American Paint Horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

milaluiks

American Paint Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 15:14

hoii,

Wij zijn opzoek naar een eigen paardje en zijn uitgekomen bij een leuke paint. Alleen mijn vraag is of ze gewoon recreatief goed kunnen gereden worden dus gewoon wat dressuur, buitenritjes en een klein sprongetje maken.

Omdat ze voor de western eigenlijk vooral gebruikt worden vroeg ik me dat af en omdat ze natuurlijk en heel andere bouw hebben.

Iemand hier ervaring mee? xx

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 15:21

Je kan er prima recreatief mee rijden maar zoals je zegt komt hun bouw het beste tot zijn recht in western disciplines. Elk paard kan een sprongetje maken maar een Paint is geen geboren springer natuurlijk. Dressuur kan ook gewoon maar het is geen dressuur gefokt paard dus hij heeft niet de gangen van een KWPN'er bijvoorbeeld.

Voor buitenritten zijn ze wel uitermate geschikt, ze zijn vaak veel koeler in het hoofd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 15:23

Quarters en Paints worden niet voor niets het meest veelzijdigste ras genoemd :) en zolang je niet over +1 mtr wilt springen of Z in de dressuur heb je er een prima paard aan.
Als ze al western aangereden zijn heb je misschien wel wat aanpassingsproblemen qua hulpen :)

mooney

Re: American Paint Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 13:11

Wat maakt dat je uitkomt op de paint?

Indien het om de vlekken gaat kan je eventueel ook kijken naar bijvoorbeeld een Lewitzer, die zijn er niet super veel in Nederland maar dat zijn (meestal) bonte pony's (D/E) die juist gefokt zijn met oog op 'Engelse' recreatie. Dus over het algemeen zijn die iets beter aangepast op springen en dressuur denk ik. Waarschijnlijk moet je wel uitwijken naar Duitsland als je een beetje keuze wilt hebben.

Als je heel specifiek voor de Paint bent gevallen is het handig om goed te letten dat ze panel getest zijn en rekening te houden dat ze mogelijk iets moeten worden omgeschoold en niet gebouwd zijn om (veel/hoog) te springen en voor dressuur soms wat op de voorhand gebouwd zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 14:30

Natuurlijk kan dat. Een paint of quarter heeft aanleg, maar waarvoor en hoeveel verschilt ook wel per bloedlijn. De pleasure gefokte paarden zie je misschien minder hard stoppen als jong paard, in vrijheid.

Maar koop je een reiner en ga je nooit reinen, zal dat paard het echt niet missen. Zo denken paarden natuurlijk niet.
Als ze al reining training hebben gehad, kan je dat wel voelen of merken bij rijden, maar daar hoef je totaal geen hinder van te hebben.
Als je voor recreatie zoekt, zal je misschien niet uitkomen op een paard dat al heel scherp aan d ehulpen staat voor de reining sport.

Ze kunnen prima een sprongetje maken en dressuurmatig correct lopen. Maar ook daar zit ook wel wat verschil in het type paint. Zijgangen worden door heel veel western ruiters ook getraind.

Wat hierboven gezegd wordt; Let op de panel test.

En kijk of er papier bij zit. Lijkt niet belangrijk, maar zonder papier is het geen paint. En er is vaak een reden waarom er dan geen papieren bij zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 15:28

superpony schreef:
En kijk of er papier bij zit. Lijkt niet belangrijk, maar zonder papier is het geen paint. En er is vaak een reden waarom er dan geen papieren bij zitten.

Er is vaak een medische reden dat er geen papier bij zit, dus vandaar dat de 6-paneltest belangrijk is... of is het 7 tegenwoordig ??

Als je nooit APHA-wedstrijden wilt starten is een papier minder belangrijk en kan flink in de prijs schelen, maar als je bij een merrie ooit eens een veulen uit wilt fokken krijg je die alleen mét ouderpapieren geregistreerd.

milaluiks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 16:17

bedankt voor de antwoorden!

We waren niet op zoek naar een paint maar deze kwam voorbij en van karakter is ze perfect. Ze is Engels opgeleerd dus heeft geen western ervaring wat al een voordeel is dan. Ik ben helemaal niet van plan om hoog dressuur of springen te rijden. Gewoon wat recreatief. Ik vind het zelf echt super leuk om buitenritjes te maken en dacht daarmee dat het misschien wel een match is.

Ze is panel 6 negatief getest dus dat is goed dan? Ik ken daar zelf niks van al die panel dingen haha.
Als we haar kopen word ze sowiso nog gekeurd, maar moet ze dan ook best terug getest worden op panel?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:29

milaluiks schreef:
bedankt voor de antwoorden!

We waren niet op zoek naar een paint maar deze kwam voorbij en van karakter is ze perfect. Ze is Engels opgeleerd dus heeft geen western ervaring wat al een voordeel is dan. Ik ben helemaal niet van plan om hoog dressuur of springen te rijden. Gewoon wat recreatief. Ik vind het zelf echt super leuk om buitenritjes te maken en dacht daarmee dat het misschien wel een match is.

Ze is panel 6 negatief getest dus dat is goed dan? Ik ken daar zelf niks van al die panel dingen haha.
Als we haar kopen word ze sowiso nog gekeurd, maar moet ze dan ook best terug getest worden op panel?

Heeft ze papieren? Waar is de panel test gedaan? In principe is getest, getest, dus dat hoeft niet opnieuw. Als je nog op PSSM2 wil testen bijv moet je dat nog apart doen.

Voor een paard maakt het allemaal niet zoveel uit. Er zit gewoon verschil tussen goed opgeleid en slecht opgeleid. De basis hoort aardig gelijk te zijn.

Paints en quarters zijn een groot en divers ras. Daarom vroeg ik ook om papier/afstamming. Er zijn echt meerdere types.

Bij een beetje leuke quarter of paint is het vaak zo dat als ze wat spanning opbouwen, je dat ook goed en snel kan laten afvloeien als de jaar niet teveel op in gaat. Stel, ze schrikken, daarna is het klaar. Maar het is ook deels de "western aanpak"

DubbelFun schreef:
superpony schreef:

Er is vaak een medische reden dat er geen papier bij zit, dus vandaar dat de 6-paneltest belangrijk is... of is het 7 tegenwoordig ??

Als je nooit APHA-wedstrijden wilt starten is een papier minder belangrijk en kan flink in de prijs schelen, maar als je bij een merrie ooit eens een veulen uit wilt fokken krijg je die alleen mét ouderpapieren geregistreerd.

Ja, doorgaans is de reden voor geen papier niet goed..... Er kunnen uitzonderingen zijn en er wordt vaak een mooi verhaal opgehangen.

Maar er zijn ook toch vaak mensen die een paard als quarter/paint of mix aanbieden omdat ze vinden dat er wel wat van in zit qua looks.....Mensen denken dat het verkoopt of willen de prijs iets omhoog werken omdat quarters en paints altijd wat duurder waren dan een gewone pony.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:55

Ook bij een paard zonder papieren zou ik idd de ouders willen weten, want ondanks dat de meesten 'cool in de kop' zijn kun je ook net een heethoofd treffen. Maar zo te lezen is dit hier niet het geval.

De paneltest zou ik graag de uitslag op papier van willen zien; teveel verkopers met 'blauwe ogen'... 8-)
Verder heb ik ook voorkeur bij een buitenlands lab (https://animalgenetics.com/ of UK) want van VHL (Van Haeringen Wageningen) heb ik al wel verkeerde uitslagen langs zien komen (w.o. 2x een HYPP-test).