Beginnen als hobbyfokker: tips

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Souris98

Beginnen als hobbyfokker: tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 11:46

Hoi mede bokkers,

Als (recreatief) ruiter heb ik altijd een grote interesse gehad in de fokkerij. Momenteel rij ik, naast mijn werk, zo'n drie keer per week meerdere paarden en twee van die paarden (merries uiteraard), zijn afgelopen week geïnsemineerd (moeder Zonik - Farrington gedekt door Saint McLaren en dochter Daily Diamond - Zonik gedekt door Secret USB). Ik heb mij overigens niet met de hengstenkeuze bemoeid.

Dit heeft mijn interesse in de fokkerij weer verder aangewakkerd, waardoor de droom om ooit zelf een veulentje te fokken toch wat levendiger begint te worden. Hierbij heb ik de voorkeur om een dressuurpaard te fokken, al vind ik de springfokkerij ook erg interessant.

Maar ik ben erg realistisch. Ik heb geen eigen paard en heb ook niet echt de interesse om zelf een sportpaard te hebben en daar wedstrijden mee te rijden, daar heb ik de tijd en de financiële middelen niet voor. Een fokmerrie hebben en veulens fokken is echter een andere manier van een 'paard hebben' die mij wél aanspreekt, omdat ik dit goed kan combineren met mijn baan, privéverplichtingen en het rijden van de andere paarden en voor mij financieel haalbaarder is. Het aanschaffen van een fokmerrie heeft toch een ander prijskaartje dan het aankopen van een goed dressuurpaard voor de sport.

Maar, waar begin je? Ik ben recent verhuisd naar Twente en ken hier (nog) niet veel mensen in de paardenwereld. Ik wil graag kijken of ik voor een redelijk bedrag een fokmerrie kan aanschaffen, die uiteraard uit een leuke stam komt en eventueel al eerder een veulentje heeft gehad. Het hoeft geen bewezen fokmerrie te zijn, ook omdat ze dan vaak al wat ouder zijn en ik wil graag er wat langer van kunnen genieten. Op internet wordt er natuurlijk het een en ander aangeboden, maar ik heb toch altijd de gedachte: een echt goede fokmerrie, die wordt niet zomaar te koop aangeboden, dus dan zal er wel wat mee zijn of vallen de fokresultaten tegen.

Wat raden jullie aan? Ik zat zelf te denken om contact op te nemen met wat bekendere fokkers en te informeren of zij wellicht een fokmerrie te koop hebben staan. Dat is natuurlijk heel erg rechttoe-rechtaan (zo ben ik ook als persoon) en ik weet niet of dit the way to go is. Ook sta ik er voor open om een fokmerrie in mede-eigendom te hebben met iemand en dan dus samen een veulen te fokken, de kosten te delen en de eventuele opbrengst bij verkoop te delen.

Ik hoor graag wat jullie denken. Iets wat ik absoluut niet heb, is haast. Het hoeft niet nu, het mag ook over enkele jaren.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 12:03

Waarom zou een goede fok merrie niet te koop worden aangeboden? Er zijn veel fokkers die verder gaan met de jonge merries dus de wat oudere verkopen. Die zijn vaak nog hartstikke gezond.
En ik denk dat je altijd contact op kan nemen met fokkers om te vragen of ze wat hebben staan of iets weten.
En mocht je echt geen haast hebben misschien kun je dan nu een veulen kopen of 2/3 jarige? Dan weet je wat je koopt (alleen nog niet hoe ze fokt natuurlijk) en heb je nog een groot aandeel in de opvoeding.

Ik zelf heb geluk gehad, kon 2 super fijne merries overnemen van iemand die stopte. Maar als ik nu kijk, ik heb nu 2 merrie veulens mogen krijgen (uit beide 1) en aangehouden dus een merrie zal er wel een keer uit gaan. Want je kunt niet alles houden en ik wil maar 1 veulen per jaar fokken dus heb ik niet heel veel merries nodig in dat opzicht.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 12:31

Rondvragen en -bellen is zeker zinvol.

Toen ik voor mijn merrie met predikaten en uit een predikaatrijke stam een plekje zocht, had ze binnen een week via de hoefsmid een droomplek gevonden.

En via een soortgelijk via-via circuit ben ik ook aan mijn huidige paard gekomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 12:49

Bedenk dat een fokmerrie van de wat bekendere fokkers ook een stuk duurder zijn!

Inderdaad op internet worden ook gewoon prima fokmerries verkocht. Wat belangrijk is, is om ze drachtig te kopen. Dan weet je tenminste zeker dat ze niet verkocht worden omdat ze niet meer drachtig te krijgen zijn.

Je kunt ook informeren bij de hengstenhouder en hier op Bokt bijvoorbeeld in het dressuur paarden fokkerij topic laten weten wat je zoekt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 08:54

Als je financieel en kwa tijd niet in de toestand bent voor een sportpaard, dan is fokken echt het laatste wat je moet willen overwegen.
Zolang alles goed gaat klinkt het prachtig, maar de onkosten gaan al snel in de duizenden tot tienduizenden lopen als niet alles volgens de boekjes gaat. En dan heb je het nog niet over waken in de nacht en onzekerheden overdag die niet perse verenigbaar zijn met een gemiddelde werkgever.
Daarnaast, een goede fokmerrie is doorgaans gewoon een goed paard en die zijn daarmee dus niet goedkoop.
Als je ze niet aan huis kan hebben dan kost het fokken van een veulen tot aan zijn 3e flink meer geld dan dat ze opleveren.

Kun je niet proberen bij een fokker te rijden? Dan kun je wellicht meer betrokken raken bij het fokken en keuringsklaar maken zonder dat je zelf moet investeren.

Ik snap echter je interesse volledig hoor. Mij lijkt het ook heel leuk om een eigen lijntje te hebben.

gomir

Re: Beginnen als hobbyfokker: tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:03

Naast fokkers kun je ook bij de hengstenhouders informeren. Die weten ook vaak wel iets te koop in hun netwerk.

Fokken is prachtig en kan zoals mungbean zegt idd veel geld kosten (maar dat geld ook voor dat sportpaard als er iets is). In mijn beleving zijn de vaste kosten bij een fokmerrie wel lager dan voor een sportpaard, terwijl ik toch echt wel goed voor mijn merries zorg ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:57

Maar een goede fokmerrie aanschaffen is ook niet goedkoop. Zo extreem veel verschil zit er niet altijd tussen een goede fokmerrie en 1 voor de sport. Tenzij je het gaat hebben over de echt getalenteerde paarden. Maar een leuk basissport paard en een niet bewezen fokmerrie zitten niet ver uit elkaar als je een merrie uit goede lijn, gezond en misschien zelfs predikaat, wilt die nog jong is. Want die merrie kan net zo goed weggaan als sportpaard.
Het onderhoud zou goedkoper kunnen zijn, dat geloof ik als je dat zegt Gomir. Maar dat fokmerrie goedkoper is als een sportpaard in aanschaf hoeft helemaal niet. De jonge merries, 3/4/5 jaar die ik gezien heb waren juist extra prijzig als het ook interessant was voor de fokkerij. Ook als ze al wel een veulen gehad hadden. Pas als ze al een tijd niet meer onder het zadel waren geweest was de prijs iets lager, maar een goede kost nog steeds genoeg als je dus ook niet te oud wilt. Of ze zijn niet gezond of niet te rijden qua karakter en dat moet je in mijn ogen dus niet willen.

Ik zou gaan voor een merrie die al veulens gehad heeft. Je hoeft niet meteen een merrie van 18 te kopen, maar 1 die er bijvoorbeeld al 2 of meer gehad heeft oid is en nog niet oud en je kan al iets zien qua nakomelingen. En helemaal bonus als ze dus al naar de keuring geweest zijn en daar predikaat behaald hebben en een prok bijvoorbeeld. Dat heb je al een fijne merrie om mee te starten. Dat zou voor mij wel voorwaarde zijn met fokken weer als je het dus ook voor de verkoop wilt doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 10:11

Fokken is echt hartstikke leuk, ook 2x een veulen gefokt uit mijn merrie.

Maar het is niet zo romantisch als je het in gedachte hebt hoor, want je kan er naast flinke kosten ook heel veel extra tijd en zorg aan kwijt zijn.

Mijn merrie had de pech met de 2e dracht om placentitis te krijgen.
Naast verschillende keren langs de kliniek voor een echo, ook medicijnen. En dan de zorg, blijft het veulen zitten dit was 50/50.
Gelukkig bleef deze zitten en volgens de echo was de placenta weer mooi dun.
Om later weer te staan met placentitis, wederom hetzelfde verhaal.
2x daags naar stal medicatie geven, temperaturen etc.

En dan de periode van waken. De keer ervoor deed ze alles perfect via het boekje, maar de 2e keer niet.
Met de nacht ieder half uur wekker om te kijken via de camera. Maar de dag erna wel gewoon moeten werken. Dit gedrag hield ze wel ff vol, incl flink hars, lage ph, en melk druppels aan de spenen.

Mijn merrie heeft het echt enorm zwaar gehad. We zeiden al voor de geboorte, dit veulen is haar 3e (2e bij ons) maar ook echt de laatste.

En dan wetende dat deze stress en kosten flink waren maar in het niet vallen als ze bv opgenomen moeten worden in de kliniek. Bij andere het op zien lopen naar €10.000+

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 11:17

En dan nog een pensionstal vinden die open staat voor een drachtige merrie en daarna merrie met veulen... bezint eer ge begint en mijn advies zou zijn: niet doen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 11:59

Begin met de aanschaf van écht een goede fokmerrie met predicaten en uit een goede moederlijn. De merrie maakt het verschil in de fokkerij! Dus zorg dat je heel goed uitgangsmateriaal hebt, zéker als je de veulens ook wilt gaan verkopen.
Als je budget beperkt is, dan zou ik liever een oudere (drachtige) fokmerrie met predicaten kopen dan een jonge merrie zonder predicaten.
En let op karakter en gezondheid: er worden altijd tig merries aangeboden als 'fokmerrie', maar die zijn of door het karakter of door blessures niet meer te rijden. De vraag is of je met zo'n merrie je fokkerij wilt beginnen? In mijn ogen zijn karakter en gezondheid heel belangrijk, dus ik zou dat niet doen.

Waar in Nederland woon je? Je mag gerust een pb sturen. Dit is nogal mijn werkveld dus ik kan je zeker op weg helpen.