Het Paard met Tijger Ogen: de Puerto Rican Paso Fino

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMiinh

Het Paard met Tijger Ogen: de Puerto Rican Paso Fino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 20:28

Hallo Bokkers!

Afgelopen zomer deelde ik zeven posts over de zeven paardenrassen die ik heb vastgelegd voor The Equine Legacy Project—een conservatieproject dat aandacht vraagt voor uitstervende en zeldzame paardenrassen. Vandaag deelt Valerie de Vries, de schrijfster achter het project, meer over het project zelf en één van deze bijzondere rassen: de Puerto Rican Paso Fino.

De posts van vorig jaar:
Fell pony
Marwari
Clydesdale
Paso Fino
Mountain Pleasure
Sorraia
Kladruber

De huidige serie:
Fell pony
Marwari
Mountain Pleasure
Sorraia
Kladruber

Valerie de Vries
Samen met de getalenteerden Minh-Dan Vu (fotograaf en founder) en Alieke Datema (videograaf) reisde ik in twee jaar tijd naar zeven landen om de verhalen–de legacies–van zeven unieke paardenrassen te ontdekken en vast te leggen in tekst, foto’s en bewegend beeld.

Vanaf het begin hebben we met zijn drieën bewust besloten dat het Equine Legacy project niet alleen draait om het vastleggen van paarden, maar ook een oproep tot actie is: om de onvervangbare waarde van deze rassen zichtbaar te maken en te laten zien hoe zij bijdragen aan natuurbehoud, cultuur, geschiedenis en biodiversiteit.

Nu de productie achter de rug is, is het tijd voor de volgende stap: kennis delen. Daarom willen we vanaf nu elke week één specifiek ras uitlichten (zie links hierboven). Deze keer zet ik graag de schijnwerpers op de Paso Fino, een ras wiens oorsprong ligt op het eiland Puerto Rico, een niet-geïncorporeerd territorium van de Verenigde Staten.

De Puerto Rican Paso Fino is een bedreigd paardenras, waarvan de status door de Equus Survival Trust, een Amerikaanse organisatie die zich inzet voor het behoud van historische paardenrassen, geclassificeerd wordt als “kritisch.” Wereldwijd zijn er zo'n 3.000 Puerto Rican Paso Fino-paarden, waarvan 2.500 op Puerto Rico zelf.

Het Paso Fino-ras heeft zich door de eeuwen heen ontwikkeld, en zijn geschiedenis op het eiland gaat terug tot het begin van de 16e eeuw. Het ras werd gevormd door het natuurlijke landschap en de eisen van de lokale bevolking, die de paarden nodig hadden als vervoermiddel. Deze twee factoren hebben geleid tot een ras dat niet alleen bekend staat om zijn schoonheid en elegantie, maar vooral ook om zijn unieke gang, de paso fino (=fijne stap). De volledige geschiedenis is enorm interessant, maar veel te uitgebreid voor een Bokt-post, dus dat verhaal staat prachtig beschreven in het boek!

Vandaag wil ik graag een eigenschap van de Puerto Rican Paso Fino delen die veel minder bekend is, maar minstens net zo bijzonder: het tijger-oog. Deze oogkleur komt in vrijwel geen enkel ander ras ter wereld voor. Het tijger-oog wordt gekenmerkt door een irispigmentatie waarbij de ogen geel, amber of oranje zijn. Zonder al te wetenschappelijk te worden, ontstaat deze kleur door een mutatie in het SLC24A5-gen. Deze mutatie beïnvloedt bij mensen de kleur van iris, haar en huid en leidt tot een vorm van albinisme. Bij de Paso Fino's heeft het echter enkel invloed op de iriskleur.

Zo'n 25% van de Puerto Rican Paso Fino's heeft deze opvallende oogkleur, wat deze al prachtige paarden echte eyecatchers maakt :o

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

Heb jij wel eens gehoord van het tijger-oog? En heb je ooit een Paso Fino met een tijger-oog gezien?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:06

Prachtige platen zeg <3 de derde springt er voor mij echt uit.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:05

Oh wauw! Prachtige foto's.

Het is nu voor het eerst dat ik ook andere paarden zie met deze oogkleur. Mijn vorige paard (die helaas niet meer is) had ook 2 hele lichte bruine ogen. Of het door exact dezelfde mutatie komt weet ik niet. Zijn ras was onbekend. Nooit geweten dat ze dit tijger ogen noemen.

Afbeelding
Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:09

Mijn goudvalk had dat ook.

Je ziet het regelmatig bij cream-verdunde paarden.

(Zoals Valk, palomino, smokey black)

Alleen dan dus in combinatie met cream,
En dat lijkt bij het ras in dit topic niet per se dezelfde genetische achtergrond te hebben

Elisa2

Re: Het Paard met Tijger Ogen: de Puerto Rican Paso Fino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 23:02

Prachtig die ogen!

Maar ook de foto,s en deze paarden. Mooi vastgelegd weer.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 03:02

Wat een prachtige platen weer, heel gaaf. <3
Die ogen spreken inderdaad dan extra. Onze valk fokproduct heeft het ook, dacht dat het nog wel donkerder werd na de veulentijd maar als 2 jarige had hij het nog :j

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 19:02

Pantykous schreef:
Prachtige platen zeg <3 de derde springt er voor mij echt uit.

Dankjewel! :D

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 19:03

Rubio schreef:
Oh wauw! Prachtige foto's.

Het is nu voor het eerst dat ik ook andere paarden zie met deze oogkleur. Mijn vorige paard (die helaas niet meer is) had ook 2 hele lichte bruine ogen. Of het door exact dezelfde mutatie komt weet ik niet. Zijn ras was onbekend. Nooit geweten dat ze dit tijger ogen noemen.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat een ontzettend mooi paard zeg! Mijn verzorgpony, een cruzado had net zulke lichte ogen. Prachtig!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 22:34

Elisa2 schreef:
Prachtig die ogen!

Maar ook de foto,s en deze paarden. Mooi vastgelegd weer.

Dankjewel voor je lieve complimenten elke keer op de topics! :D

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:15

Ik geniet enorm van jouw topics. Prachtig!

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:33

De haflingervriend die bij de onze stond, had ook amberkleurige ogen, dit paard leeft ook niet meer.

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 11:21

Cheytjuh schreef:
Wat een prachtige platen weer, heel gaaf. <3
Die ogen spreken inderdaad dan extra. Onze valk fokproduct heeft het ook, dacht dat het nog wel donkerder werd na de veulentijd maar als 2 jarige had hij het nog :j

Dankjewel! Ik heb nog veel meer foto's van de tijgerogen eigenlijk maar die moet ik bewaren voor het boek haha. Tof! Ik ben fan van Valken :D

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:18

Prachtige foto's weer. 4 is mijn favoriet, mooi paard en die palmbomen maken het af voor mij.

Femke_Tweety schreef:

En dat lijkt bij het ras in dit topic niet per se dezelfde genetische achtergrond te hebben

Deze mutatie is echt uniek voor Puerto Rican Paso Fino's en heeft inderdaad geen invloed op de kleur van de vacht, alleen de ogen. Ik heb nog niet gehoord dat dit voorkomt bij andere rassen, zelfs niet bij andere Paso Fino's (net als bij bv Arabieren bestaan er verschillende lijnen/varianten). Bij andere paarden zullen gelige ogen een andere oorzaak hebben.

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 09:13

Picopico schreef:
Prachtige foto's weer. 4 is mijn favoriet, mooi paard en die palmbomen maken het af voor mij.

Femke_Tweety schreef:

Deze mutatie is echt uniek voor Puerto Rican Paso Fino's en heeft inderdaad geen invloed op de kleur van de vacht, alleen de ogen. Ik heb nog niet gehoord dat dit voorkomt bij andere rassen, zelfs niet bij andere Paso Fino's (net als bij bv Arabieren bestaan er verschillende lijnen/varianten). Bij andere paarden zullen gelige ogen een andere oorzaak hebben.

Dankjewel! We zagen inderdaad ook een heleboel gewoon bruine paarden met lichte amber ogen. Heel speciaal!