Welke geboortemelder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margootje88

Welke geboortemelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 09:35

Goedemorgen,

Na heel lang meelezen heb ik nu toch een account gemaakt. Ik ben Margo, en fok heel kleinschalig shetlanders. Nu ben ik benieuwd welke geboortemelders er zijn en welke jullie gebruiken.

Ik heb altijd het gewone birth alarm gebruikt, zowel de singel als aan het halster. Maar ik wil dringend van dit systeem af, omdat het teveel valse alarmen geeft.
Nu heeft een vriendin een systeem, birth watch dat om de paar minuten de temperatuur meet. Enorm betrouwbaar, maar om zo'n kleine pony's de hele tijd met een sonde te laten rondlopen vind ik ook niks. Daarbij vraag ik mij af of die niet te lang is.

Nu zie ik deze systemen ook:
Easyfoal
https://geertenhenk.nl/paarden/birth-al ... rtemelder/
Helaas zeer weinig informatie van te vinden in Nederland en België. Qua gebruikt lijkt het mij voor de merrie het meest vriendelijk. Echter weet ik niks van de werking en ervaringen.

Foalstart
https://foalstart.com/hoe-werkt-het/

Ik vind het zeer moeilijk, maar voor mij is het belangrijk dat we een betrouwbaar systeem hebben. Naast de camerabewaking.

Hopelijk zitten hier ervaringsdeskundige, die mij op weg kunnen helpen naar het geschikte systeem. Andere suggesties hoor ik ook graag!

Cioccolato

Re: Welke geboortemelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:46

Ik gebruik foalstart in combinatie met waken en camera en ook wel eens birth alarm aan halster en heb de singel ook liggen.

Geen 1 alarm is 100 procent betrouwbaar. Laten we dat voorop stellen.

Birth alarm wat je hebt geeft vaak valse alarmen, gaat niet af op moment dat moet.

Foalstart gaat altijd af als er iets uit de merrie komt.

Maar als het verkeerd ligt en er komt niks gaat de foalstart dus ook niet af. Met een birth alarm erbij zou die af kunnen gaan als merrie wel plat ligt van ondraaglijk pijn. Om even een situatie te schetsen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:54

Bij de nieuwere modellen birth alarm heb je een slaapstand waardoor je veel minder valse alarmen hebt.

Na jaren gebruik en daardoor te leren, vind ik het alarm gemiddeld. Het heeft levens gered, maar evengoed is het ook een aantal keer niet afgegaan. Daarom is het voor mij een extra back up. Het geeft mij vooral een extra steun in de periode dat andere voortekenen nog niet aanwezig zijn en je dus nog geen 24/7 op de camera kijkt of met momenten niet kan kijken rn geen back up hebt.

Maar goed observeren en camera shiften en ph meten blijft hier methode nr 1.

Ik heb minipaardjes trouwens.

In mijn omgeving heb ik ook het alarm met sonde gebruikt zien worden. Maar dat vond ik nogal omslachtig en ik ben dan minder fan van een vreemd voorwerp inbrengen dat met de juiste zorg misschien niet hygiënisch is.

Andere zaken geen kennis over.

Margootje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 12:07

Bedankt voor jullie reacties!
De geboortemelder gebruik ik ook zeker als extra, en niet als enige systeem om op te vertrouwen. Ik heb camera's hangen in de wei en in hun stal ook. Elke nacht gaat om het uur de wekker. Bij voortekens word er zelfs niet meer geslapen.

Toch ben ik benieuwd welke systemen er nog gebruikt worden.