Wanneer je nachtmerrie verandert in een prachtig snoepje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GUSTIxBILL

Wanneer je nachtmerrie verandert in een prachtig snoepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 13:44

Zoals sommige van jullie wel weten, heeft mijn prachtige merrie mij vorige jaar een nog prachtiger hengsten veulen gegeven <3

Na overleggen met de hengstenhouder, dierenarts en mensen om mij heen, besloten haar nog 1x te dekken.

6/5 was het dan zo ver, na een vlekkeloze dracht en een nog mooiere bevalling uit de boekjes van een pracht merrie veulen, begon onze nachtmerrie. ICE kwam niet van de nageboorte af, Oxy, strippen, spoelen, niets bracht op.

Dus ICE met nog geen 12h oud veulen de vrachtwagen op naar Equitom. Uiteindelijk bijna 48h later kwam de nageboorte pas af. Maar de toxines kwamen wel al vrij in het bloed.

Bloed, zweet, tranen en vooral een enorme doorzettingsvermogen van mijn merrie en Equitom later, staat mijn lieve meisje en haar karakter van een veulen thuis.
Dus bij deze stel ik jullie voor aan Candy

https://youtu.be/6bLOjmY--TA?si=Diz9u6h8BxOYFYq_

Natuurlijk weer naar een nummer vernoemd, moeten mama haar traditie in ere houden natuurlijk

Nog thuis, maar wel al in close contact met de dierenartsen en Equitom.

Afbeelding

Afbeelding

Bij Equitom op de intensieve afdeling omdat het veulen ook anti stoffen te kort had.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste keer de stal uit

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waarna ze naar de gewone stalgang mocht en ze eindelijk een naam kreeg: Candy

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En uiteindelijk nu thuis (we zijn de gevaren zone nog niet volledig uit, elke 3h temp meten van merrie en veulen, 2x daags antibiotica en dagelijks indien nodig colosan omdat ICE wat koliekerig blijft. Maar ze staat thuis en gaat de goede kant op <3 )

https://boktimg.nl/img/m/gTF6xi.jpg

https://boktimg.nl/img/m/7xyAi4.jpg

https://boktimg.nl/img/m/Llfrq0.jpg

https://boktimg.nl/img/m/Z06RQK.jpg

https://boktimg.nl/img/m/MeVHZQ.jpg
Laatst bijgewerkt door Neonlight op Gisteren, 20:25, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Foto's in links veranderd, maximaal 15 zichtbare afbeeldingen toegestaan

ievie

Re: Wanneer je nachtmerrie verandert in een prachtig snoepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 13:47

Wat fijn dat je ze nu weer samen thuis hebt staan. Ik ga duimen dat ze snel door de gevarenzone heen zijn.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 13:50

Jeetje, wat een spannende en intensieve tijd!
Wel echt een prachtig veulen zeg <3

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 14:55

Poeh wat spannend weer. Hopelijk gaat het gewoon helemaal goed komen.

Wel echt een prachtig veulen heb je daar hoor!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 15:05

Oef heftig, hopelijk komen ze er verder beide goed doorheen! Knap veulen..is het een Valk?

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 15:29

Jeetje wat heftig zeg. Gelukkig staan ze nu weer thuis, dat moet een fijn gevoel zijn!

Wat een knapperd heeft ze je gegeven zeg :wow: <3

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 16:28

Wat een heftige tijd hebben jullie gehad, maar wat een prachtig snoepje heb je daar! <3 *\o/*
Gefeliciteerd met de prachtige jongedame!

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 18:45

Dank jullie wel. Candy is idd net zoals haar volle broer een valkje. De match tussen de hengst en de merrie werkte, vandaar deze keuze :j

Tijdens de bevalling voelde het voor mij al “niet oké” en wat ik geleerd heb de afgelopen maanden, is om naar mijn gevoel te luisteren.
Dus er is eigenlijk direct heel nauw contact geweest met mijn dierenarts, aangezien de plaatselijke kliniek (waar ik jaren klant ben geweest) niet wou komen. Ik moest de merrie maar opladen voor de Oxy te komen laten zetten. Kliniek zit op 15min wandelen te voet…

Dus een enorme dank naar mijn eigen dierenarts in dit verhaal. Toen we zagen dat de kans erin zat dat het thuis niet zou lukken is het contact ook direct heel vlot en kort op de bal geweest met Equitom.

Ik ben dan ook echt alle partijen. Dus niet alleen mijn dierenarts en Equitom, maar ook
- vrienden die trailer en vrachtwagentje geleend hebben
- of een conculega wiens vrouw een opfok stal heeft (die me eigenlijk niet kennen) die me er beide doorheen gepraat hebben
- de hengstenhouder
- luisterende oren (ook via bokt <3 )
enorm dankbaar. Zonder hun stond mijn merrietje met haar kleine snoepje er waarschijnlijk niet meer.

Voor nu is het aan de hand naar buiten. Geen zin ze weer van de straat te halen. Candy springt namelijk los over 80cm draden (4 draden, waarvan de onderste 3 op 80-90 cm zijn en bovenste 1.10-1.20) waardoor ze alleen de bovenste draad raakt en de onderste niet, en dus geen stroom krijgt. Hier word druk aan gewerkt om draad om draad aarding - stroom - aarding - stroom - aarding - stroom te maken :j

Logischerwijs is het een karaktertje (heb ik iets anders in mijn stallen?), maar door het feit dat ze niet echt heeft kunnen binden met haar moeder, merk ik dat ze toch anders is, minder makkelijk (?) als haar broer, ook minder respectvol naar mensen, naar ICE (blijft haast niet in de buurt, ICE is alleen goed om te drinken). Dus ze houd me wel bezig en wakker.

Maar ik ben vooral blij, blij dat mijn ijsje en haar snoepje terug thuis staan en de nachtmerrie die we hadden niet meer als een herinnering gaat zijn waarschijnlijk :j <3

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 18:52

Prachtig veulen. Gefeliciteerd!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 23:27

Jaaaaa, daar is het snoepjesveulen. Ze heeft zo'n mooie snuutje

Nu hopelijk alle negativiteit voorbij en is het tijd voor alle geluk die je kunt hebben

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:31

Gefeliciteerd met dit mooie veulen en wat goed dat jullie zo adequaat gehandeld hebben! <3
Oef, de merrie vind ik er qua bovenlijn nog niet zo heel goed uitzien. Ze heeft zo te zien een flinke jas uitgedaan en dan moet het veulen nog een tijd bij haar zogen.
Dat gaat haar nog een flink pak energie kosten.
Krijgt de merrie nog ondersteuning?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:42

Haha wat een eigenwijs koppie op de laatste foto. Daar ga je veel plezier aan beleven :D

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:12

Cayenne schreef:
Gefeliciteerd met dit mooie veulen en wat goed dat jullie zo adequaat gehandeld hebben! <3
Oef, de merrie vind ik er qua bovenlijn nog niet zo heel goed uitzien. Ze heeft zo te zien een flinke jas uitgedaan en dan moet het veulen nog een tijd bij haar zogen.

Deze pik ik er even tussen uit.
Klopt idd dat de merrie haar bovenlijn er gewoonweg ronduit slecht uit ziet.

Ze krijgt onbeperkt hooi, 2x daags slobber bij haar Antibiotica , merriebrok na de graas momenten en het veulen krijgt nu al tijdens de ochtend en avond voermomenten een handje weanling brok met kunstmelk aangelengd, om haar “zo snel mogelijk” van de merrie af te kunnen spenen moest ik zien dat de merrie het idd niet trekt.

Ze was al niet extreem dik (als in, te mager naar mijn zin, en daar werd dus al aan gewerkt) voor ze bevallen is en naar Equitom ging. Maar door het koliekerig staan, heeft ze daar een week zonder hooi gestaan en met alleen maar 3x daags slobber van een merk waar ze het extreem extreem slecht op doet.

Advies is dus wel zeker welkom :j

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:50

gefeliciteerd met je veulen en wat een rollercoaster is er geweest. Staat een eigenwijs koppie op je veulen denk ik. Ziet er in elk geval een ondeugd uit. :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:12

Wat een prachtig diertje, en wat enorm fijn dat alles goed is afgelopen.....

De merrie zou veel moeten kunnen grazen, dat helpt enorm. Ik zou vooral wat focussen op vetten en eiwitten van de betere merken (Abrobs etc..., op paardenvoer.nl vind je veel terug, maar gericht advies vragen aan bijv Pure Paardenvoeding is misschien nog fijner.... dan hoef je zelf niet door inhoudsstoffen en hoeveelheden te lopen puzzelen).

Wat het springen over je omheining betreft. Ik denk dat daar wel veel winst te behalen valt. Buiten lopen is immers toch het beste voor ze.
Ik zie dat jouw omheining ook voor enkele van mijn paarden wel de moeite waard zou zijn om eens een sprongetje over te wagen. Ik kan me voorstellen dat je huidige omheining niet goed geleid. Investeren in goed draad en het wat strakker opzetten zou echt wel moeten helpen.

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:37

GUSTIxBILL schreef:
Cayenne schreef:

Deze pik ik er even tussen uit.
Klopt idd dat de merrie haar bovenlijn er gewoonweg ronduit slecht uit ziet.

Ze krijgt onbeperkt hooi, 2x daags slobber bij haar Antibiotica , merriebrok na de graas momenten en het veulen krijgt nu al tijdens de ochtend en avond voermomenten een handje weanling brok met kunstmelk aangelengd, om haar “zo snel mogelijk” van de merrie af te kunnen spenen moest ik zien dat de merrie het idd niet trekt.

Ze was al niet extreem dik (als in, te mager naar mijn zin, en daar werd dus al aan gewerkt) voor ze bevallen is en naar Equitom ging. Maar door het koliekerig staan, heeft ze daar een week zonder hooi gestaan en met alleen maar 3x daags slobber van een merk waar ze het extreem extreem slecht op doet.

Advies is dus wel zeker welkom :j

Je moet gewoon meer merriebrok geven. Een zogende merrie eet gerust 4-5 kilo op een dag. En stelregel is gewoon: als je paard te dun is moet ze meer eten krijgen. Helemaal zogende merrie's.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:51

Ninx schreef:
Wat een prachtig diertje, en wat enorm fijn dat alles goed is afgelopen.....

De merrie zou veel moeten kunnen grazen, dat helpt enorm. Ik zou vooral wat focussen op vetten en eiwitten van de betere merken (Abrobs etc..., op paardenvoer.nl vind je veel terug, maar gericht advies vragen aan bijv Pure Paardenvoeding is misschien nog fijner.... dan hoef je zelf niet door inhoudsstoffen en hoeveelheden te lopen puzzelen).

Wat het springen over je omheining betreft. Ik denk dat daar wel veel winst te behalen valt. Buiten lopen is immers toch het beste voor ze.
Ik zie dat jouw omheining ook voor enkele van mijn paarden wel de moeite waard zou zijn om eens een sprongetje over te wagen. Ik kan me voorstellen dat je huidige omheining niet goed geleid. Investeren in goed draad en het wat strakker opzetten zou echt wel moeten helpen.

[ Afbeelding ]

Deze draad is niet de draad waar het over gaat. Hier is de draad idd uitnodigend om over te gaan omdat deze volledig afgezet is op dit stuk met vaste omheinig waar ze niet door kunnen. Vandaar dat ze nu heel even hier staan ipv waar ze hoort te staan.
Waar ze hoort te staan is specifiek een weide wat ik huur wegens dat deze volledig merrie-veulen proef is afgezet :j

Kwa voer krijgt ze op dit moment als basis 2x daags metazoa haycobs tot slobber gemaakt met hun luzerne vitamine brok en de musclefit onder en gewone luzerne (hoeveelheid zou ik terug moeten afwegen. Dit krijgt ze ondertussen en jaar en heeft ze tot laatste 3 maanden voor bevalling goed op gedaan. Toen is ze wat beginnen afvallen en ben ik de merriebrok beginnen toevoegen en ophogen)

Elk graas moment dat ik kan bieden onder toezicht (4-6/daags half uur-uur) krijgt ze een 500-600 gr merrie brok van pavo achteraan (waar ze het vorig jaar ook super op deed). Ze staat nu net 3 dagen terug, dus dit kan en word opgehoogd als ik zie dat er geen gewicht bij op komt.

Kwa advies bedoel ik dus vooral eventueel wat ik extra kan toevoegen of iets wat ik kan vervangen in haar rantsoen :j
Maar ik ga zeker contact opnemen met persoon hierboven genoemd :j
Dank je wel voor de tip
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op Gisteren, 11:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:01

janderegelaa schreef:
Je moet gewoon meer merriebrok geven. Een zogende merrie eet gerust 4-5 kilo op een dag. En stelregel is gewoon: als je paard te dun is moet ze meer eten krijgen. Helemaal zogende merrie's.

Dit dus. Meer voeren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:27

Dier krijgt al meer eten jongens.
Meer volume helpt ook niet altijd, dan kost het soms meer om te verteren dan het op brengt in energie.

De wholegain eet ze niet meer zei je?
Rijstkiemolie wil nog wel eens helpen. Je hebt ook brokjes maar die zou ik wel weken.

Linamix is er ook nog en coolstance coppra maar beiden worden in mijn ervaring niet altijd goed gegeten.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:58

Proficiat met jouw mooie veulen. Ik hoop dat je ondanks alle zorgen, nu toch ook een beetje van kunt genieten.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:41

Gefeliciteerd met je mooie veulen. Hopelijk komt alles goed.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:02

En bedankt....
Nu heb ik weer 24/7 een liedje in mijn hoofd -O-
Net als vorig jaar met bailando

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:04

Dank jullie wel :j
Ik ben enorm blij met het veulen, maar nog blijer met de merrie <3

Elke keer als ik haar nodig heb staat ze er en verbaasd ze vriend en vijand :j
Een merrie zoals haar ga ik nooit meer hebben.

Ayasha schreef:
Dier krijgt al meer eten jongens.
Meer volume helpt ook niet altijd, dan kost het soms meer om te verteren dan het op brengt in energie.

De wholegain eet ze niet meer zei je?
Rijstkiemolie wil nog wel eens helpen. Je hebt ook brokjes maar die zou ik wel weken.

Linamix is er ook nog en coolstance coppra maar beiden worden in mijn ervaring niet altijd goed gegeten.

De wholegain eet ze eigenlijk niet meer sinds van bij Equitom komt, rest van het voer is ook met lange tanden, maar de wholegain (wat ze eigenlijk juist goed at met warm water) laat ze liggen. Nu, ze staat ook nog niet zo extreem lang thuis terug. Dus ik blijf het haar wel aanbieden, haar eetlust in algemeen is ook aan het beteren :j

Rijstkiemolie of brokjes ga ik naar kijken :j
Tx voor je advies :j

hagelslag schreef:
En bedankt....
Nu heb ik weer 24/7 een liedje in mijn hoofd -O-
Net als vorig jaar met bailando

Speciaal gedaan om jou te pesten :j

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:02

Ik denk dat je gewoon niet zo moeilijk moet doen met al die supplementen, die kosten vooral veel geld. Voldoende merriebrok, hooi en gras. Ik doe al 25 jaar niet anders en ze zijn nooit te dun en komen niets te kort.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:44

Wat een prachtig veulen, maar wat een spannende tijd voor jouw merrie... Hopelijk heb je het ergste nu achter de rug en kun je focussen op aansterken.