gefokt op kracht explosies, maar net als op ijslanders op duur, uithoudingsvermogen. Hun forse lichaam, hard flink beenwerk, (al verschilt het beenwerk in sommige lijnen bij de Noordzweed best nog kwa pijpomvang) maakt dat ze zwaar werk aan kunnen.
een Noordzweed is sterk, maar is geen Ardenner. Het is niet voor niets dat ze in Zweden ook veel Ardenners gebruiken in het bos.
Een Noordzweed is wat dat aangaat net als de Ijslander, een paard met veel natuurlijke looplust, wat met deze kruising niet verloren gaat en het betrouwbare, coole en meewerkende karakter.
Maar zeker ook behoud van het eigenzinnige karakter, in de zin van dat als je als mens niet duidelijk bent, ze zelf heel goed weten wat te doen en hun eigen pad volgen.
Noordzweden maar ook Ijslanders zijn zeker geen dooie dienders en de kruisingen dus ook niet :D
Al zijn van beide rassen natuurlijk uitzonderingen, en ongeacht welk ras, elk paard heeft zijn eigen karakter.
De hengst waar ik mee fok is altijd een Ijslander en van mezelf, want het veulen moet er ook makkelijk uit kunnen. Die hoeft van mij niet goedgekeurd te zijn, maar ik wil ze net als de merries wel pssm1 vrij hebben en de hengst moet zeer goed in elkaar zitten en goed bewegen. En een super karakter in zitten.
Dat geld ook voor de merrie, als er in mijn ogen geen goede hals, mooie achterhand, recht beenwerk, sterke rug of te weinig behang is, fok ik er niet mee.
Voorkeur heeft om met het ouderwetse type Ijslander en 5 ganger te fokken, zowel voor de stamboek Ijslandse veulens als met de kruisingen.

Ik fok ook niet met het idee wat eruit komt moet verkocht worden, als dat het geval zou zijn zou ik heel snel stoppen met fokken, want ook al kruis ik, Ik neem wel mijn verantwoording en geen enkel dier moet hier weg, maar mag verhuizen als ze hun mens tegenkomen. :j

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:21

Interessant. Is dit een projectje van jezelf of zijn er meer fokkers bij betrokken? Vanwaar de keuze voor de Noordzweed, Highland pony en Zemaituka? De overeenkomsten zie ik niet zo. Met een Zemaituka fok je ook niet groter volgens mij? Wat voor kruisingen zijn de veulens?

Ze zijn wel heel schattig <3

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:35

Wat een interessante kruising, wat is de verwachte stokmaat van zo'n kruising?

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 16:11

Picopico schreef:
Interessant. Is dit een projectje van jezelf of zijn er meer fokkers bij betrokken? Vanwaar de keuze voor de Noordzweed, Highland pony en Zemaituka? De overeenkomsten zie ik niet zo. Met een Zemaituka fok je ook niet groter volgens mij? Wat voor kruisingen zijn de veulens?

Ze zijn wel heel schattig <3

Project van mijzelf, liefhebber van de rassen en is zo gelopen. In eerste instantie alleen met de Ijslander en Noordzweden.
De Zemaituca voor het eerst dit jaar en ik had wat twijfels hoe de bouw zou uitpakken ,maar heeft echt mijn verwachting overtroffen. Prachtige zware stampertjes er ook onder en flinke maat.
De Zemaituca die wij hebben zijn aan de maat met 1.54 hoog en veel Noordzweeds bloed erin ( net na 2de wereld oorlog was het ras bijna uitgestorven en hebben ze Noordzweedse hengsten gebruikt om het ras op te bouwen) De Noordzweden die ik gebruik meten ook niet groter dan uiterlijk 1,53, geen kanonnen van 1.60 hier.
De Highlandpony is nog afwachten wat dat gaat doen met de maat, want staat in de planning voor maak voor volgend jaar :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 16:51

Oef ik vind glaesir echt prachtig. Ik volg voor meer foto's <3

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 16:57

Interessant om te lezen en prachtig paardje. Klopt het dat ze Noord Zweden ook voor de draf sport gebruiken?

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 20:34

SjonnieZ schreef:
Interessant om te lezen en prachtig paardje. Klopt het dat ze Noord Zweden ook voor de draf sport gebruiken?

Ja klopt maar dat zijn de travares en dat zijn de lichte types.
Wij hebben de brukshast ,het zwaardere type