Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Caederwen Saracen (geboren 2009) is onze Welsh Cob dekhengst (v. Gwynfaes Culhwch x Kestos Ceridwen, bekijk zijn stamboom hier).
Het is een imposante hengst met veel front en uitstekende beweging. Opvallend is zijn goede karakter. Met een stokmaat van 1.50 meter voegt hij formaat en beweging toe aan zijn nageslacht. Hij heeft een Britse WPCS-deklicentie en is een NWPCS stamboekhengst.
Caederwen Saracen behaalde tijdens het showen aan de hand 2 keer een tweede plaats op de Lampeter Stallion Show (2012 en 2013), en werd derde op de Royal Welsh Agricultural Show (2012) in de groep van driejarige en oudere hengsten. Tijdens de NWPCS Welsh Centrale Hengstenkeuring 2019 werd Caederwen Saracen ook stamboekhengst voor het NWPCS (hij was dit al eerder voor de Britse Welsh Pony & Cob Society, het WPCS) en daarnaast kampioen bij de Sectie D. In 2020 prolongeerde deze publiekslieveling zijn kampioenstitel en werd hij geprimeerd. In 2022 won hij op diverse shows de kampioenschappen.
Bekijk een filmpje van zijn optreden op de NWPCS Welsh Centrale Hengsten Keuring 2019 op Youtube. Ook zijn optreden in 2020 is daar te vinden. U kunt ook meer over hem vinden op onze Facebook-pagina en op Instagram.
Caederwen Saracen stamt uit een excellente Welsh Cob lijn, bekijk hier zijn stamboom. Zijn vader, de hengst Gwynfaes Culhwch, heeft elke belangrijke show in het Verenigd Koninkrijk gewonnen, waaronder de George Prince of Wales Cup als Champion Welsh Cob op de Royal Welsh in 2002. Zijn moeder, Kestos Ceridwen (vader Derwen Royal Express), won als jaarling ook veel kampioenschappen, waaronder het young stock kampioenschap bij de Glanusk stallion show in 1992.
De volle zus van Caederwen Saracen, Caederwen Sienna, pakte in 2009 de eerste plaats bij de Royal Welsh Show in de categorie Filly - 2 y.o., en in datzelfde jaar ook 1e werd in Glanusk en 2e werd bij de Lampeter Show. In 2010 werd Caederwen Sienna 1e bij de Lampeter Show. In zowel 2013 als 2014 werd ze 3e op de Royal Welsh Show.
Lante schreef:Afstamming: https://www.allbreedpedigree.com/lynbrie+bethany
Ik wil haar graag laten insimineren. Geen natuurlijke dekking. Ook geen diepvries. Een hengst die gewoon in NL gestationeerd is, dat is wel het meest praktisch.
Een volbloed wordt het inderdaad niet.
Ik wil een op opvolger voor mezelf fokken, tegen de tijd dat het veulen 4 is, ben ik namelijk 52.
Je snapt dat het bij voorkeur braaf is, echter zonder flegmatiek te zijn.
Eigenlijk wil ik wel een kloon van de merrie.
Dus een Welsh cob gebruiken is eigenlijk wel de beste optie. Maar geen idee welke hengsten er zijn, welke met KI dekken etc.
lideli schreef:Turfhorst heeft een aantal mooie Cob hengsten die volgens mij ook via KI beschikbaar zijn:
https://www.turfhorst.nl/welsh-hengsten/
Mijn Welsh Cob D merrie krijgt een dezer dagen een veulen van Shamrocklake Oliver Twist. Maar die dekt inderdaad alleen natuurlijk
YWC schreef:Ik vind de afstamming op zich wel interessant (enkel jammer dat er Thorneyside The Terminator in zit).
Ayasha schreef:YWC schreef:Thorneyside The Terminator is een bruine hengst, maar zijn beide ouders - volgens zijn papier - zijn vos.
Vos x vos geeft 100% vos.
Dus de ouders op zijn papier kunnen nooit zijn echte ouders zijn, maar dit werd/wordt blijkbaar toegedekt door de WPCS.
Of de kleur is gewoon fout ingevuld.