Algemene vraag over het fokken van een veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joland1981

Algemene vraag over het fokken van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 10:20

Zelf heb ik een friese merrie zonder papieren. Ze heeft geen stamboom.
Ouders weet ik wel en hebben volle papieren. Ben bezig geweest haar op te nemen in het Friese stamboek maar helaas moeder is overleden en is geen dna profiel van bekend en vader is onvindbaar en ook geen dna profiel.
Nu wil ik mijn merrie laten dekken dit jaar door een goedkeurde dekhengst maar kan dit wel als zei geen papier heeft. Het veulen blijft gewoon bij mij en is niet voor de verkoop bedoeld.
Hoor graag van jullie of dit mogelijk is.
Want als ik zoek op vers sperma willen ze allemaal de gegevens van de merrie dus denk dat wel een probleem word.

Muronia

Re: Algemene vraag over het fokken van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:27

In principe kun je gewoon dekken, ik neem aan dat de merrie wel een chip en paspoort heeft? Je kunt alleen geen stamboek-veulen fokken, dus een veulen zou niet commercieel interessant zijn voor verkoop. Verder is het aan jezelf.

Joland1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 10:31

Ja merrie heeft uiteraard wel een chip en paspoort. Is ook niet commercieel bedoeld maar echt voor mijzelf bedoeld. Dan moet nuballeennkijken naar een hengst met een laag verwantschap. En wil er een met een gemoedelijk karakter omdat het een gezinspaard word

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:43

Waar wil je mee dekken? Een Fries?

Dekken kan sowieso. Wat de regels van het KFPS dan precies zijn weet ik zo niet, dan moet ik er even induiken. Denk bijboek II?

Je kan het veulen ook laten inschrijven bij het barock Pinto. In de afstamming zal dan bij het KFPS als barock Pinto onbekend zijn denk ik.

Joland1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 11:44

Wel een fries