Ik ben benieuwd en nieuwsgierig of daar een verschil in zit, dus een eenvoudige poll of mensen een hengstveulen of merrieveulen kregen nadat hun merrie geïnsemineerd was met diepvries sperma.
Helaas biedt de poll geen optie om meerdere keren te stemmen. Dus als je vaker met diepvries gewerkt hebt, dan maar gewoon als reactie opgeven
Ik volg graag even mee. Theoretisch zou de kans op een hengst denk ik groter moeten zijn. Ik ga dit jaar voor het eerst met diepvries insemineren en hoop voor mezelf heel hard op een merrietje, maar ik ben bang dat de kans op een hengstje dus echt groter is.
fokfanaat
Geplaatst: 01-05-25 08:26
Muronia schreef:
Ik ga dit jaar voor het eerst met diepvries insemineren en hoop voor mezelf heel hard op een merrietje, maar ik ben bang dat de kans op een hengstje dus echt groter is.
dat is de theorie, maar blijkt dus niet zo te zijn.
petraaken
Geplaatst: 08-05-25 08:06
Tja mijn laatste merrieveulen deed alles buiten het boekje om. Inseminatie na diepvries had een hengst moeten zijn. Ook al omdat moeders zoals bij al haar vorige hengstveulens 3 weken over tijd ging. Surprise merrieveulen dus. Wel eentje met een hoekje af bleek later.
ergens is het wel logisch dat er bij diepvries meer hengstenveulens zijn. Mannelijke zaadcellen zijn sneller dan vrouwelijke. Bij diepvries wordt er geïnsemineerd zo kort mogelijk bij de ovulatie van de eicel. Dus ergens logisch dus dat de mannelijke zaadcellen dan sneller zijn bij de eicel dan de vrouwelijke.