Merrie met luchtwegproblemen laten dekken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_RobinA_

Merrie met luchtwegproblemen laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 14:12

Mijn pony is momenteel 15 jaar oud en heeft in het verleden 1 veulen gehad. Ik heb haar ongeveer 10 jaar geleden als fokmerrie gekocht, echter door omstandigheden is het er nooit van gekomen om nog een veulen met haar te fokken.

5 jaar geleden heeft zij een heel erge allergische reactie gehad op waarschijnlijk iets in het hooi, het vermoeden van de dierenarts is dat er haren van de processierups hebben ingezeten. Het is niet zeker dat het dit geweest is, had al jaren hooi van die leverancier en nooit problemen mee gehad. Ook mijn andere pony's die van hetzelfde hooi hebben gegeten, hadden geen klachten. Mijn pony was zeer benauwd en aan het hoesten, volgens de dierenarts kreeg ze nog maar lucht door een rietje. Ik was zelf bang dat ze ieder moment kon omvallen, maar gelukkig is ze weer opgeknapt. Wel heeft ze daarna nog een tijd gehoest, daarvoor hebben wij het management aangepast (van het stro af, hooi stomen en veel buiten).

In de afgelopen 5 jaar heeft ze eigenlijk nauwelijks klachten gehad. Soms had ze in het voorjaar wat grote neusgaten als het onverwacht snel warm werd doordat ze dan nog teveel wintervacht had. Dit heb ik opgelost door haar onder een regendeken te zetten in de winter. Hierdoor maakt ze minder vacht aan en kan ze in het voorjaar beter overweg met de temperatuurschommelingen. De afgelopen 2 jaar heb ik haar ook aan de longeerlijn getraind. Dit ging eigenlijk heel goed, gewoon stap, draf en galop zonder klachten. Met warm en benauwd weer train ik haar niet of heel licht omdat ik weet dat ze dan af en toe grote neusgaten heeft.

Nu was ik van plan om haar dit jaar te laten dekken, mijn eigen hengst is aangewezen voor het verrichtingsonderzoek en past heel goed bij haar. Uiteraard nu is ze ineens aan het hoesten en heeft ze, zeker na een hoestbui, een knijpende ademhaling. Ik verwacht dat dit komt omdat ze aflopen winter meer heeft binnen gestaan (sluit de deuren van de stal op het moment dat het donker wordt vanwege de wolf (ondanks dat deze hier nog niet gevestigd is, maar wel al een aantal keer gesignaleerd is)) en omdat de paddock per ongeluk wat te droog was geworden. Momenteel laat ik haar wel weer langer buiten staan en is de paddock alweer regelmatig gesproeid. Het hoesten lijkt meteen minder te worden.

Nu is mijn vraag, kan deze merrie nog gedekt worden? En dan heb ik het niet persé over dit jaar, maar ook voor in de toekomst. Ze heeft dus eigenlijk zelden klachten maar ik heb geen idee of ze een bevalling aan zou kunnen. Omdat wij een redelijk goed management voor haar hebben verwacht ik eigenlijk dat ik het hoesten van nu zo weer onder controle heb en hoop geen terugval meer te krijgen.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar ervaringen van mensen die een merrie met (lichte) luchtwegproblemen hebben laten dekken. Hoe verliep de dracht? Kreeg de merrie het zwaarder door het veulen? Hoe ging de bevalling zelf, had de merrie tijdens de bevalling ademnood?

Ik heb al wat gezocht op internet, maar ik kan er niet veel over vinden. Echter kom ik ook verhalen tegen van merries die het door de dracht juist beter gingen doen. Ik heb momenteel 2 dierenartsen geraadpleegd en zij verschillen van mening. De ene zegt dat het prima kan en de andere twijfelt over de erfelijkheid (maar daar ben ik bij deze merrie niet zo bang voor). Mocht ik overwegen haar toch te gaan dekken ga ik uiteraard nog eerst met een dierenarts om tafel zitten.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen, goede en slechte!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:17

Edit want spuit 11 :P

Als het advies van de weifelende dierenarts puur is vanwege de erfelijkheid en niet vanwege de huidige belastbaarheid dan heb je je antwoord toch? Het dier kan het zeer waarschijnlijk goed dragen, daar lijken beide da's het over eens. Maar 1 ziet een risico voor het veulen. Heb je uitgevraagd waarom diegene een erfelijke factor verwacht?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Merrie met luchtwegproblemen laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:25

Wat voor aandoening heeft ze? Is het erger geworden met de jaren, stabiel, of juist beter? Merk je verschil tussen herfst/winter en lente/zomer?

Als het lichte luchtwegproblemen zijn die zonder ventipulmin/prednison volledig weer weggaan en niet/minder opspelen in de lente/zomer, zou ik het wel aandurven.

Mijn paard had copd, daar zou ik het absoluut niet mee hebben gedaan (nu was hij ook een ruin, dus het kon sowieso niet), want hij had in de zomer veel meer last en moest ook aan de prednison uiteindelijk.

DubbelFun

Re: Merrie met luchtwegproblemen laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:49

Ik heb een merrie gehad met copd, wat goed te managen was door het hooi nat te maken/stomen.
Toen ik haar heb laten dekken heeft ze het na de 5e maand érg zwaar gekregen qua ademhaling ondanks nat hooi en af en toe een pufje.
Persoonlijk heb ik er door deze reden vanaf gezien om nog langer met haar te dekken.