Kleurgenetica

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shanttt

Kleurgenetica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 22:35

Hallo allemaal!
Ik ben heel benieuwd of hier mensen zijn die verstand hebben van kleur genetica en wat jullie van mijn paard vinden. Helaas weet ik de ouders niet van mijn paard. Ik weet dat mijn paard gewoon bruin is maar er zijn meerdere varianten en ben benieuwd wat jullie vinden. In de winter is hij gigantisch donker tot aan zo goed als zwart op bepaalde plekken. In de zomer licht hij heel erg op maar als ik hem naast andere bruine paarden heb vindt ik hem niet het typische rode tint hebben. Dan vindt ik hem erg grauwig in kleur om het zo maar even te noemen. Ik ben dan erg benieuwd naar meningen van andere.
Excuseer de handstand foto. Is de snelste foto die ik even gauw kon vinden van zijn winter kleur.
Afbeelding

Afbeelding

juuljb

Re: Kleurgenetica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 23:21

lijkt mij ''gewoon'' een bruine. ik zie eerlijk gezegd vaker bruine paarden in dezelfde kleur als jouw paard dan dat ik ze zie met die rode tint. maar ik ben dan ook absoluut geen expert :+ wel een leuk dier!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 23:39

Kan hij geen valk zijn?
Ik vind de 2de foto te klein om goed te zien.

Zo op winterfoto zou ik zeggen Sealbrown maar mijn sealbrown wordt niet zo licht in de zomer, die blijft donkerbruin.

Van valken is wel bekend dat ze 's winters en zomers anders kunnen zijn qua kleur.

Shanttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 00:04

Art_Ificious schreef:
Kan hij geen valk zijn?
Ik vind de 2de foto te klein om goed te zien.

Zo op winterfoto zou ik zeggen Sealbrown maar mijn sealbrown wordt niet zo licht in de zomer, die blijft donkerbruin.

Van valken is wel bekend dat ze 's winters en zomers anders kunnen zijn qua kleur.

Ik krijg de foto helaas niet groot erop. Heb het op verschillende manieren geprobeerd maar hij wil niet ik kan eventueel in pb naar u sturen

Shanttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 00:10

Afbeelding

Hier de zomer foto in het groot

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 00:38

Wat staat in zijn paspoort vermeld van kleur?

Lastig, ik vind hem qua kleur meer valk ogen, maar een lichterbruin is ook mogelijk.

Gezien hij sooty heeft (de donkere plekken hals en schouders tot over de kroep) kan dit sooty zorgen dat hij in de winter zo donker wordt.

Als je echt uitsluitsel wil hebben of het valk of bruin is zal je moeten laten testen.

Ik ken een 2 jarige valkbonte die meer bruinbont lijkt, het is dat ik hem al van dag 1 ken en hij als veulen overduidelijk een valkkleur had maar nu wel iets donkerder qua tint waardoor hij eerder bruin-bont lijkt. Dus het kan zo uiteenlopen in die tinten.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 07:16

Bruine met sooty. Sooty is niet te testen, gewoon een naam voor een kleur met verduisterend/donkere vlekken effect.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 07:17

Een bruine met sooty.

Deze soort paarden kleuren in de winter seal brown en in de zomer weer gewoon bruin (met donkere shouders etc). Deze kleur komt heel vaak voor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 08:28

Voor mij is het een gewone bruine, wel een erg knap paard!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:47

Ik denk ook “gewoon” bruin. Daar is niks mis mee ;) en heb je in veel tinten.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 21:12

ik kan er ook niets meer van maken dan gewoon een bruine.. ik had een vergelijkbare.. die was einde zomer mega bleek door de zon.. en vlak voor ik hem ging scheren bijna zwart met een kopersnoet(als ik maar hard genoeg dacht kwa kleur dat, dat het geval was)

Shanttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-25 16:36

Begrijp me allemaal niet verkeerd dat ik mijn paard een ‘bijzonder’ kleurtje wil geven. Dat hij bruin is wist ik natuurlijk al. Ik ben laatst een rabbithole in gegaan via tiktok over bay, dark bay, mahogany bay en alle verschillende tinten die ik niet eens kan onthouden. Waardoor ik heel erg benieuwd was of hij dan een normale bay of een andere tint zou zijn gezien het donkere in de winter en het lichte grauwige in de zomer ipv het typische rode bruin. Sooty wist ik ook voor dit bericht niks van af.
Of hij nou normale bruin of andere tint bruin. Met of zonder sooty is vindt ik hem zelf prachtig qua kleur en maakt zijn karakter hem al uniek genoeg, was pure nieuwsgierigheid die ik zelf niet kon uitzoeken vanwege te weinig verstand ervan en ouders die onbekend zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 16:47

Genetisch is er maar 1 kleur: bruin.

Jouw paard is wat vroeger op stamboekpapieren nog wel eens als 'bruin-kopersnoet' werd beschreven.
Tegen zwart aan in de winter (door 'sooty' - wat we in die tijd niet kenden/hanteerden), maar altijd met een geelbruine neus, vandaar 'kopersnoet'.

Shanttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 01:10

Ibbel schreef:
Genetisch is er maar 1 kleur: bruin.

Jouw paard is wat vroeger op stamboekpapieren nog wel eens als 'bruin-kopersnoet' werd beschreven.
Tegen zwart aan in de winter (door 'sooty' - wat we in die tijd niet kenden/hanteerden), maar altijd met een geelbruine neus, vandaar 'kopersnoet'.

Aah oke, ja nu staat in zijn paspoort gewoon bruin
Het is me ook opgevallen dat hij met het jaar donkerder wordt in de winter. En lichter wordt in de zomer. 2 jaar geleden was hij lang niet zo donker als afgelopen winter