Ook dit jaar verwachten wij weer 2 Arabische veulentjes, zoals bij de meeste wel bekend fokken wij met zuiver Egyptische Arabieren.
Net als 2 jaar geleden zijn de dames heel dichtbij elkaar uitgerekend, erg fijn

De eerste combinatie is ESA Mishrikah x Seef Saqr.
Mishrikah heb ik in 2022 geïmporteerd vanuit USA, zij is een dochter van Mishaal HP uit Imperial Baarikah van reserve Wereldkampioen Imperial Baarez. Ze heeft hier al 2 hele gave veulens gegeven, een merrie in 2023 en een hengstje van Wereldkampioen Naseem Al Rashediah in 2024. Beide nog in mijn bezit.
Ik had al een tijd een dekking voor haar, helaas bleek toen ik het diepvriessperma wilde bestellen dat hij toch niet beschikbaar was. Op zich wel netjes, de kwaliteit was naar hun mening te laag, waardoor ze het eigenlijk niet wilde leveren.
Dit leverde wel last minute een zoektocht op naar een nieuwe hengst. In eerste instantie kon ik niks vinden waar ik 100% achterstond. Er was 1 hengst die ik zag zitten, maar daarvan vond ik het dekgeld echt te hoog.
Totdat ineens zijn volle broer in België aankwam en voor een wat schappelijkere prijs ter dekking stond. Seef Saqr is een zoon van Ansata Marengo en uit Sara Saqr van Tallahsman. Ik verwacht uit deze combinatie een wat klassieker veulen, maar wel een dijk van een pedigree, zeer interessant voor de fokkerij. En als het een hengstje wordt is er waarschijnlijk al een koper voor.
Zoals altijd stelde Mishrikah niet teleur en was ze weer in 1x drachtig.

De tweede combinatie is LF Bint Rakizah x Hilal Al Waab.
Rakizah heb ik in 2021 geïmporteerd vanuit USA, zij is daar toen nog gedekt en heeft in 2022 een knap hengstje gegeven. Afgelopen jaar heeft ze een fantastisch merrieveulen gegeven, nog steeds in mijjn bezit. Rakizah is een dochter van Baha AA, en uit LF Rakizah, een dochter van Al Adeed Al Shaqab.
Voor Rakizah was ik er nog niet helemaal uit met wie ik zou gaan dekken. Toen ik mijn dekking voor Mishrikah moest ruilen en op dezelfde stal geen hengst kon vinden die bij haar paste, besloten daar te kijken voor Rakizah (gelukkig mocht ik de merrie ruilen, aangezien zij de hengst wilde ruilen). Ook voor Rakizah vond ik in eerste instantie niet wat ik zocht, totdat er spontaan een hele gave, goed passende hengst aankwam op deze stal in Italië. Direct de knoop doorgehakt en gelukkig kon ik ruilen naar deze hengst.
Hilal Al Waab is van Sinan Al Rayyan en uit de prachtige Sharuby HP. Deze bloedlijnen sluiten geweldig aan bij Rakizah, ik ben dan ook zeer benieuwd naar haar veulen. Aan de hand van haar gedrag en dat de DA (die nog nooit op geslacht gescand heeft) het ook dacht te zien, verwacht ik dat zij weer een hengstje krijgt.
Waar het bij Rakizah altijd lastig was haar drachtig te krijgen (in Amerika bij de 3e keer drachtig en voordat ze 2 jaar geleden drachtig was 5x geprobeerd en hengst gewisseld) en ze nu ook nog aan de nageboorte was blijven staan, had ik er een hard hoofd in. Mijn eigen DA is pas afgelopen jaar begonnen met drachtbegeleiding bij paarden, dus het was een beetje, we zien wel hoe het loopt.
Maar tot mijn grote verrassing was ze in 1x drachtig

Inmiddels schieten de dames al lekker op, Mishrikah op 302 dagen en Rakizah op 299 dagen.
Uiertjes beginnen al wat te veranderen, dus ik verwacht dat ze beiden zoals altijd weer vroeg zullen gaan. Over het algemeen draagt Rakizah meestal een paar dagen korter dan Mishrikah, dus ze zouden wel eens rond dezelfde dag uit kunnen komen

Mishrikah afgelopen week

Rakizah vandaag

Qua kleuren, beide merries zijn heterozygoot schimmel. Van de eerste combinatie weet ik niet hoe de hengst vererft. Van de tweede combinatie is de hengst ook heterozygoot schimmel, dus daar zou een kleurtje uit kunnen komen.
De grootste kans is uiteraard 2 schimmels, maar stiekem lijkt het me erg leuk als er toch eens een kleurtje tussen zou zitten.