Welkom lieve stoere meid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xYaartje

Welkom lieve stoere meid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 13:26

Vorig jaar op 4 juli werd Eowyn gedekt door de hengst Thorin. In 1x raak bleek uiteindelijk want de hengstigheid kwam niet meer terug en het lange lange lange wachten begon.
Omdat Eowyn vorig jaar juni helaas bevallen was van een dood merrie veulentje plus hulp nodig had met de bevalling hielden we haar de afgelopen tijd uiteraard nauwlettend in de gaten.
Eergisteren zag ik melk bij haar uier. Asfaloth's fokker (Asfaloth is mijn Shet) gelijk gewaarschuwd en die is er sindsdien 's nachts meerdere keren uitgegaan om haar te checken en overdag fietste ik ook regelmatig langs. Sterker nog. Gisterochtend heb ik de hele ochtend in de wei gezeten omdat Eowyn vorig jaar en in 2023 tussen 8uur en 12 's ochtends beviel en ik dacht: Dat doet ze nu vast weer.
Nou mooi niet haha. Vannacht is Asfaloth's fokker om 4uur wezen kijken en toen was Eowyn echt net op 305 dagen dracht bevallen van haar prachtige dochter.
Alles was goed gegaan en Eowyn heeft het helemaal zelf gedaan. Zo ongelooflijk trots op haar <3 .
We zijn echt ongelooflijk blij met dit mooie prachtige bruin bonte merrie veulen. Haar volle broer heb ik in bezit.
Dit mooie meisje verdient gewoon haar eigen foto topic.

Aan een naam word hard gewerkt. De afgelopen 11 jaar hebben we alleen maar hengstveulens gehad. Dus ik was daar alweer een beetje van uitgegaan en had geen merrie veulentje verwacht. Dus het is nog even goed zoeken.

De lig knop heeft ze al gevonden:

Afbeelding

Het rollen werd ook al geoefend:

Afbeelding

De ren knop is ook al uitgetest:

Afbeelding

Afbeelding

En voor wie nog twijfelt aan het geslacht kijk even naar haar blik _O- :

Afbeelding

Foto van Papa Thorin:

Afbeelding

En grote zwart bonte broer Gimli. Bij gebrek aan recente foto (die ik nog even moet maken) een sneeuwfoto van vorig jaar. Ook hij heeft een vlek op zijn schouder. Alleen kleiner en dan links ipv rechts. De witte pony is Asfaloth:

Afbeelding

Konstantine

Re: Welkom lieve stoere meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:28

Oooh wat een droppie, die ren-foto's zijn zo koddig <3
Gefeliciteerd!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:30

Wat een schatje. <3

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 14:21

Super snoezig! Maar vind je dar prikkeldraad niet doodeng? Ik zou daar never nooit een paard inzetten en al helemaal geen veulen….

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 14:26

Ah, daar is ze dan *\o/* .

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 15:10

Wat een prachtige dame is dit geworden

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 15:34

Konstantine: Dank je wel! Leuk he <3 . Echt merrie veulens ben ik niet meer gewend, maar had niet verwacht dat ze vandaag met 7uur oud al ging rennen :D .

Polar: Ja he <3 . Ben 33 en smelt nog weg.

zazaza: Qua prikkel draad. Het is niet mijn wei, maar die van Asfaloth's fokker. We hebben hier nog nooit problemen mee gehad en ik loop al 14 jaar in deze wei rond * klopt het gelijk af *. Toen mijn Shet Asfaloth nog in de kudde stond is Asfaloth de enige geweest die een keer een paar schrammen op zijn neus had. Niks ernstigs en je ziet er niks meer van.
Wat je verder niet ziet is dat we in de wei naast de pony's ook een koe en stier hebben lopen. In de pony wei loopt nog een hengst. Naast de wei van de pony's en koeien zit ook een druk fietspad plus een drukke 60km weg.
Daar wil je geen stier op hebben lopen. Dit houd de stier binnen. Er zijn hierdoor ook nog nooit pony's ontsnapt ook.
Op Thorin na, maar die wist via de poort te ontsnappen toen Asfaloth's fokker de wei uit wilde en meneer er langs wist te glippen. Zou ik zelf evt. voor ander hekwerk kiezen? Ja, maar dan geen draad. Gewoon een goed stevig hekwerk. Gimli bijvoorbeeld weet precies wanneer er geen stroom op het draad van stal staat en ontsnapt dan behoorlijk snel.
Met gewoon draad hadden we Thorin (hengst) ook al meerdere malen van de weg kunnen vangen. Ondanks dat er dan stroom op staat. Daar ben ik zeker van.
Alle veulens leren snel genoeg van hun moeder dat ze ook niet in de buurt van het draad moeten komen.

miereneter: Eindelijk *\o/* . Nu Vienna nog :D .

jeetje77: Dank je wel <3 .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 15:52

Jeeeeeh de kleine meid heeft haar eigen foto topic *\o/* en verdiend. Nogmaals proficiat!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 23:15

Wat een mooi getekend veulen. En wat heeft de moeder een lieve, zachte blik. Gefeliciteerd!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 12:37

Pien: Dat heeft ze zeker verdient :D .

Koper: Dank je wel! Eowyn is echt gek met haar veulen. Met Gimli had ze precies dezelfde blik. Het was ook hart verscheurend om te zien hoe ze haar kleine vorig jaar in beweging probeerde te krijgen toen die overleden geboren werd.

Ze heeft een naam *\o/* .
Al heel lang speelde Daisy (een Hobbit) door mijn hoofd, maar toen ik haar gisteren zag moest ik echt even voelen of het klopte.
Het voelt officieel goed en ze heet nu officieel Daisy *\o/* .
Eowyn is nog erg beschermend, maar veel minder dan gisteren en ik mocht vanmorgen al even contact maken met Eowyn. Positief! 2 jaar terug duurde dat ruim een week. Toen was de band nog niet zoals die nu is.
Alles op zijn tijd <3

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 12:40

Welkom lieve kleine Daisy. Je hebt een mooie lieve naam gekregen.

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 23:39

Lief, gefeliciteerd

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 15:23

Pien: Dank je wel!

beenjesshar: Dank je wel!

Daisy doet het echt onwijs goed! Mocht vanmorgen al iets langer contact maken met Eowyn. Twee hele minuten, maar het is al meer dan gisteren :D . Ze begint echt een beetje bij te trekken nu de ergste bescherming er af is.

En waar Daisy al de wereld wilt ontdekken vind Eowyn dat heel duidelijk nog geen goed plan _O- :

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 15:55

Hahahahahaha die Eowyn achter die kleine aan. Enorm schattig!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 19:22

Haha ja Eowyn heeft haar hoeven vol aan Daisy _O-

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:31

Wat een grappige kleur, 2 in één: van links effen, van rechts bont :j .

Als Daisy ooit ontsnapt wordt het lastig met de signalementen:
- Zij is bruin of bont
- En u was hoe veel pony's kwijt? :+

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 21:14

ponytante: Daar heb ik echt even onwijs hard om moeten lachen _O- . Zie de verwarrende blikken van de agenten al zo voor mij hahaha. Hopen maar dat mevrouw Daisy nooit ontsnapt dan :D .

Ik vergeet gek genoeg elk jaar wel weer hoe veel die kleintjes eigenlijk nog slapen in het begin.
De rust keert ook duidelijk steeds meer terug in de kudde nu de nieuwigheid er wat meer af is.
Eowyn is zelfs weer haar aanhankelijke zelf aan het worden en kwam uit zichzelf om knuffels vragen.
Hoop haar volgende week te kunnen bekappen. Want dat is wel nodig. Wilde dat vorige week woensdag doen, maar toen ontdekte ik de melk en dan ga ik niet bekappen.
En.... ik heb zelfs even contact mogen maken met Daisy. Dat neusje is nog zoooooo klein.
Ze hebben achterin de wei trouwens schaduw, maar ja. Daar geven ze geen gehoor aan haha. Daisy wilt gewoon nog bruiner worden.
Nu twijfel ik wel over de kleur bruin. Want het viel mij vanmiddag op dat ze een aalstreep op haar rug heeft. Is ze dan wel volledig bruin of zit er toch nog een andere kleur in verstopt?

Daisy lag vanmiddag diep te slapen en mocht ze toen zelfs even aaien. Tot ze wakker werd, maar toen werden het kont kriebels _O- . Lijkt op haar mama :D .

Ik wil van dit topic gerust een volg topic maken trouwens als mensen dat leuk vinden. Dan komen hier echt alle updates in van Daisy.
Updates over de hele kudde komen in het andere topic dat ik heb lopen

Afbeelding

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:09

Prachtig veulen, gefeliciteerd!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:30

Knap veulen hoor.

Aalstreep kan ook veulencamouflage zijn. Vader is gewoon zwart-bont? En moeder bruin ? Dus er kan geen dunkleur uit komen.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 22:45

Art_Ificious schreef:
Knap veulen hoor.

Aalstreep kan ook veulencamouflage zijn. Vader is gewoon zwart-bont? En moeder bruin ? Dus er kan geen dunkleur uit komen.

Moeder is valk zover ik weet. Ieder geval geen bruin (denk ik).
Wellicht dat de aalstreep inderdaad veulencamouflage is.

Thorin is inderdaad zwart bont.

En dank je wel Yummy en Art_Ificious! We zijn onwijs blij met haar. Heel benieuwd hoe ze zich ontwikkelt :j .

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:08

Als moeder valk is kan veulen ook valk zijn hoor.

Aalstreep zie je vaker bij valkjes maar is dan eerder via ND1/ND1 of een countershading

Post nog maar veel foto's van de kleine spruit. Ze groeien snel genoeg. Geniet ervan.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 23:14

Art_Ificious schreef:
Als moeder valk is kan veulen ook valk zijn hoor.

Aalstreep zie je vaker bij valkjes maar is dan eerder via ND1/ND1 of een countershading

Post nog maar veel foto's van de kleine spruit. Ze groeien snel genoeg. Geniet ervan.

Bestaat er dan ook valk bont? Ik dacht alleen maar bruin bont, zwart bont, vos bont en palomino bont, maar moet zeggen. Ik ben verder echt nog helemaal niet thuis in alle verschillende kleurtypes.
Weer wat geleerd ieder geval :D .

Dat veel foto's posten komt wel goed :D . Daisy is net als haar moeder. Ze houd van aandacht!
Vaak duurt het wel een week voor ik de veulens in de kudde kan aaien, maar Daisy zoekt het zelf ook al een beetje op.
Grappig om te zien dat ik echt al karakter trekjes van Eowyn in Daisy zie terwijl mijn pony Gimli juist een combinatie van Eowyn en Thorin in karakter is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:21

Ja hoor alle kleuren bestaan ook in bont :)

Papa van mijn tinkerkruising is valk bont.
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:15

Dan stap ik over naar het andere topic. Dan heb ik ze allemaal. Ik vind dit soort paardjes leuk.