Elisa2 schreef:Dat zijn echt een heleboel verschillende hengsten.
Ja, er zijn meerdere eigenaren en ze hebben verschillende meningen
Elisa2 schreef:Feinrich is veel lijnenteelt op Donnerhall zie ik, dat zal het karakter wel verbeteren maar het model niet. (geeft altijd een wat neerwaartse romprichting)
His Querido spreekt me aan qua bloedlijn maar heeft denk ik een beetje hetzelfde type model als de merrie en geen geweldig achterbeen.
Bellisimo ben ik zelf niet zo'n fan van, toch vaak paarden met een traag achterbeen die hoog in het kruis blijven.
LF, zou ik wegens erfelijke gezondheidsredenen bij wegblijven.
Erste Sahne ken ik niet zo goed, hengst zelf lijkt wel fijn te kunnen bewegen. Of hij het model kan verbeteren weet ik niet.
Viva Gold en V-Power ben ik op zich wel weg van qua bloed en beweging maar wederom twijfel of deze het model kunnen verbeteren.
Giovanni lijkt me dan het model wel te kunnen verbeteren en ook een goed en sterk achterbeen toe te kunnen voegen. De vraag is denk ik of hij ook genoeg beweging door zal geven.
Van Kaiman denk ik ook dat hij het model kan verbeteren en een fijn karakter toe kan voegen.
Ik zou een lijstje maken met de drie belangrijkste verbeterpunten voor de merrie en daarop gaan selecteren bij de hengsten. Geen enkele hengst is perfect dus het zal altijd een beetje strepen en afwegen zijn.
Feinrich/HQ zijn niet mijn go-to's maar omdat ze zo dicht bijstaan is het mij wel de moeite waard om even te gaan kijken en ook met de ruiters te praten. Donnerhall is inderdaad een aandachtspunt, maar ik ben hier minder bang voor dan lijninteelt op Sandro Song/Hit.
Bellisimo is voor ons een optie omdat de merrie een heel scherp achterbeen heeft, dus dat is een punt waar we denken dat zij hem juist kan verbeteren. Hij is niet 100% mijn smaak, maar de originele eigenaresse (heeft nog steeds 50%) is een grote fan van dit soort type en is ook diegene die Erste Sahne & Viva Gold voorgesteld heeft. Ik ben me hier nog iets meer aan het verdiepen omdat ik ES & VG/VP ook niet goed ken, VP maait wel een beetje maar ik moet even opzoeken hoe dat in zijn nakomelingen te zien is.
LF erfelijke gezondheid issues wist ik niet, maar het achterbeen & de rug van zijn nakomelingen waren voor mij aandachtspunten. Ook is zijn karakter top, maar er werd mij verteld dat dit dus niet altijd doorerft.
Voor mij staat Kaiman op #1, maar hij is dan ook wel echt mijn type paard
.
Ik denk dat hij haar net iets meer front/uphill & correcte topline kan geven zonder haar lenigheid & power te verminderen. Haar stap kan iets ruimer en haar karakter kan iets meer zen gebruiken en het lijkt me dat hij beide goed doorgeeft.
Giovanni is een fijne hengst en op papier zal het passen, toch geeft iets me het gevoel dat dit het net niet is. De galop is zijn sterkste punt en ook haar sterkste punt, maar ik weet niet of hij de lengte in de stap/draf zal verbeteren.