Wij kregen een verrassing afgelopen week...
In november kochten we Vicky. Haar veulen dat op 13 juni '24 geboren is, was toen net afgespeend. Ze was nog wat dunnetjes en onbespierd maar dat was niet zo vreemd.

Ze werd goed vertroeteld en kwam lekker aan, ze kreeg zelfs een buikje waardoor er iemand weleens heeft opgemerkt: zit er geen veulen in? Maar ook de veearts vond: welnee joh, ze komt gewoon lekker bij. Het is niet eens in ons opgekomen om haar om een losse opmerking te laten scannen, zo overtuigend was het niet.
Tot op 1 mei (ik was op vakantie) mijn hoefsmid mij belde. 'Zit er geen veulen in?' - En toen begonnen we toch te twijfelen. Niet voor lang, want een paar dagen later begon de uier op te zwellen en zagen mijn dochter en schoonzoon het veulen bewegen. Op 6 mei is ze alsnog gescand en ja hoor! Er komt een veulentje. Navraag bij de oude eigenaar levert op dat zij ervan overtuigd waren dat ze voor de veulenhengstigheid uit de kudde is gehaald, maar helaas - zij en de hengst waren sneller. De vader is wel bekend overigens en dat is fijn - ook omdat we dan weten dat er een kansje is op lethal white. De hengst zou splash zijn, maar lijkt toch ook framed te hebben, want uit een andere merrie die drachtig van hem was is vanmorgen een OLW veulentje geboren. Van onze merrie weten we het niet zeker. Hopelijk valt het mee!

Inmiddels staat er een camera op de stal en heeft mevrouw een birth alarm om. De melk wordt getest en we gaan iedere dag 2x naar stal om te kijken. Mijn fjord Mick wordt bijna jaloers op alle goede zorgen voor de zwangere vrouw