Hengstenkeuze Dressuur Merrie (Sandro Song x Uckermaerker)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Snow_White

Hengstenkeuze Dressuur Merrie (Sandro Song x Uckermaerker)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 22:56

Afbeelding

Wij hebben zelf uiteraard een paar hengsten in gedachten, maar door de oudere bloedlijn zijn wij benieuwd wat anderen hier mee zouden doen.

De merrie heeft zeer veel kwaliteit maar is enorm heet en kan heftig reageren op een stressvolle omgeving, daardoor is het grootste aandachtspunt een hengst die mentale rust door kan geven.
Verder is de merrie sterk van achteren en heel correct in alle gangen met veel natuurlijke aanleg voor piaffe/passage, maar ook een beetje overbouwd en ze mag net iets meer lengte hebben zodat ze zich niet zo opbold ohz.

Het plan is om dit veulen zelf te houden voor een mogelijke ontwikkeling naar GP dressuur met een professionele amazone en daardoor is het niet belangrijk dat we een "verkoopbare" hengst gebruiken.
Qua maat & massa zijn we blij met de merrie en willen we alleen geen hengst die dit verkleind.

Jonge hengsten zijn welkom, maar we zouden graag op z'n minst 3/4-jarige afstammelingen zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ons grootste obstakel is dat wij in Canada zitten, dus rietjes moeten of al hier te verkrijgen zijn of geëxporteerd kunnen worden.
De merrie heeft al eerder een veulen gehad en was wel heel makkelijk dragend te krijgen.

Veulen (v. Beau Balou)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wij zijn benieuwd, alvast bedankt!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 05:19

Elisa2

Re: Hengstenkeuze Dressuur Merrie (Sandro Song x Uckermaerker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 07:50

https://kwpn-na.org/breeding/stallions- ... directory/

Heb je dit al gezien?

Als ik de merrie zie dan zou ik vooral het model zo willen verbeteren. En een hengst uitzoeken met een niet te lang achterbeen. Vind het een knappe merrie!

De hengst Kaiman heeft een heel fijn karakter. Alleen weet ik doordat ie al vroeg geëxporteerd is niet helemaal hoe hij fokt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 08:06

Ik denk dat die tweede foto haar geen recht doet. Ze is wel knap. Maar ze staat daar niet voordelig.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:04

Volgens mij hebben jullie zelf een aantal hengsten staan die prima kunnen passen. Gezien de bloedvoering van de merrie zijn er geen belemmeringen.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 15:45

Kabayo schreef:
Ik moest eigenlijk aan cum laude denken. Staat ook in Amerika dus voor jou zelfs vers te krijgen

https://www.ironspringfarm.com/stallions/cum-laude/

Hun hebben wel meer hengsten staan overigens :j Ik zou er een berichtje aan wagen :D

Dankjewel! Ik zal me even in Cum Laude verdiepen.

Aimee schreef:
Volgens mij hebben jullie zelf een aantal hengsten staan die prima kunnen passen. Gezien de bloedvoering van de merrie zijn er geen belemmeringen.

Giovanni is een optie voor ons, maar de andere hengsten zullen geen goede match zijn.
Jazz heeft voor ons een te groot risico qua karakter en Tolegro zal waarschijnlijk een piaffe/passage machine creëren, maar niet de rest verbeteren.

Anomien schreef:
Ik denk dat die tweede foto haar geen recht doet. Ze is wel knap. Maar ze staat daar niet voordelig.

Dat klopt, maar deze foto laat wel wat verbeterpunten zien die ik niet wil verbergen.

Elisa2 schreef:

Heb je dit al gezien?

Als ik de merrie zie dan zou ik vooral het model zo willen verbeteren. En een hengst uitzoeken met een niet te lang achterbeen. Vind het een knappe merrie!

De hengst Kaiman heeft een heel fijn karakter. Alleen weet ik doordat ie al vroeg geëxporteerd is niet helemaal hoe hij fokt.

Ja, en deze website is ook een fijne resource voor ons: https://www.internationalstalliondistribution.com/

Dankjewel, qua achterbeen zijn wij het daar inderdaad mee eens :j
Ik zal Kaiman even opzoeken.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 20:37

https://Www.majesticgaits.com

Schroeder.

Duitse import hengst.ggk bij duitse stamboek maar ook na-wpn. Bewezen nakomelingen en liep zelf GP dressuur in USA.

Majestic gaits. Kathy Hickerson heeft alle vdlstud hengsten kwa sperma. Dus ook dressuurhengsten.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:32

Schroeder

Got a quick update on how our stallion Schroeder (Sandro Hit x Escudo I) is doing at his new place Dreamscape Farm in Canada! Looking awesome at 21 years old. Thanks to Jennifer Arnoldt for such good care! Schroeder is an FEI Grand Prix Dressage Stallion who is a proven producer of fantastic characters and ridability, along with beautiful type, 3 fantastic gaits, long legs, pretty horses that do well in sport. Available fresh cooled LFG. Contact Dreamscape Farm. dreamscapefarm@shaw.ca

Staat in canada en vers beschikbaar

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 07:44

Dat zou wel een beetje inteelt worden want Sandro Song is de vader van Sandro Hit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:54

_Snow_White schreef:
Kabayo schreef:
Ik moest eigenlijk aan cum laude denken. Staat ook in Amerika dus voor jou zelfs vers te krijgen

https://www.ironspringfarm.com/stallions/cum-laude/

Hun hebben wel meer hengsten staan overigens :j Ik zou er een berichtje aan wagen :D

Dankjewel! Ik zal me even in Cum Laude verdiepen.

Aimee schreef:

Giovanni is een optie voor ons, maar de andere hengsten zullen geen goede match zijn.
Jazz heeft voor ons een te groot risico qua karakter en Tolegro zal waarschijnlijk een piaffe/passage machine creëren, maar niet de rest verbeteren.

Anomien schreef:

Dat klopt, maar deze foto laat wel wat verbeterpunten zien die ik niet wil verbergen.

Elisa2 schreef:

Heb je dit al gezien?

Ja, en deze website is ook een fijne resource voor ons: https://www.internationalstalliondistribution.com/

Dankjewel, qua achterbeen zijn wij het daar inderdaad mee eens :j
Ik zal Kaiman even opzoeken.

Daar staan er genoeg op, wat voor een soort hengsten spreekt jullie zelf aan?

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 20:13

Schroeder is inderdaad geen optie door Sandro Hit.

Elisa2 schreef:
Daar staan er genoeg op, wat voor een soort hengsten spreekt jullie zelf aan?

Feinrich & His Querido staan maar 30-45min hier vandaan dus die gaan we even opzoeken.

Andere hengsten die momenteel op de shortlist staan:
- Bellisimo (we hebben nog een rietje over :o )
- Le Formidable
- Erste Sahne
- Viva Gold / V Power
- Giovanni
- Kaiman

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:57

Dat zijn echt een heleboel verschillende hengsten.

Feinrich is veel lijnenteelt op Donnerhall zie ik, dat zal het karakter wel verbeteren maar het model niet. (geeft altijd een wat neerwaartse romprichting)

His Querido spreekt me aan qua bloedlijn maar heeft denk ik een beetje hetzelfde type model als de merrie en geen geweldig achterbeen.

Bellisimo ben ik zelf niet zo'n fan van, toch vaak paarden met een traag achterbeen die hoog in het kruis blijven.

LF, zou ik wegens erfelijke gezondheidsredenen bij wegblijven.

Erste Sahne ken ik niet zo goed, hengst zelf lijkt wel fijn te kunnen bewegen. Of hij het model kan verbeteren weet ik niet.

Viva Gold en V-Power ben ik op zich wel weg van qua bloed en beweging maar wederom twijfel of deze het model kunnen verbeteren.

Giovanni lijkt me dan het model wel te kunnen verbeteren en ook een goed en sterk achterbeen toe te kunnen voegen. De vraag is denk ik of hij ook genoeg beweging door zal geven.

Van Kaiman denk ik ook dat hij het model kan verbeteren en een fijn karakter toe kan voegen.

Ik zou een lijstje maken met de drie belangrijkste verbeterpunten voor de merrie en daarop gaan selecteren bij de hengsten. Geen enkele hengst is perfect dus het zal altijd een beetje strepen en afwegen zijn.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:27

Qua namen geen suggesties, maar in aanvulling op wat Elisa2 schrijft over Donnerhall: de combinatie van het bloed van Donnerhall en Sandro (Hit) is wel bewezen. Daar zijn al wel veel goeie dressuurpaarden en ggk hengsten van gekomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:31

Roodvos schreef:
Qua namen geen suggesties, maar in aanvulling op wat Elisa2 schrijft over Donnerhall: de combinatie van het bloed van Donnerhall en Sandro (Hit) is wel bewezen. Daar zijn al wel veel goeie dressuurpaarden en ggk hengsten van gekomen.

Dat is wel zo inderdaad. :j

Ik zou dan wel kritisch op het model van de hengst met Donnerhall bloed en kijken hoe vaak het voortkomt in de bloedlijn en wat er verder nog achter zit.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 16:33

Land gestut celle heeft ook dvs wat ze world wide versturen.

Daar staan ook oudere bewezen hengsten bij. Die al gestorven zijn.

Maar kwa type het oude model hebben en niet het moderne type, wat vaak fout is op voorhand gebouwd. Enz

Denk dat jou merrie het " oude type" hengst wel kan gebruiken.bv estobar nrw of franziskus frh.

Dus goede bespiering bovenlijn. Hengst staat in de massa. En beide zijn in balans gebouwd.

En voorhand middenhand achterhand. 3 gelijke lengtes.

Ik heb in 2020 mn florestan I merrie dvs geinsemineerd van wolkentanz. Bij vdl stud. Sperma van te voren aan landgestut celle betaald.

2 porties gekocht a 300 euro. 1e portie merrie drachtig. En in 2021 merrieveulen geboren.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 16:35

Elisa2 schreef:
Dat zijn echt een heleboel verschillende hengsten.

Ja, er zijn meerdere eigenaren en ze hebben verschillende meningen :')

Elisa2 schreef:
Feinrich is veel lijnenteelt op Donnerhall zie ik, dat zal het karakter wel verbeteren maar het model niet. (geeft altijd een wat neerwaartse romprichting)

His Querido spreekt me aan qua bloedlijn maar heeft denk ik een beetje hetzelfde type model als de merrie en geen geweldig achterbeen.

Bellisimo ben ik zelf niet zo'n fan van, toch vaak paarden met een traag achterbeen die hoog in het kruis blijven.

LF, zou ik wegens erfelijke gezondheidsredenen bij wegblijven.

Erste Sahne ken ik niet zo goed, hengst zelf lijkt wel fijn te kunnen bewegen. Of hij het model kan verbeteren weet ik niet.

Viva Gold en V-Power ben ik op zich wel weg van qua bloed en beweging maar wederom twijfel of deze het model kunnen verbeteren.

Giovanni lijkt me dan het model wel te kunnen verbeteren en ook een goed en sterk achterbeen toe te kunnen voegen. De vraag is denk ik of hij ook genoeg beweging door zal geven.

Van Kaiman denk ik ook dat hij het model kan verbeteren en een fijn karakter toe kan voegen.

Ik zou een lijstje maken met de drie belangrijkste verbeterpunten voor de merrie en daarop gaan selecteren bij de hengsten. Geen enkele hengst is perfect dus het zal altijd een beetje strepen en afwegen zijn.

Feinrich/HQ zijn niet mijn go-to's maar omdat ze zo dicht bijstaan is het mij wel de moeite waard om even te gaan kijken en ook met de ruiters te praten. Donnerhall is inderdaad een aandachtspunt, maar ik ben hier minder bang voor dan lijninteelt op Sandro Song/Hit.

Bellisimo is voor ons een optie omdat de merrie een heel scherp achterbeen heeft, dus dat is een punt waar we denken dat zij hem juist kan verbeteren. Hij is niet 100% mijn smaak, maar de originele eigenaresse (heeft nog steeds 50%) is een grote fan van dit soort type en is ook diegene die Erste Sahne & Viva Gold voorgesteld heeft. Ik ben me hier nog iets meer aan het verdiepen omdat ik ES & VG/VP ook niet goed ken, VP maait wel een beetje maar ik moet even opzoeken hoe dat in zijn nakomelingen te zien is.

LF erfelijke gezondheid issues wist ik niet, maar het achterbeen & de rug van zijn nakomelingen waren voor mij aandachtspunten. Ook is zijn karakter top, maar er werd mij verteld dat dit dus niet altijd doorerft.

Voor mij staat Kaiman op #1, maar hij is dan ook wel echt mijn type paard <3 .
Ik denk dat hij haar net iets meer front/uphill & correcte topline kan geven zonder haar lenigheid & power te verminderen. Haar stap kan iets ruimer en haar karakter kan iets meer zen gebruiken en het lijkt me dat hij beide goed doorgeeft.

Giovanni is een fijne hengst en op papier zal het passen, toch geeft iets me het gevoel dat dit het net niet is. De galop is zijn sterkste punt en ook haar sterkste punt, maar ik weet niet of hij de lengte in de stap/draf zal verbeteren.

Ricky009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 19:02

For ferrero? Of een nakomeling hiervan

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 15:04

Volgens mij hoef je het niet moeilijker te maken dan nodig. Kaiman of Giovanni lijken me prima keuzes.