Eerste keer veulen fokken (tips welkom)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikkay

Eerste keer veulen fokken (tips welkom)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 09:59

Hoi allemaal,

Dit jaar worden voor de eerste keer mijn twee mini shetlanders gedekt. Uiteraard probeer ik mij zo goed mogelijk in te lezen, maar met alle nieuwe wet en regelgeving is het soms wat ingewikkeld, dus ik dacht dat er hier misschien mensen waren die mij wat praktische tips zouden kunnen geven over het hele proces.

Wat zijn algemene dingen waar ik rekening mee moet houden? Handige tips die ik nu alvast moet weten?

Ik weet dat het chippen kan bij de dierenarts, en daarna paspoort aanvragen bij een paspoort uitgevende instantie, maar volgens mij kan je ook laten chippen en paspoort aanvragen direct bij een stamboek toch? De veulens zullen geen stamboek papier hebben, het gaat alleen om paspoort. Wat is hierbij het handigste?

Alvast ontzettend bedankt voor de tips!

Elisa2

Re: Eerste keer veulen fokken (tips welkom)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 08:38

Ik zou me vooral inlezen over de dracht en bevalling als ik jou was, dat is het belangrijkste. Zorgen dat je noodpakket klaar is, dat je kunt waken, dat er DA begeleiding is waar nodig.

Hier staat verdere informatie over het aanvragen en chippen, dat zou ik dus laten doen door de paspoort consulent. https://shetlandponystamboek.nl/dienste ... -paspoort/

NSP geeft paspoorten uit voor alle paardachtigen, ook zonder papier.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 08:51

Als dit je eerste bevallingen zijn zou ik kijken om de merries, wanneer ze uitgerekend zijn, weg te brengen naar zo’n centrum die bevallingen doet of de DA als die zo’n dienst aanbiedt. Met mini’s al regelmatig problemen gezien.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 23:17

Ik weet niet hoe groot ze zijn maar met de nieuwe regels zou ik gaan voor een grote. Veel die ik ken mennen met hun kleintje maar mogen vanaf 2027 dus niet meer op wedstrijd. Dus als je voor de sport fokt dan moeten ze minimaal een meter zijn.

Als het je eerste keer is zou ik mij goed gaan inlezen wat de dracht allemaal inhoudt. En je goed voorbereiden daarop door een veulenkit samen te stellen. Camera in de stal ophangen zodat je ze in de gaten kan houden en eventueel een geboorte alarm om als dat er is voor de kleintjes. Maar misschien is wegbrengen ook wel een goed plan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 07:07

Eerst lijkt het me verstandig om naar een goeie combinatie te gaan kijken. Zonder papier fokken klinkt al niet heel doordacht. Kleintjes voor de fun lopen er al genoeg

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 08:55

Cioccolato schreef:
Eerst lijkt het me verstandig om naar een goeie combinatie te gaan kijken. Zonder papier fokken klinkt al niet heel doordacht. Kleintjes voor de fun lopen er al genoeg

Dit idd. Je geraakt ze ook amper kwijt als je ze wil verkopen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 10:23

Cioccolato schreef:

Dat is ook heel belangrijk ja! Als geen interessant papier bij zit zou ik al niet willen fokken. Je wil verbeteren en niet vermeerderen. Momenteel is het lastig om je veulen kwijt te raken of je lijdt verlies erop en dat wil je ook niet.
En bij de kleintjes moet je ook goed naar de gezondheid kijken. Je wil geen dwerg of overbeet.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 10:58

Art_Ificious schreef:
Cioccolato schreef:

Dit idd. Je geraakt ze ook amper kwijt als je ze wil verkopen.

Hier zou ik ook mee beginnen. Waarom wil je gaan fokken? Dat lijkt me de eerste vraag :)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:39

Wat is dat toch dat fokken van niet-raszuivere dieren of kruisingen bij voorbaat al wordt afgeraden. Want er moet gekeken worden naar verbetering van het paard. Alsof verbetering alleen binnen rasdieren te vinden is. Als er maar een goed papier bij zit is fokken prima, maar iemand die graag met een aantal kenmerken van haar papierloze merrie door wil fokken wordt het aan alle kanten afgeraden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:44

KWPN
Duitse Rijpony
Belgisch Warmbloed
NRPS

Allemaal kruisingen. Geen raspaarden, het betreft hier een stamboek, geen ras.
Twee rasloze paarden kunnen prima nafok geven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:54

rien10 schreef:
KWPN
Duitse Rijpony
Belgisch Warmbloed
NRPS

Ik denk dat we het hier hebben over een kruising zonder afstamming.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:58

janderegelaa schreef:
rien10 schreef:
KWPN
Duitse Rijpony
Belgisch Warmbloed
NRPS

Ik denk dat we het hier hebben over een kruising zonder afstamming.

Ja, dat is denk ik ook waar. Ik was wat voorbarig. Bij bovenstaande voorbeelden heb je wel de achterliggende bloedlijnen in het vizier.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:59

rien10 schreef:
KWPN
Duitse Rijpony
Belgisch Warmbloed
NRPS

Ik vind stamboekloze mini shetlanders wel wat anders dan bovenstaande stamboeken die fokken op een duidelijk gebruiksdoel e.d.
Voor een goede rijpony of rijpaard kruizing is altijd wel markt, stamboekloze mini shetten zijn er echt heel veel en verkopen niet altijd makkelijk.

Maar ligt er ook geheel aan wat de ts als doel heeft, en hoe de eigen pony's er uit zien.
Zijn ze voor haar zelf maakt het niks uit, hebben ze kwaliteiten en bijzondere kleurtjes is er ook weer wat meer kans dat je ze kwijt raakt mits het doorgegeven wordt.

[Edit] ik zie je aanvulling nu @rien :+

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 20:34

Ik heb inderdaad benoemd dat er bij de veulens geen stamboek papier aangevraagd gaat worden. Allebei mijn merries hebben compleet papier, en de hengst heeft dat ook. Ze zijn ook heel bewust bij elkaar gekozen, het is niet zomaar een willekeurige combinatie, maar ik snap dat dat nu zo over komt.

Dat was ook niet echt wat ik bedoelde. Ik doelde meer op het feit dat ik niet zo goed weet hoe het met de nieuwe wet en regelgeving werkt als het gaat om het aanvragen van een paspoort als je er geen stamboekpapier bij wilt.

Het niet aanvragen van papieren is ook iets waar ik nog niet zeker over ben, ik ben mij vooral aan het inlezen over wat handig is. Het is het plan om de veulens zelf te houden, maar je weet het uiteraard nooit. Ik probeer meer wegwijs te worden in het chippen, aanvragen paspoort, wellicht aanvragen papieren. Als het allemaal nieuw is en er veel nieuwe regels zijn, kan het soms wat ingewikkeld zijn.

Alvast bedankt voor de praktische tips, ik schrijf het allemaal op en neem het mee in de voorbereiding.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 21:50

Nikkay schreef:
Ik heb inderdaad benoemd dat er bij de veulens geen stamboek papier aangevraagd gaat worden. Allebei mijn merries hebben compleet papier, en de hengst heeft dat ook. Ze zijn ook heel bewust bij elkaar gekozen, het is niet zomaar een willekeurige combinatie, maar ik snap dat dat nu zo over komt.

Dat was ook niet echt wat ik bedoelde. Ik doelde meer op het feit dat ik niet zo goed weet hoe het met de nieuwe wet en regelgeving werkt als het gaat om het aanvragen van een paspoort als je er geen stamboekpapier bij wilt.

Het niet aanvragen van papieren is ook iets waar ik nog niet zeker over ben, ik ben mij vooral aan het inlezen over wat handig is. Het is het plan om de veulens zelf te houden, maar je weet het uiteraard nooit. Ik probeer meer wegwijs te worden in het chippen, aanvragen paspoort, wellicht aanvragen papieren. Als het allemaal nieuw is en er veel nieuwe regels zijn, kan het soms wat ingewikkeld zijn.

Alvast bedankt voor de praktische tips, ik schrijf het allemaal op en neem het mee in de voorbereiding.

Het is vooral heel -laat ik het maar gewoon zeggen- dom om geen papieren aan te vragen terwijl er wel een stamboom is. Het scheelt je een paar tientjes omdat er nog steeds bagger hengsteneigenaren dekken zonder dekbon zodat ze wat cash geld in hun zak kunnen steken maar de (fok)waarde van jouw paard of pony wordt in jouw shetland verhaal gereduceerd tot ongeveer slachtprijs. En natuurlijk hou je ze zelf maar je weet nooit hoe het loopt.

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 23:39

In dat geval vind ik het geen enkel probleem om die extra moeite te nemen, dus ook hierbij bedankt voor de info. En je hebt gelijk, ik heb zeker de intentie om ze zelf te houden, maar je weet inderdaad maar nooit.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 23:52

Nikkay schreef:
In dat geval vind ik het geen enkel probleem om die extra moeite te nemen, dus ook hierbij bedankt voor de info. En je hebt gelijk, ik heb zeker de intentie om ze zelf te houden, maar je weet inderdaad maar nooit.

Gelukkig *\o/*

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 06:52

Van papieren heb ik geen verstand (geen merriehouder dus ik fok niet) . Maar mini's zijn er in overschot en je kan er weinig mee (straks nog minder ivm die sport-stokmaat regeling). Ik zou dan zelf een NMPRS hengst overwegen. Dan heb je een mooiere bouw én kleur/tekening. Wellicht wat populairder ook mocht je toch ooit moeten verkopen.
Of evt desnoods Appaloosa (dan zou ik wel kiezen voor een homozygote hengst, dus een few spot). Als je met geluk een panterbonte fokt, raak je die wel kwijt
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 19-04-25 07:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 06:58

Op stal waar ik stond is een americaanse shetlandpony mooi bruinbont met stamboom... Hengstje en de eigenaar krijgt hem niet eens verkocht voor 500 euro.

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 10:20

Ik maak mijn geen zorgen om bouw en kleur. Intentie is zelf houden, en ander heb ik al wat mensen die interesse zouden hebben. Mocht ik ze willen verkopen, heb ik ze waarschijnlijk verkocht voor ze geboren zijn. Ik snap jullie zorgen, maar in dit geval is het niet aan de orde.

Ik ben echt opzoek naar tips rondom het einde van de dracht, geboorte, en alles daarna. Maar ik heb wat behulpzame pb's gehad en contact gehad met een aantal mensen met ervaring, dus ik geloof dat dat goed zit. Heb gelukkig nog de tijd om mij voor te bereiden.