Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een opvoelbox?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een opvoelbox?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 21:06

Er zijn steeds minder dierenartsen die zonder opvoelbox willen scannen en om steeds met alle merries op pad te gaan is ook een beetje te veel van het goede.
Wij overwegen dus om zelf een opvoelbox aan te schaffen. Als het lukt een 2ehandse.

Wie heeft zelf ook een opvoelbox en heeft tips waar ik op moet letten?
Waar we bijvoorbeeld over nadenken is de plek waar die moet komen te staan; het liefst zetten we de box bij onze stallen, maar daar is geen ruimte. Een mobiele lijkt dus ideaal maar is bijna niet te betalen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 21:12

Zet je er ook merried met veulens in dan is een bredere die aan de zijkant open kan wel erg fijn
Kunststof is fijner schoon te maken. Wil je er aan achterkant in en aan de voorkant uit of achteruit eruit?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 21:56

Ik heb één van mijn wat lastiger op te voelen merries wel eens in de 2-paardstrailer gezet. Werkte ook prima. Bij merries die echt vervelend doen en slaan is het geen goed idee, maar om een DA ter wille te zijn en te zorgen dat een merrie niet kan gaan draaien is het een goede oplossing. Dus misschien is dat al voldoende voor je?

Er zijn DA's die op die manier ook op hun praktijk/kliniek scannen. 'Je hoeft de merrie niet uit de laden, ik scan wel op de trailer' - dat idee.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 22:08

Lynn_Nikita schreef:
Zet je er ook merried met veulens in dan is een bredere die aan de zijkant open kan wel erg fijn
Kunststof is fijner schoon te maken. Wil je er aan achterkant in en aan de voorkant uit of achteruit eruit?

Wij hadden gewoon enkele voelbox op pensionstal.. Voor en achterzijden konden open. en veulen er voor. Ik heb genoeg merries gezien die of slaan of hun veulen pletten in zon brede opvoelbox.

Of ze bijten veulen om zich af te reageren bij opvoelen..

Bij hengstenhouder zette ik merrie nooit in brede opvoelbox rij van 6
Naast andere merries. Ze viel ze aan sloeg op de andere merries. Stonden te dicht bij dr veulen. En ik weet dat dan mij veulen kapot is..

Dus er voor .. nooit geen problemen.

Suzanne F.

Re: Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een opvoelbox?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 08:19

Voorkeur voor enkele smalle box en veulen ervoor bij het hoofd of gewoon aan de zijkant ernaast.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 08:39

Suzanne F. schreef:
Voorkeur voor enkele smalle box en veulen ervoor bij het hoofd of gewoon aan de zijkant ernaast.

Dit gebruiken wij ook. Veulens lopen hier al snel mee dus staan ook nog wel eens gwn aan n touwtje erbij. Liever een man extta dan een veulen in de opvoelbox.

Volgende keer zouden wij extra stevigheid willen. Dus niet bezuinigingen.. gewoon een hele degelijke opvoelbox neer zetten of er voor sparen. Of er toevallig tegen aan lopen..

Kendra

Re: Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een opvoelbox?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 09:22

Thnx, ik denk dat we inderdaad een goede gaan kopen. Een veulenbox ernaast zaten we sowieso niet aan te denken, dat is bij deze dus bevestigd. We gaan waarschijnlijk wel voor een open zijkant.