Hoe achter te komen welk ras er in je paard zit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Hoe achter te komen welk ras er in je paard zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 20:59

Ik heb via een handelaar een paard gekocht die hij uit Hongarije heeft gehaald. Stamboom staat in het paspoort. Ik heb gegoogled op de vader en op de fokker maar ik kan er weinig over vinden.
Lijkt me leuk te zien hoe vader of moedee eruit zag en wat voor een ras er in de lijn zit.
Is hier op 1 of andere manier achter te komen? De handelaar gaf aan dat hij me niet verder kon helpen/hier niet achter te komen was. In het paspoort staat verder geen ras vermeld.

Yummy

Re: Hoe achter te komen welk ras er in je paard zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:34

Volgens mij zijn er wel dna testen hiervoor, hoe betrouwbaar etc. weet ik niet.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:37

Heel eerlijk... niet...
Die dna tests geven niet aan welk ras het is maar wordt vergeleken met eerder ingevoerde paarden.
Dat is dus niet een hele accurate wijze .
Laatst bijgewerkt door C_arola op 27-04-25 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast op verzoek

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:53

Avelienvd schreef:
Heel eerlijk... niet...
Die dna tests geven niet aan welk ras het is maar wordt vergeleken met eerder ingevoerde honden.
Dat wordt volgens mij dan een hele interessante uitkomst :))

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:57

Yummy schreef:
Volgens mij zijn er wel dna testen hiervoor, hoe betrouwbaar etc. weet ik niet.

De DNA test voor rasbepaling voor paarden is al enkele jaren uit de handel omdat hij niet betrouwbaar was.
Voor honden heb je het inderdaad wel, maar voor paarden dus niet.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:59

noviceh schreef:
Avelienvd schreef:
Heel eerlijk... niet...
Die dna tests geven niet aan welk ras het is maar wordt vergeleken met eerder ingevoerde honden.
Dat wordt volgens mij dan een hele interessante uitkomst :))

Haha dom. Bedoelde natuurlijk paarden haha

juuljb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:17

Als je een foto plaatst van je paard zouden mensen kunnen delen wat zij denken wat erin zit. Dan weet je het alsnog niet zeker maar wellicht geeft het je toch extra inzichten +:)+

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 17:54

Je zou een studie kunnen maken van het uitzoeken welke rassen met de stokmaat en kenmerken van jou paard in Hongarije voorkomen.
Misschien is er achter te komen uit welke regio je paard komt, en wie weet hebben sommige stoeterijen (of melkerijen of i don’t know, hengstenhouders of stamboeken) een website?
En misschien worden er uit die regio op internet ook andere paarden aangeboden en zie je dan gelijkenis waardoor je misschien een idee krijgt van de mogelijke hengst/afstamming?(Misschien vind je een Hongaarse marktplaats?) en zo kan je dan misschien dichter bij het antwoord komen over de vermoedelijke achtergrond van je paard.
Al kan het ook wel zo zijn gegaan dat het een veulen was van het werkpaardje van een oude boer met een hengst uit de buurt waarbij beide paarden kruisingen van kruizingen waren, maar dan nog heb je wel bepaalde rassen/types die er te verwachten zijn, en andere rassen/types die een veel kleinere kans maken.
Kan de handelaar geen hint geven over waar hij ongeveer zijn handel vandaan haalt zodat je een startpunt hebt?

En foto mag van mij ook wel, ik vind het altijd leuk om raskenmerken te zoeken (vroeger was er ook een leuk draadje hier ‘welk ras is mijn pony’, die zie ik al heel lang niet meer langskomen helaas.

Ik hoop dat je er een leuk paard aan hebt in elk geval!