Hengstenkeuze voor 2 merries (Verdi & Whitesnake)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Hengstenkeuze voor 2 merries (Verdi & Whitesnake)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 17:32

Ik ben er zelf al een tijdje uit.. :D en was altijd wat bekender in de dressuurtak maaaar;
Opzoek naar een date <<) voor onderstaande merries.

Om te beginnen de ''Schimmel'' - Quattro B X Whitesnake
Springt met gemak L-M parcours. Makkelijke merrie in de omgang. hoogstens wat merrie eigenwijs ;)
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 07/f-ilona
en een foto als 3 jarige
Momenteel dragend van Drummer.
Afbeelding

De ''Verdi'' - Verdi TN X French Buffet XX
Springt ook met gemak L-M parcoursen. Echter geen makkelijke merrie qua karakter. Vrij heet/pittig.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /cyazinthe
Foto's met een veulen aan de voet van, uit mn hoofd , Chester Z.

Afbeelding

Afbeelding

Eigenaar zoekt een hengst die eerder vergrotend fokt ipv verkleinend. Hoeft niet perse springgefokt. harde eis; moet zeker brave karakters mee fokken.
Maar hij wil vooral eens weg van wat hij al geprobeerd heeft. Tijd voor eens wat anders.

de schimmel heeft meerdere veulens gehad, ik moet even navragen van welke hengsten.

benieuwd naar jullie imput :D

Elisa2

Re: Hengstenkeuze voor 2 merries (Verdi & Whitesnake)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:28

Zoekt hij voor allebei de dieren wat anders?

En waar denkt hij dan aan? en hoe bewegen de dames?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:48

Wat is het gebruiksdoel? Is het voor de verkoop?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 18:47

Mag dezelfde hengst zijn, mag verschillend. Ze worden zelf gebruikt om te springen. Af en toe een crossje/crosstraining.
Dus zowel springen als “allround” is welkom.

Brave karakters en vergrotend fokken zijn wel wensen.
In de basis voor zichzelf, maar moeten ook interessant zijn voor de verkoop.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 22:37

De schimmel heeft 1 veulen gehad van Hermantico.
Afbeelding
Dat veulen is heel goed gelukt. En inmiddels kei schimmel :Y)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 22:56

Het veulen uit de Verdi is ook een Hermantico en dat is misschien een kleintje omdat het de eerste is maar Hermantico vergroot echt ontzettend normaal gesproken.

HStrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 07:48

janderegelaa schreef:
Het veulen uit de Verdi is ook een Hermantico en dat is misschien een kleintje omdat het de eerste is maar Hermantico vergroot echt ontzettend normaal gesproken.

Volgens horsetelex is de Chester het eerste veulen en geregistreerd bij Zangersheide. Hermantico strooit met de maat. Ik heb zelf een Hermantico van 1.70 uit een moeder van 1.68.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:30

HStrik schreef:
janderegelaa schreef:

Volgens horsetelex is de Chester het eerste veulen en geregistreerd bij Zangersheide. Hermantico strooit met de maat. Ik heb zelf een Hermantico van 1.70 uit een moeder van 1.68.

Ik zie het ja.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 08:31

Over beide hermantico veulens ook tevreden maar hij wil eens iets totaal anders proberen. Mag dus dressuur,springen, stippels, vlekken bijv.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:35

Voor verkoop zou ik toch bij de springpaarden blijven. Zowel voor je gebruiksdoel als uit commercieel oogpunt.

Al zijn er natuurlijk ook wel spring gefokte paarden met grappige kleurtjes..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:12

Voor vlekken wellicht Ceasar ter Linden? En ze hebben meer bonte hengsten daar zie ik maar daar weet ik verder weinig van. https://www.hoeveterlinden.be/nl/paarden/t/hengsten

Op de Whitesnake zou ik wel een mooie allround hengst durven zetten, die komt uit een lijntje met zowel springaanleg als beweging. Wel letten op de maat (moederlijn is klein)

Ik vindt de hengst Checkter aansprekend qua aanleg, beweging en bloed maar ik zit niet genoeg in de springpaardenfokkerij om er verder iets over te zeggen.

De Verdi vindt ik wat lastiger, gezien de bloedvoering snap ik wel dat het geen gemakkelijke is. Zou er sowieso geen dressuurhengst opzetten met het EV er achter gaat nooit het gewenste model en beweging geven. Wellicht Tangelo van de Zuuthoeve, die geeft volgens mij maat en brave karakters.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 12:14

kevinsky schreef:
Voor verkoop zou ik toch bij de springpaarden blijven. Zowel voor je gebruiksdoel als uit commercieel oogpunt.

Al zijn er natuurlijk ook wel spring gefokte paarden met grappige kleurtjes..

Kleurtje is absoluut geen eis.
T is meer om aan te geven dat we voor “alles” wat goed past open staan :)
Eigenaar wil eens zien waar anderen met een open visie op komen.
Iets wat je zelf altijd ziet of denkt hoeft niet de beste optie te zijn.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 23-04-25 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 12:16

Elisa2 schreef:
Voor vlekken wellicht Ceasar ter Linden? En ze hebben meer bonte hengsten daar zie ik maar daar weet ik verder weinig van. https://www.hoeveterlinden.be/nl/paarden/t/hengsten

Op de Whitesnake zou ik wel een mooie allround hengst durven zetten, die komt uit een lijntje met zowel springaanleg als beweging. Wel letten op de maat (moederlijn is klein)

Ik vindt de hengst Checkter aansprekend qua aanleg, beweging en bloed maar ik zit niet genoeg in de springpaardenfokkerij om er verder iets over te zeggen.

De Verdi vindt ik wat lastiger, gezien de bloedvoering snap ik wel dat het geen gemakkelijke is. Zou er sowieso geen dressuurhengst opzetten met het EV er achter gaat nooit het gewenste model en beweging geven. Wellicht Tangelo van de Zuuthoeve, die geeft volgens mij maat en brave karakters.

De verdi is echt geen makkelijke. In de hand wel zolang je niks van haar verwacht. Haar moeder was helemaal een heks begreep ik. Daarbij vergeleken zou deze een engeltje zijn.
Ze is absoluut niet gemeen, geen losse voetjes oid.
Ik geef alles braaf door :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 12:53

Naar mijn mening zouden de modern gefokte springpaarden allemaal met gemak L/M moeten kunnen lopen, dit is echt basiswerk. Als ze dat niet kunnen, zijn we met zijn allen verkeerd aan het fokken. Dus dat zegt in deze niet zoveel over de kwaliteit van de merries.

Uit het lijntje van de Whitesnake komt ook niet veel sport, zo snel zie ik er een stuk of 3 die op 140 lopen, deze zijn aangepaard met Clinton/Cornet bloed. Voor de commerciële verkoop zou die kant op denken een richting kunnen zijn. Een goed verervende Comme Il Faut zoon is Pegase van het Ruytershof.
Verder denk ik dat de merrie iets meer maat en lengte zou mogen hebben. Drummer lijkt mij een goede keuze, in het verlengde daarvan verwacht ik dat Cero Blue ook zou passen. Zeer goed gefokte hengst, springt zelf ook goed in de manier en goed karakter. Verwacht dat hij maat en lengte zal meegeven, en is ook commercieel.

Kun je verder specificeren wat er zo moeilijk is aan de Verdi? Er zit veel volbloed in en daarmee vaak veel werklust, maar de meeste profs kunnen dat wel handelen. Is zij gereden door een prof of door het 'buurmeisje'. Zie dat de overgrootoma en overovergrootoma (is dat een ding) wel goede sportpaarden leveren.

Hermantico vind ik persoonlijk echt helemaal niets, de hengst zelf komt er gewoon niet over in het 145m en hij strooit enorm in de maat. Tenminste ik ken er alleen maar ponies van.

Een andere van Cees is die onder Maikel vd Vleuten nu loopt, is een Darco, kom even niet op zijn naam. Denk dat die hengst wel maat en vermogen kan toevoegen.

En helemaal out of the box en ik denk ook zeker niet commercieel, maar wel braaf en maat en lengte in de rug. Red Viper. Hij gaat ook terug op een gelderse (?) lijn, dus de veelzijdigheid ga je waarschijnlijk behouden mbt springen, maar ik weet niet of je er echt mee vooruit gaat fokken.

Ander bloed die op die Verdi nog wel eens zou kunnen passen is Kannan. De goede Kannan's komen niet dikwijls uit een franse volbloed/arabo lijn. Quabri d'isle/Ermitage/Nino etc.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:36

Oelala: ik heb van Cero Blue nog wat weinig veulens met maat gezien (wel mooie poppetjes), Drummer geeft daarentegen bijna altijd maat en formaat mee. Niet spannend, maar wel goed fokkend en meestal met maat en formaat: Poker de Mariposa. Greve zit er nu op, Poker fokt in mijn ogen goed. Ik zou 'm wel gebruiken op een merrie bloed en zeker niet neerwaarts gebouwd.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 13:46

Oelala, nergens heb ik de kwaliteit aangegeven met L/M t zegt ook niet of de merries meer kunnen ja of nee. Het is een mededeling omdat het vaak gevraagd word. Het zegt niets over wat de merries kunnen. De eigenaar heeft er al jaren weinig mee gedaan.
De schimmel kun je een klein kind t bos mee insturen. Zo makkelijk is ze.
De verdi is onder het zadel eerlijk en inderdaad veel werklust. Als je er niks van vraagt maar gewoon wat rondhobbelt een relax makkelijk paard. Ze is in de omgang geen makkelijke. Niet met zadelen, niet bij de smid, niet met toiletteren.
T meeste lukt inmiddels wel. Maar je moet er engelen geduld mee hebben. En als zij een dag echt geen zin heeft of jouw “vibe” haar niet aan staat dan kun je t vergeten.

Met de Darco nakomeling bij vd vleuten bedoel je O’bailey?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:50

Misschien nog een interessante hengst: Esmeraldo van Emerald. Staat in DL bij Völz. Ik heb er al diverse zeer schnittige veulens van gezien, met de meest mooie aftekeningen. Emerald geeft over het algemeen geen moeilijke paarden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:01

kiwiwitje schreef:
Oelala, nergens heb ik de kwaliteit aangegeven met L/M t zegt ook niet of de merries meer kunnen ja of nee. Het is een mededeling omdat het vaak gevraagd word. Het zegt niets over wat de merries kunnen. De eigenaar heeft er al jaren weinig mee gedaan.
De schimmel kun je een klein kind t bos mee insturen. Zo makkelijk is ze.
De verdi is onder het zadel eerlijk en inderdaad veel werklust. Als je er niks van vraagt maar gewoon wat rondhobbelt een relax makkelijk paard. Ze is in de omgang geen makkelijke. Niet met zadelen, niet bij de smid, niet met toiletteren.
T meeste lukt inmiddels wel. Maar je moet er engelen geduld mee hebben. En als zij een dag echt geen zin heeft of jouw “vibe” haar niet aan staat dan kun je t vergeten.

Je gaf ergens aan dat ze met gemak L/M lopen en meer kunnen, en dat van mij is daar een reactie op, omdat ik het las als, dat jij hiermee de 'kwaliteit' van de merries aangeeft, en in mijn ogen is dat basis. Zodoende, mijn excuses als ik het verkeerd begrepen heb.

Braaf in het bos is natuurlijk super fijn, alleen voor commercieel niet echt een ding. Dan moeten ze ook wel gewoon braaf zijn in het werk.

Poker is idd ook een goede optie voor de Verdi of terugdekken met Drummer, dat is gewoon een hele goede hengst. In dat lijntje zit ook nog zijn volle broer, Don't Touch, heeft zelf op hoger niveau gesprongen en is vers beschikbaar.
Weet niet wat hij kost, maar Quel homme de Hus, zou voor de Verdi ook nog wel kunnen passen.
En I'm Special heb ik ook aan zitten denken, maar met Emerald erachter weet ik niet of je voldoende maat en lengte in de rug gaat toevoegen.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:16

Tattoo van TN en Kensington van de wiemselbach hebben zelf top karakters. Niet extreem veel maat, gewoon normale paarden van rond de 1,70m. Wellicht kan je daar naar kijken?

Poker geeft volgens mij wel wisselde karakters mee..

Als je diepvries wil. Quasimodo van de molendreef.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 16:13

Inmiddels is de schimmel gister ochtend bevallen van een merrie veulentje <3
Papa is Drummer

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding