KI met sperma uit Engeland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

truselientje

KI met sperma uit Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 19:45

Hoi allemaal,

Laten we beginnen met: ik weet bijna niets van KI, laat staan van KI met buitenlands sperma.
Nu zag ik vandaag een hele mooie hengst voobij komen op Facebook en die werd aangeboden via KI voor de EU, vanuit Engeland. Wat komt daar allemaal bij kijken?

Ik zag dat er een gezondheidscertificaat bij moet zitten, dat is iets wat de andere partij regelt denk ik? Zijn er dingen waar ik nog naar moet vragen? Of dekt dat certificaat alles?
Hoe zit het met het Tracessysteem, daar las ik ook iets over.
Zijn er dingen die ik moet regelen of waar ik om moet denken?
Hoeveel krijg ik? Is dat dan een rietje? Of meerdere? Hoeveel is een rietje eigenlijk? Wat als mijn merrie in de eerste cyclus niet hengstig wordt, is er dan genoeg voor een 2e poging?
Krijg je een soort van dekbewijs erbij?

Ik kan ook de andere partij vragen, ik spreek aardig Engels maar zo'n rijtje vragen is in je eigen taal toch makkelijker en dan weet ik in ieder geval een beetje hoe dat soort dingen gaan.

Punz

Re: KI met sperma uit Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 19:52

Als het aangeboden wordt via een hengstenstation, dan staat er als het goed is direct bij of er ook een europa certificaat bij zit.

Verder weet de hengstenhouder hoeveel rietjes er voor deze hengst nodig zijn voor 1 "dekking".

Bekijk even of het sperma tijdens het transport verzekerd is

En: Informeer naar de transport en import kosten. Dat bedrag kon wel eens zo hoog liggen dat je voor een tweede keer gaat nadenken of je inderdaad vanuit Engeland wil importeren.

Edit:
Europa certificiaat zit er bij zie ik. Dan is het bestellen, laten weten naar welk hengstenstation er gestuurd moet worden, uitzoeken wat de transportkosten zijn ( en als die erg hoog zijn: dan meteen maar 2 doses bestellen of niet?), bedenken of je het sperma tijdens transport verzekerd wil hebben, betalen...........en wachten op het arriveren bij het dekstation van jouw keuze ( die je dus wel even van te voren op de hoogte moet brengen)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 19:59

Ook wel belangrijk, heb je het over vers of diepvries? Want diepvries is ook intensiever qua traject (dan zal je de merrie naar de kliniek moeten brengen voor meerdere keren scannen op een dag) en dus qua kosten. Met vers kan je niet achterhouden voor een tweede ronde dus heb je weer meer verzendkosten als je meerdere keren moet insemineren.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:21

Oh, was uitgegaan van diepvries. Vers gaat een hele lastige worden/niet lukken denk ik

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:45

Er gaat dagelijks heel veel vers sperma heel Europa door.
Vanuit Nederland ook naar Engeland en andersom dus ook.

Voor jou is belangrijk om te weten of je aan vers of diepvries moet denken bij de hengst van je keuze.

Bij vers zul je moeten weten voor welk tijdstip je moet bestellen (9.00 uur lokale tijd?) en hoelang het dan onderweg is met de koerier en dan weet je hoelang van te voren je moet bestellen.
En dat moet je dan weer afstemmen met je dierenarts i.v.m. het scannen en voorspellen wanneer het ei eraf komt.

Of kijk of er in Nederland een hengstenhouder/inseminatiestation is waar je de merrie heen kan brengen, die dan dagelijks scant en sperma bestelt en insemineert.

Bij diepvries luistert alles veel nauwer kwa insemineren, maar het voordeel is dat je het sperma ook al van te voren kunt bestellen en je dan niet meer op een koerier hoeft te wachten als het ideale inseminatie moment zich aandient.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 20:55

Ah kijk, daar wordt ik al wat wijzer van. Het gaat om diepvriessperma trouwens.
Waarom luistert dat nauwer bij inseminatie?

Edit: ik lees net dat sperma dan maar een paar uur leeft. Dan verblijft zo'n merrie dus op de kliniek of bij de hengstenhouder neem ik aan. Wordt er per cyclus dan ook maar 1x geinsemineerd?
Laatst bijgewerkt door truselientje op 02-05-25 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:57

Diepvries sperma is na ontdooien minder lang actief dan vers sperma. Je moet dan dichter op de daadwerkelijke eisprong zitten, liever iets erna dan teveel ervoor, want anders vindt er geen bevruchting plaats.

Bij vers kun je dus gerust een paar uur ervoor zitten, dan blijft het sperma wel leven en bevrucht alsnog.

Bij diepvries zou ik op zoek gaan naar een hengstenhouder of inseminatiestation of dierenarts waar je paard naartoe kan en die ervaring hebben met diepvries en met hun doorspreken hoe en wat en het diepvries sperma ook daarnaartoe laten versturen, want het moet uit het transportvat over worden gezet in een stikstofvat, om diepgevroren te blijven.

Oh en of je 1 of meer rietjes per keer moet gebruiken, krijg je meestal wel te horen bij het bestellen van het sperma.

Transportkosten van een dryshipper zijn wel hoger dan van een doosje vers sperma.
En inklaringskosten zul je waarschijnlijk aan de koerier of zelf aan de douane moeten betalen, dat staat nog los van de kosten voor het sperma zelf en het gezondheidscertificaat waarmee het uit Engeland komt.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:59

Bedankt allemaal voor de reacties. Inmiddels ben ik wat verder met dingen uitzoeken.
Aangezien ik ook 0 ervaring heb met zendingen uit het buitenland ben ik ook de bijkomende kosten aan het uitzoeken.
Dat gaat dan om de btw (9% als ik het goed heb?), invoerrechten (0-17%) en inklaringskosten (10-20 euro afhankelijk van de verzender)
Iemand enige ervaring met de invoerrechten voor sperma? 0-17% is nogal een gat.

Ik krijg 6 rietjes per aankoop, dat klinkt als aardig veel?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:42

6 is wel oké. Zitten er nog voorwaarden aan het gebruik van de rietjes? Moeten ze er bijv alle 6 in 1 cyclus in?

Invoerrechten kosten weet ik niet, zal wel hoog tarief zijn inmiddels. Is het echt zo’n speciale hengst moet zoveel extra kosten voor te maken? Voor mij een van de redenen hengsten in VK weg te laten bijv.

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:40

Geen ervaring hier met rietjes bestellen, maar wel heel wat ervaring met verzenden van UK naar EU... :+

Normaal gezien wordt er door de verkoper aangegeven of de taxen/invoerrechten inclusief zijn.

Maar ik heb de laatste maanden (of sinds Brexit eigenlijk) nog niemand gehoord die zijn pakketje op tijd heeft aangekregen, en dat zat dan vaak dagenlang vast bij customs. Zoals ik al zei; geen idee hoe het met rietjes gaat, maar ik zou zeker zien dat er een verzekering/garantie bij zit

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:33

Even informeren bij de nvwa over import van sperma. Daar zijn wat regels voor veranderd namelijk en Engeland is geen EU land

Het mooist zou zijn (en mijn keuze is dat altijd als ik dek met paarden uit de USA) dat je een hengst kiest waar een breeding station hier ook agent van is en je dus niks hoeft te regelen. Hengst kiezen, merrie brengen en laten insemineren.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:35

Oehlala schreef:
6 is wel oké. Zitten er nog voorwaarden aan het gebruik van de rietjes? Moeten ze er bijv alle 6 in 1 cyclus in?

Invoerrechten kosten weet ik niet, zal wel hoog tarief zijn inmiddels. Is het echt zo’n speciale hengst moet zoveel extra kosten voor te maken? Voor mij een van de redenen hengsten in VK weg te laten bijv.

Geen idee of ze allemaal voor 1 cyclus zijn. Goede opmerking, ga ik navragen bij de verkoper.
Net als incl/excl tax/invoerkosten en levertijd voor de EU.

Normaal wordt er bij de Welsh A geen KI gedaan en wordt alles natuurlijk gedekt. Maar sinds de Brexit is het veel kostbaarder om een hengst hierheen te halen. Normaal gezien zou ik geen KI overwegen maar deze spreekt me zo aan, dat ik in ieder geval wil uitzoeken wat het kost en hoe het zit. Soms moet je ook eenmalig eens iets geks doen :D

Bedankt voor alle input, ik heb al een hele lijst met tips en waar aan te denken. Zonder jullie had ik dat niet gehad.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:28

Wellicht ook slim om met je Dierenarts te contacten, of die wel kunnen scannen en insemineren bij een Welsh A?

Er zal iemand moeten kunnen scannen met kleine handen/dunne armen.
Anders is het zonde dat je straks sperma besteld hebt en dat je het er niet (op het juiste) moment in krijgt?

Lijkt me nog wel een uitdaging nl, zo'n kleine pony goed scannen/insemineren.