Hulp veulen te laten drinken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliej

Hulp veulen te laten drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 15:06

Hallo allemaal,
Wij zitten met een probleem. Het is niet mijn eigen veulen dus ik heb niet de mogelijkheid van alles voor ze te beslissen, maar we hebben wel wat hulp nodig. Het gaat om mijn beste vriendin, haar merrie was drachtig van mijn hengst (die ik ook van haar gekocht heb). Rasechte fallabella's en ook een goed doordachte combo.

Gisteravond is het kleine manneke geboren. Maar hij kan niet drinken. Ondertussen komt zometeen voor de derde keer de dierenarts langs. Hij heeft sondevoeding gehad met biest, maar nu voor de tweede keer lukt het niet. Dierenarts is onderweg om nog een keer te komen voor opnieuw sondevoeding. Zij gaven aan dat dit om de 3 uur doen de enige optie is tot dat hij zelf gaat drinken.

We proberen het veulen te begeleiden naar de tepel. We hebben een bakje geprobeerd, een fles. Maar niks pakt hij. Hik zoekt wel de hele tijd en maakt ook zuigende en smak geluiden, maar toch om een of andere reden komt hij zelf niet aan de uier. Ook met melk op de vinger of iets begint hij niet te sabbelen of kunnen we hem niet lokken naar de uier.
Het beestje is verder wel fit, wel 2 weken te vroeg, maar dat zou verder geen probleem moeten zijn. Merrie is heel braaf, laat zich ook melken en alles, daar zijn we heel blij mee.
Bevalling is ook verder volgens boekje verlopen, merrie ook helemaal goed eraf gekomen.

We hebben contact gehad met een merrieveulen 24 uurszorg hier in Friesland, maar doordat er eerder een klein conflict is onstaan, wat overgerins niks met een veulen te maken heeft gehad, willen die ons niet helpen.

Mijn vraag is eigenlijk zijn er tips. Is er meer wat we kunnen doen dan alleen de sondevoeding. Als het moet gaan we daarvoor natuurlijk, maar alle dingen die we zouden kunnen doen om te zorgen dat hij zelf gaat drinken zijn mooi meegenomen!

Jolliej

Re: Hulp veulen te laten drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 15:10

Afbeelding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:26

Ik neem aan dat de veearts het onderzocht heeft, maar het is geen dummy-veulen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:26

Is het niet toevallig een dummyveulen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:28

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:29

Zo te lezen zuigt en zoekt ie wel. Dat doen dummys toch niet?

Hier helpt het gek genoeg om ze even te laten. Dan gingen ze er bijna direct zelf aan. Maar ga er van uit dat dat al geprobeerd is. Soms helpt het om er een beetje melk uit te halen en melk aan de tepels te smeren

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:34

Kabayo schreef:

Hij zuigt nergens op, niet op vingers en ook niet op een speen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:36

Brainless schreef:
Kabayo schreef:

Hij zuigt nergens op, niet op vingers en ook niet op een speen.

Ik las te snel :+ Klinkt dan inderdaad wel als een dummy. Heeft je dierenarts het daar niet over gehad?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:39

Als het een dummy zou zijn (maar ik hoop dat die veearts dat wel herkend had, aan de andere kant; hier in de buurt een veearts die een veulen met gewrichtsontsteking wilde "genezen" met orale AB, dus ik kijk nergens meer van op) dan zul je hem moeten laten "rebirthen"?

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 16:26

De dierenarts vond hem te aanwezig voor dummy inderdaad, want daar hadden we zelf ook aan gedacht. Maar dan schijnen ze vaak ook geen energie te hebben te willen zoeken of iets dergelijks. Dat doet hij wel, hij zoekt en smakt dus wel. Maar met de sonde valt het osn op dat het lijkt alsof hij niet slikt.

Hij wil inderdaad geen speen aannemen, pakt de speen van de merrie niet aan en uit een bakje ook niet. Hem gewoon laten is niet echt een optie meer, hebben we inderdaad tussendoor ook gedaan. Maar ondertussen zijn we bijna 20 uur verder.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:54

Heeft de dierenarts in zijn mond gekeken of de tong, tongriem en verhemelte er al dan niet goed ontwikkeld uitzien?
Want als het geen dummy is zou je met dit gedrag (wel willen drinken maar niet aanpakken) toch denken richting misschien een lichamelijke afwijking.
Ik duim voor jullie dat er verbetering komt!

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 17:05

Daar gaan we nu inderdaad naar vragen, want als het iets lichamelijks is zal er waarschijnlijk weinig kans zijn voor dit mannetje...

DreamponyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:03

Ik heb wel eens vaker veulens en kalfjes langs zien komen die ook vrij alert leken, maar toch niet 'wilden/ konden' drinken. Mij lijkt een 'foalsqueeze/ Madigan squeeze' die de druk van de geboorte nabootst dan toch het proberen waard.
En zoals ook benoemd werd, kan het altijd handig zijn om de mond te checken op afwijkingen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:26

heb je toevallig suikerklontjes, dan die eens geven. Hebben wij ook eens bij een kalfje gedaan, daarna kreeg hij wel een zuigreflex

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:30

Kinke schreef:
heb je toevallig suikerklontjes, dan die eens geven. Hebben wij ook eens bij een kalfje gedaan, daarna kreeg hij wel een zuigreflex

Ik kreeg destijds van een veearts het advies om druivensuiker door de melk te doen. Veulen knapte hard op.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:39

Het advies van mijn dierenarts (25 jaar geleden) was stroop of honing op de spenen smeren. En inderdaad het hielp! Na bijna 24 uur niet te hebben gedronken (wel een beetje biest uitgemolken natuurlijk) had hij het eindelijk door.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:43

Benzz schreef:
Ik kreeg destijds van een veearts het advies om druivensuiker door de melk te doen. Veulen knapte hard op.

dat gaat nogal lastig als het veulen niet wil drinken

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:44

Dummy veulens heb je ook in gradaties, dus ik zou het niet helemaal uitsluiten en de Madigan squeeze overwegen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:45

Geen zuigreflex, lichaamstemperatuur is normaal?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:46

Kinke schreef:
Benzz schreef:

dat gaat nogal lastig als het veulen niet wil drinken

Ik dacht te lezen dat er wel wat met de fles binnen was gekomen, maar het klopt......verkeerd gelezen.

germieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:58

Dat squeezen/rebirth van een dummy veulen kan op zich niet zo veel kwaad om te proberen. Je moet wel iemand hebben die weet hoe het moet. Ik zou daar toch nog eens naar kijken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 20:48

Op naar de kliniek voor een Madigan squeeze en verder onderzoek.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 10:49

Gisteravond hebben we de dierenarts er nogmaals bij gehad voor sonde. De vierde keer was om 5 uur en de laatste om 8 uur. We hebben aangeven dat we doe squeeze graag wilden doen, want baat het niet, schaad het niet. Ze bleef volhouden dat het hier niet om een dummy veulen ging, maar uiteindelijk op aandringen toch geprobeerd.
Kliniek hebben we gebeld, eigenaar wilde er eigenlijk niet heen want het voelde voor haar niet goed om te slepen met merrie en veulen. De merrie begon ook al vervelend te doen maar mensen en naar het veulen, ze was het helemaal zat. De kliniek gaf aan dat het enige wat ze anders doen is hem aan het infuus hangen, maar dat dit niet een garantie zou geven dat hij het zelf zou gaan oppakken.
Vannacht hebben we gewaakt, van een afstandje. Zoveel mogelijk ze toch met rust gelaten omdat we niet wilden dat de merrie het veulen af zou stoten.
En nu is hij met een beetje honing aan de tepels eindelijk zelf begonnen met drinken. Rond vannacht denk een uur of 2 was het lukte het hem de eerste keer. Het gaat nog niet van het luie dakje, hij is erg klungelig. Maar hij drinkt. Nu net ook hem zien en horen drinken.
Hij is fit, doet al kleine huppels door de stal en oogt goed. Dus we zijn voorzichtig positief. :)

Maar we zijn er bewust van dat we nog niet out of the woods zijn. Sowieso nog bloed voor antistoffen testen etc. Maar voor nu! Hij drinkt!!!

Heel erg bedankt voor de tips en het meedenken! <3

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:51

Wat een superfijn nieuws!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:52

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar een foto van moeder en zoon nu het beter gaat. :D