Springhengst met brave en fijne nakomelingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shirleyp

Springhengst met brave en fijne nakomelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 14:11

In het najaar mag ik van mezelf op zoek naar een veulen of jaarling als opvolger van mijn huidige paard. Omdat ik ook wat ouder word en het leven nog hartstikke leuk vind, wil ik graag iets met een goed karakter. Ik heb nu een Van Gogh x Narcos II, erg fijn en veelzijdig dier, maar met veel energie en zeker niet nuchter in de kop.

Mijn vraag aan jullie: welke springhengsten waar momenteel veel mee gefokt wordt geven een fijn karakter door? Hoeft geen trage te zijn, maar rijdbaar en een beetje mentaal stabiel is braaf genoeg voor mij.

Ik ben niet per se op zoek naar een Gelderse, al zou het prima zijn als daar wat van in de bloedlijn van het veulen zit. En ik weet natuurlijk dat de moeder en andere factoren een rol spelen hoor, maar met een lijstje met hengstennamen wordt mijn zoektocht al iets makkelijker. Alvast bedankt voor het meedenken!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 15:23

We kunnen je 10 brave namen geven en je kan dan alsnog een rot knol kopen met die naam.
Ik zeg a en een ander zegt b, je hebt echt hele wisselende verhalen en je kan er eigenlijk niks mee.
Ik zou meegeven kijk meer naar de merrie en vooral diens nakomelingen.

Ik kan bijvoorbeeld zeggen dat ik uit 1 merrie hele nuchtere paarden fok met wisselende hengsten..

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 15:25

Dat zegt helemaal niets. Ze hebben ook een moeder en die zal zeker haar stempel drukken.

shirleyp

Re: Springhengst met brave en fijne nakomelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 16:39

Bedankt voor de reacties!

En ik ben niet gek jongens :') Zoals ik in mijn post heb beschreven weet ik dat het moederdier van grote invloed is en er ook andere factoren meespelen. Ik ga heus niet blind varen op een lijstje hengstennamen. Toch hoor ik vaak dat er gekozen wordt voor bepaalde hengsten met het oog op het karakter, ik ben op zoek naar die ervaringen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 16:44

shirleyp schreef:
Bedankt voor de reacties!

En ik ben niet gek jongens :') Zoals ik in mijn post heb beschreven weet ik dat het moederdier van grote invloed is en er ook andere factoren meespelen. Ik ga heus niet blind varen op een lijstje hengstennamen. Toch hoor ik vaak dat er gekozen wordt voor bepaalde hengsten met het oog op het karakter, ik ben op zoek naar die ervaringen.

Waarom men daar zo aan hangt blijft me onduidelijk want de moeder bepaalt het meeste kwa karakter. Hoeveel stress zij heeft gedurende de dracht laat al een enorme stempel achter op hoe het veulen biologisch ontwikkeld (stress bestendigheid bv) en hoe ze het veulen op voedt drukt dan nóg eens een stempel. Vraag me af hoeveel inbreng de hengst werkelijk heeft procentueel.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 16:45

Wel wat afgezaagd, maar Tangelo van de Zuuthoeve geeft ze over het algemeen fijn en braaf. Checkter geeft ze ook erg fijn te rijden.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 16:49

hoogendroog schreef:
Wel wat afgezaagd, maar Tangelo van de Zuuthoeve geeft ze over het algemeen fijn en braaf. Checkter geeft ze ook erg fijn te rijden.

Bedankt voor je reactie! Tangelo heb ik vaker gehoord, fijn om dat hier ook terug te krijgen. Checkter ben ik niet bekend mee, ga ik onderzoeken.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 16:54

Tangelo is een Narcos en dat heeft TS nu ook.

Hannoveraans bloed is meestal wat koeler dan de Franse bloedlijnen, maar uiteindelijk ga ik wel mee met de anderen, tis maar net welke kant het kwartje opvalt. Opvoeding en met takt en beleid inrijden doet ook veel met de mentale nuchterheid van een paard.

Wat voor bloed heb je zelf in gedachte?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 17:00

Ik dacht vanmiddag toen ik dit topic voor het eerst zag ook direct aan Tangelo.
Van Jardonnay VDL komen ook wel hele fijne paarden, maar die heeft volgens mij niet heel veel gedekt dus dat wordt een hele zoektocht.

Verder schieten me vooral namen te binnen van hengsten waar ik dan geen nakomeling van zou zoeken :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 17:01

Ik zou voornamelijk kijken naar de moederlijn, komen daar sportpaarden uit en vooral 1.10 en 1.20 paarden, dan zit het vaak wel goed met karakter.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 17:02

Gomir: die lijst is ook langer, denk ik zo.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 17:05

Oehlala schreef:
Tangelo is een Narcos en dat heeft TS nu ook.

Klopt! Maar ik denk dat het ‘randje’ van de mijne van de vaderskant komt. Ik zie bepaalde kenmerken vooral daar en in nakomelingen terug.

Ik heb zelf geen specifiek bloed in gedachte, vandaar ook de open vraag. Heb vanuit andere hoeken Karandasj, Up to date van ‘t Eigenlo en Cornet Obolensky nog meegekregen als positieve karakterverervers. Maar nogmaals, dat is geen lijstje waar ik blind op ga varen, er zullen ongetwijfeld andere ervaringen zijn.

Mochten jullie namen weten van hengsten die fijn fokken voor de sport, maar minder rijdbaarheid leveren voor de amateur dan hoor ik dat ook graag.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 17:07

Cornet.... ik weet niet wie je dat vertelt heeft, maar ik vermoed dat ie een roze bril op had. Kwaliteit hebben ze zat, maar de rijdbaarheid is wat verder te zoeken. Diarado is graag gezien bij de hunter/equitation. Zijn brave paarden (over het algemeen). Verdi is ook redelijk makkelijk.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 21-04-25 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 17:09

Benzz schreef:
Ik zou voornamelijk kijken naar de moederlijn, komen daar sportpaarden uit en vooral 1.10 en 1.20 paarden, dan zit het vaak wel goed met karakter.

Dat is een goede en concrete tip, dank je!

gomir schreef:
Verder schieten me vooral namen te binnen van hengsten waar ik dan geen nakomeling van zou zoeken :+

Die hoor ik ook graag O:)

@hoogendroog, wat vind jij dan van de andere twee genoemde opties?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 17:12

Karandasj is alleen nog diepvries, maar dat terzijde. Mijn schoonvader had een Fedor (vader van Karandasj), en die was niet heul simpel. Maar ik ken geen nakomelingen van K, dus ik heb ik er geen mening over. Up to date, zelfde laken een pak.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 17:14

Schiet me er nog een te binnen: Gaspahr van Berlin uit een ... Tangelo moeder.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 17:32

Wij hebben er 1 van Jardonnay VDL; geen dooie maar heel koel in het hoofd. Braaf dier met genoeg pit en maakt een leuke sprong. Heel lief dier en fijn rijdbaar.
Maar zoals anderen hier al schreven, het meeste hangt af van de moeder.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 17:37

Ben mijn persoonlijke favoriet helemaal vergeten te noemen: Gaillard de la Pomme! Twee keer mee gefokt. Zijn heerlijke paarden geworden. Zeer fijn te rijden voor een amateur, maar ook meer dan genoeg onder de motorkap voor het hogere werk.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:30

cornet en clintonbloed zijn juist meestal helemaal geen makkelijke paarden. Diarado hoor je wat wisselende verhalen over.

Ik rijd zelf rond op 2 Blue Diamonds, niet dood, maar wel braaf en je kunt ze overal langs rijden en ik ben echt een absolute amateur.
Verder denk ik aan Quidam/Nabab/Darco/Diamant bloed. Cicero Z geeft ook veel amateurpaarden.

Voor wat betreft paarden uit lijntjes die veel 110-120m springen, Van Gogh komt uit zo´n lijntje. Het zegt in mijn optiek niet zoveel. Lopen ze zo laag omdat ze makkelijk te rijden zijn voor amateurs, of juist het tegenovergestelde. De meeste Eldorado´s en Jazzen lopen ook op amateurniveau.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:52

Van Gogh komt dan ook eigenlijk uit een dressuurlijntje. En niet zo maar een: Miesje/Endy/Wendy van Huub van Helvoirt.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:52

Ik heb een ontzettend brave, maar zeker geen dooie, en ok, ook zeker gefokt uit een merrie met een topkarakter, van Ibolensky. Nergens bang voor, veel looplust, maar altijd koel in haar kop, doet werkelijk nooit wat raars. Inrijden was ook echt een makkie, opstappen en gaan, en zo is het gebleven, ze wordt nu bijna 5.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 21:07

Bedankt voor jullie reacties. Fijn om ervaringen van jullie te lezen en zo een breder beeld te vormen. Ik heb al aardig wat aantekeningen gemaakt!

De veelzijdigheid die Van Gogh heeft meegegeven is ook zeker een plus! Maar mijn voorkeur gaat hierna vooral naar iets meer mentale stabiliteit :')

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 21:31

Tijdje geleden het gebit van Ibolensky gedaan. Wat een brave hengst! Wat betreft Gelderse springpaarden, die zijn er niet echt meer maar Casaron geeft nuchtere paarden die ook aardig springen.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 23:34

Ik had op mijn pittige spring gefokte merrie een oude lijn erop gezet. Graf grannus, bracht een nu hele fijne 5 jarige terug. Speels, braaf en durf er een kind van 10 op naar buiten te sturen. Precies zoals grannus omschreven staat, maakt zich niet druk tot het in de ring komt.

Omdat merrie niet altijd even makkelijk is onder zadel maar wel in de omgang moest ik weer wat anders verzinnen, gekozen voor een Gelderse Edmund. Nu een jaarling merrie ervan staan en net zoals haar half broertje een fijn en makkelijk dier al, toekomst onder zadel moet nog uitwijzen uiteraard maar karakter zegt al genoeg.

Derde keer ook voor gelderse gekozen maar voor een andere lijn. Die moet nog geboren worden.

Hierna laten we haar leeg en fokken we volgend jaar met een dressuurlijn erop kijken hoe dat uit pakt.
Ik fok geen toppers maar wil wel fijne gebruikers paarden terug. Tot nu toe lijkt dit aardig te lukken.
Kijk vooral naar de hengst hoe braaf deze zijn.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:09

hoogendroog schreef:
Van Gogh komt dan ook eigenlijk uit een dressuurlijntje. En niet zo maar een: Miesje/Endy/Wendy van Huub van Helvoirt.

Niet helemaal mee eens, in eerste oogopslag bij Van Gogh is het voornamelijk een springlijntje met nogal wat volbloed hier en daar erachter. Als je verder gaat graven is er een aftakking van, van Helvoirt. Vera is een Amor x Volbloed, Amor die zowel spring als dressuurpaarden gaf, en Miesje komt ook uit een Volbloed uit een oude lijn, en beiden zijn niet specifiek aangepaard met dressuurhengsten.
Huub heeft een hele hoop paarden gefokt die van oudsher uit werklijnen komen met een hoop volbloed, er zijn niet voor niets een hoop Jazzen die ook goed kunnen springen. De Morka stam van hem is ook zo’n veelzijdige lijn. Fokkers uit die tijd hebben natuurlijk ook meer de veredeling nog doorgemaakt, waar wij al konden doorselecteren op spring of dressuur. Daarnaast denk ik dat een hoop hengsten tot de jaren 90 zo ook meer dubbeldoel werden ingezet, dan vandaag de dag.

Anyways, ik denk dat je bij springpaarden toch vrij snel nuchtere exemplaren vindt, en als je ze met opleiden de tijd en rust geeft, is er ook vertrouwen van beide kanten.
Misschien kan Kannanbloed ook nog wel wat zijn.