Dekken "oudere" merrie + welke dekhengst? (springpaard)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lilly_s18

Dekken "oudere" merrie + welke dekhengst? (springpaard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 09:31

Hey bokkers! :)

Ik heb een merrie (nu 16jaar) die vanwege een blessure niet meer geschikt is voor de sport.
Haar mentaliteit wil ik niet kwijt en ze heeft een super afstamming: Nonstop X Warkant Van't Gestelhof.

Ze heeft nog nooit een veulen gehad, maar ik heb mij laten vertellen dat dat geen probleem hoeft te zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben nu op zoek naar een leuke hengst. De merrie is nogal groot en "lomp". Ze is niet zo wendbaar en compact, heeft een erg grote galop en is heel erg voorzichtig (wat onzeker). Ik zoek iets om dit wat te balanceren. Ik heb altijd gedroomd van een schimmel, maar zwart is natuurlijk ook prachtig (je kiest niet hoe ze eruit komen natuurlijk ;) )

Ik dacht nu zelf aan Champion Z (Cornet Obolenski X Cassinni I)
Of Devil 2000 Z (Dominator 2000 Z X ChinChin)
(Hoeft geen zangersheide te zijn hoor)

Afbeelding

Afbeelding

Hebben jullie leuke tips? Of ervaringen die me kunnen helpen?
Alvast bedankt! :D

germie

Re: Dekken "oudere" merrie + welke dekhengst? (springpaard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:41

Vraag 1 die je je moet stellen is, wat is die blessure en hoe komt het paard er aan? Want als het toch een zwakheid in de merrie is, dan zou ik er niet mee dekken.
Een paard kan pech hebben in het leven, maar 16 is jong en dan al afgeschreven voor de sport is gewoon vroeg. Dus ik zou me eerst focussen op de aard van de blessure en dan bepalen of dekken zin heeft.

Op basis van de springfoto laat het paard een matig voorbeengebruik zien. Je zou dus ook moeten kijken of je meer foto's of videos hebt.

Je hebt het over lomp en grote galoppade. DAn zou ik kijken naar compactere paarden, mogelijk met wat ox er in, dus kijk ook eens bij het easp bijvoorbeeld.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:47

Ik kan je niet helpen met hengsten. Maar algemeen:

Wat wil je wél behouden van de merrie? Want je beschrijft nu, behalve haar mentaliteit, alleen maar negatieve punten.
En fokken is al genoeg gokken. Als er maar één ding is wat je wil behouden aan een paard, zou ik er niet zo snel mee dekken.
Want als je dat dan niet terug krijgt, wat een vrij grote kans is, wat hou je dan over?

Maar wellicht heb je een hele waslijst aan positieve punten en heb je die nu alleen even niet benoemd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:51

Het EASP heeft toch nog nooit een fatsoenlijk presterend sportpaard gebracht?

Er zijn genoeg springhengsten die wat bloed en scherpte toe kunnen voegen.

Ik zag twee jaar terug Mr Cornet de Regor en dat leek een hele fijne hengst met een goede techniek. Alleen is nog wel een relatief jonge hengst dus nog weinig bekend van wat de nakomelingen doen.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 09:54

@ Germie:
De aard van de blessure is niet genetisch. Ze heeft een perfecte keuring. Ze heeft heel haar leven bij mij gestaan, dus ik ken ook haar geschiedenis. De blessure wordt natuurlijk behandeld en ik ga niet verder met dekken als de veearts er niet achter staat.

Bedankt voor de tip, ik zal het bekijken.

@pol013: Klopt! Zeker hoor :) Ze wil heel graag voor je werken, doet zo hard haar best. Ze denkt met je mee. Ze is super betrouwbaar en berijdbaar, ze zal nooit iets doen dat je in gevaar brengt. Daarbij is er erg vooruit en gevoelig aan de hulpen. Dat wil ik zeker behouden.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 09:57

Elisa2 schreef:

Ik zag twee jaar terug Mr Cornet de Regor en dat leek een hele fijne hengst met een goede techniek. Alleen is nog wel een relatief jonge hengst dus nog weinig bekend van wat de nakomelingen doen.

Ik ben hem net eens gaan opzoeken. Dat lijkt me een heel fijne optie! Een fijner gebouwd paard, mooi fijn hoofdje, schimmel en afstamming waar ik fan van ben. Die komt in mijn lijst :)
Ik heb zeker geen probleem met een jonge hengst. Het is voor eigen gebruik en ik hoef geen 1.60 te springen dus geef ik die jonge hengsten graag een kans. Bedankt!

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:49

Misschien Charthago Blue? De hengst is zelf erg groot. Maar fokt dat niet door. We hebben een hele mooie edele merrie ervan gekregen. Echt een damespaardje. Staat heel correct op de benen, super fijn karakter en fijne manier van springen.Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:54

Ik zou eerst even laten checken hoe haar baarmoeder/eierstokken zijn voordat ik een hengst zou kiezen. Ze heeft nog niet eerder een veulen gehad zeg je en in principe raden ze aan om voor het 15de jaar een eerste veulen te fokken. Dan kun je beter eerst even zeker zijn dat alles nog goed in orde is daar voordat je eraan begint.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 11:01

Dat is niet nodig, ze wordt drachtig of ze wordt het niet. 16 jaar kan prima. Ik zou in elk geval een hengst zoeken met veel bloed.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 12:23

Sita_xx schreef:
Misschien Charthago Blue? De hengst is zelf erg groot. Maar fokt dat niet door. We hebben een hele mooie edele merrie ervan gekregen. Echt een damespaardje. Staat heel correct op de benen, super fijn karakter en fijne manier van springen.[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Charthago Blue even opgezocht. Die komt ook op de lijst te staan hoor. :) Wat een prachtig beestje! En jouw paardje is een bewijs van mooie nakomelingen ;)

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 12:26

Ik laat haar bij de veearts voor de zekerheid even nakijken voor we haar laten dekken. Dat is een kleintje he.
@Janderegelaa: Waarom een hengst met veel bloed? Voor de fijne bouw, bedoel je? Ik wil maar geen zenuwpees...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 12:43

En een hengst die vers beschikbaar is en waarvan het sperma van goede kwaliteit is.
Waar/hoe laat je haar dekken? Op een kliniek/station hebben ze vaak veel kennis van verschillende hengsten. Bijvoorbeeld Boeve in Heerde.

Je kan ook vragen om advies aan Zangersheide, Nijhof, vdl..

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:26

janderegelaa schreef:
Dat is niet nodig, ze wordt drachtig of ze wordt het niet. 16 jaar kan prima. Ik zou in elk geval een hengst zoeken met veel bloed.

Ja... zo zwart wit is het inderdaad. Alleen kan het je nogal eens wat geld schelen als je het wel gewoon even laat checken. Ook wel zo eerlijk voor de merrie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:00

Ik heb mijn oudere merrie voor het dekken eerst laten onderzoeken of ze fysiek de dracht én de bevalling aan kon. Geeft dat garanties? Nee. Maar ik zou het nu opnieuw doen. Als ze iets gevonden hadden dat een dracht moeilijk zou maken voor haar was ik niet begonnen met dekken.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:29

Selente schreef:
janderegelaa schreef:

Ja... zo zwart wit is het inderdaad. Alleen kan het je nogal eens wat geld schelen als je het wel gewoon even laat checken. Ook wel zo eerlijk voor de merrie.

Klopt. Want ook al kennen hengsthouders de gustregeling hoef je ook bij een 4 jarige merrie niet raar op staan te kijken als het pas lukt op poging 2 of 3.

Als deze merrie goede hengstigheid laat zien, zou ik het aandurven. Als ze echt last heeft van haar hormonen of dat je juist helemaal niets merkt zou ik toch een kleine check laten doen.

Want bij poging 2 of 3 ben je zo veel geld kwijt wat ondanks de gusteregeling nog steeds een flink bedrag kan zijn.

Maar daarentegen een controle kan ook erg weinig zeggen. Zo heb ik 5 dierenartsen (2x dezelfde) gehad die bij mijn merrie een fistel over het hoofd zagen. Ik neem het ze niet kwalijk aangezien ik weet hoe moeilijk dat op te merken is (insemineerde zelf ook 50-100 koeien per jaar).

Maar zuur was het wel. Bij die betreffende merrie zijn we nooit op inseminatie gekomen omdat men haar daar te vuil voor vond. Achteraf kan ik het helemaal plaatsen.

Dus ik vind het tweestrijdig.
Oogt ze gezond en goed op gewicht en vacht? En verder prima conditie met tonende hengstigheid. Gewoon doen.

Twijfel je? Dan KAN een controle uitslag geven alvorens je begint.
Maar dan zou ik nu wel een keer beginnen. Dan ben je mooi op tijd in het seeizoen

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:15

lilly_s18 schreef:
Ik laat haar bij de veearts voor de zekerheid even nakijken voor we haar laten dekken. Dat is een kleintje he.
@Janderegelaa: Waarom een hengst met veel bloed? Voor de fijne bouw, bedoel je? Ik wil maar geen zenuwpees...

Bloed is helemaal niet perse zenuwpees. Wel fijnere bouw.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:10

lilly_s18 schreef:
Elisa2 schreef:

Ik ben hem net eens gaan opzoeken. Dat lijkt me een heel fijne optie! Een fijner gebouwd paard, mooi fijn hoofdje, schimmel en afstamming waar ik fan van ben. Die komt in mijn lijst :)
Ik heb zeker geen probleem met een jonge hengst. Het is voor eigen gebruik en ik hoef geen 1.60 te springen dus geef ik die jonge hengsten graag een kans. Bedankt!

Graag gedaan :)

Ik moest ook nog denken aan Colestus trouwens, ook Cornet bloed maar een hengst die zich al wat meer bewezen heeft. Het is een veredelaar en heeft juist wat forsere merries nodig.

https://www.horses.nl/fokkerij/stijger- ... -colestus/

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:57

Eliza: en hij geeft nog iets, waar TS niet op zit te wachten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 11:18

hoogendroog schreef:
Eliza: en hij geeft nog iets, waar TS niet op zit te wachten.

Wat?