mooney schreef:Hele schattige veulenbeertjes!
Zoeken jullie de paarden speciaal bij elkaar uit qua type en match? Ik zie zelf de overlap in IJslanders en Noord Zweden niet zo, zowel in karakter (onder het zadel) als in bouw vind ik degenen die ik ken erg verschillend.
Nu heb ik maar ervaring met 2 noord zweden, wel wat meer ijslanders. In het werk vind ik het 'IJslandse vuur' wat stabieler, terwijl de Noordzweden die ik ken meer een beetje Haflinger trekjes (niet precies zo, maar het eerste wat algemenere ras wat ik me op komt) hebben, over het algemeen kalmer maar met wat gekke uitspattingen zo nu en dan. Komt natuurlijk overeen met het oorspronkelijke gebruiksdoel: IJslanders die lang door moeten kunnen gaan en de trekpaard noordzweden die even een krachtexplosie moeten geven om de boom in beweging te krijgen en hem dan het bos uit te trekken.
Wat is jullie visie daarop en wat laten de kruisingen tot nu toe zien qua aanleg en karakter?
Ik heb verschillende Haflingers gehad vroeger en die verschilden toch echt enorm met de Noordzweden
.
Ik deel je ervaring dus niet dat Haflingers en Noordzweden overeen zouden komen.
Kwa rijden zijn de Noordzweden niet gefokt op kracht explosies, maar net als op ijslanders op duur, uithoudingsvermogen. Hun forse lichaam, hard flink beenwerk, (al verschilt het beenwerk in sommige lijnen bij de Noordzweed best nog kwa pijpomvang) maakt dat ze zwaar werk aan kunnen.
een Noordzweed is sterk, maar is geen Ardenner. Het is niet voor niets dat ze in Zweden ook veel Ardenners gebruiken in het bos.
Een Noordzweed is wat dat aangaat net als de Ijslander, een paard met veel natuurlijke looplust, wat met deze kruising niet verloren gaat en het betrouwbare, coole en meewerkende karakter.
Maar zeker ook behoud van het eigenzinnige karakter, in de zin van dat als je als mens niet duidelijk bent, ze zelf heel goed weten wat te doen en hun eigen pad volgen.
Noordzweden maar ook Ijslanders zijn zeker geen dooie dienders en de kruisingen dus ook niet
Al zijn van beide rassen natuurlijk uitzonderingen, en ongeacht welk ras, elk paard heeft zijn eigen karakter.
De hengst waar ik mee fok is altijd een Ijslander en van mezelf, want het veulen moet er ook makkelijk uit kunnen. Die hoeft van mij niet goedgekeurd te zijn, maar ik wil ze net als de merries wel pssm1 vrij hebben en de hengst moet zeer goed in elkaar zitten en goed bewegen. En een super karakter in zitten.
Dat geld ook voor de merrie, als er in mijn ogen geen goede hals, mooie achterhand, recht beenwerk, sterke rug of te weinig behang is, fok ik er niet mee.
Voorkeur heeft om met het ouderwetse type Ijslander en 5 ganger te fokken, zowel voor de stamboek Ijslandse veulens als met de kruisingen.
Ik fok ook niet met het idee wat eruit komt moet verkocht worden, als dat het geval zou zijn zou ik heel snel stoppen met fokken, want ook al kruis ik, Ik neem wel mijn verantwoording en geen enkel dier moet hier weg, maar mag verhuizen als ze hun mens tegenkomen.